اینترنت ایران در رتبه‌ی 144 جهان؟

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، دکتر علی‌اکبر جلالی با بیان این‌که ارزش افزوده فن‌آوری اطلاعات بسیار بالاست، اظهار کرد: فن‌آوری اطلاعات ارزش افزوده محسوس و نامحسوس دارد که مهم‌ترین بخش ارزش افزوده محسوس، ایجاد اشتغال در حوزه‌های مختلف فن‌آوری اطلاعات است.

وی افزود: ما در جهانی زندگی می‌کنیم که طی سال‌های آینده فن‌آوری اطلاعات تمام زندگی مردم را می‌پوشاند و اگر فرهنگ سازی صحیح نباشد با چالش‌های جدی روبه‌رو خواهیم شد.

این استاد فن‌آوری اطلاعات، رسانه‌ها را در فرهنگ‌سازی این حوزه بسیار تاثیرگذار دانست و تصریح کرد: همانگونه که ارتباطات و فن‌آوری در حوزه ارتباطات نقش بسیار مهمی داشته، رسانه‌ها نیز نقش موثری در فرهنگ‌سازی فن‌آوری اطلاعات خواهند داشت.

وی ادامه داد: ما تنها در کشور برای موارد خاص از فن‌آوری اطلاعات استفاده کرده‌ایم و بعضا هنوز نمی‌دانیم فن‌آوری اطلاعات می‌تواند در حوزه‌های اقتصاد، اجتماع و فرهنگ چه اندازه تاثیرگذار باشد.

جلالی با بیان اینکه در حال حاضر ایجاد شهرهای الکترونیک یکی از مهم‌ترین برنامه‌ها در حوزه فن‌آوری اطلاعات است تصریح کرد: شهر الکترونیک اصفهان با آدرس http://isfahanecity.ir ایجاد شده و به زودی سایت همه شهرهای ایران در این حوزه فعال خواهد شد.

وی تصریح کرد: هر شهر الکترونیک پنج مرحله پیدایش، ارتقاء، فرصت تعامل، مرحله تراکنش و یکپارچه‌سازی دارد که شهرهای مجازی ایجاد شده فعلا در مرحله پیدایش قرار دارند.

او افزود: البته هیچ کجای دنیا هنوز به مرحله یکپارچه‌سازی نرسیده‌اند و امید است با همراهی مسوولان استانی و کشوری ایران به‌عنوان اولین کشور به جایگاه مطلوب برسد.

وی در پاسخ به این سوال که با توجه به تاکید ویژه بر دولت الکترونیک و شهروند الکترونیک، چه میزان زیر ساخت‌های کشور فراهم است، گفت: ما در حوزه اینترنت با مشکل بسیار جدی روبه‌رو هستیم بطوریکه میان کشورهای جهان در رتبه 144 قرار گرفته‌ایم.

جلالی با اشاره به اینکه زیرساخت‌های شبکه‌های داخلی کشور نیز هنوز مطلوب نیست، افزود: برای ایجاد شهر الکترونیک شبکه داخلی کشور نیز کفایت می‌کند اما متاسفانه زیرساخت‌های فعلی برای ایجاد شهر و شهروند الکترونیک اصلا قابل قبول نیست.

وی خاطر نشان کرد: ما از مخابرات و دیگر دستگاه‌های حوزه ارتباطات انتظار داریم حداقل سرعت مناسب را برای دسترسی هموطنان به شبکه داخلی کشور فراهم کنند؛ البته اگر مسوولان کاربرد واقعی فن‌آوری اطلاعات را متوجه شوند قطعا برای ارتقای آن تلاش خواهند کرد.

او در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه شهرهای الکترونیک ایران نسبت به شهرهای الکترونیک جهانی چه سرویس‌هایی را برای شهروندان فراهم می‌کنند، اظهار کرد: همه نیازهای یک شهروند از کودکان تا کهنسالان، از افراد سالم تا بیمار حتی جانبازان و معلولین، تامین محتوای اعتقادی و همچنین زمینه‌های گردشگری مجازی برای این شهرهای فراهم خواهد شد.

وی تصریح کرد: آغاز به‌کار شهر الکترونیک در هر منطقه اشتغال 10 نفر را به‌صورت مستقیم فراهم می‌کند که با ایجاد دوره ها اطلاعات آن‌ها به‌روزرسانی خواهد شد.

جلالی ادامه داد: ایجاد شهرهای الکترونیک نزدیک به یک میلیون شغل را به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم ایجاد خواهد کرد همچنین امید است طی سال‌های آینده رشته مهندسی شهرهای الکترونیک نیز در دانشگاه‌ها ایجاد شود.

وی خاطر نشان کرد: البته اگر گسترش و فرهنگ‌سازی فن‌آوری اطلاعات در میان جامعه انجام پذیرد، مسوولان نیز به سمت ارتقا سطح کمی و کیفی بسترهای فن‌آوری اطلاعات کشور پیش خواهند رفت.
179/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا