همه چیز آرومه من چقدر خوشحالم

هرچند توضیح اینکه این فلسفه‌بافی‌ها چه ربطی به موضوع بحث ما دارد کاریست  بسی دشوار، اما راستش همه اینها را گفتم تا یادآوری کنم قابلیت دنیای مجازی را که بر خلاف دنیای بودن یا نبودن فیزیکی، سراسر بودن است و با همین ظرفیت حضور است که به بزرگترین رقیب واقعیت‌های فانی دنیای امروز تبدیل شده است. اما تاریخ نشان داده که رقابت همیشه به نفع دو رقیب حاضر در میدان بوده است، اینگونه که هر یک برای پیشی گرفتن از رقیب به افزایش ظرفیت‌های خود پرداخته و شانس پیروزی خود را افزایش می‌دهند . اینگونه شد که حالا دیگر در جهان واقعی هم هر انتخابی منجر به از دست دادن انتخاب‌های دیگر نمی‌شود، حال می‌خواهید این را به پای ذات هر رقابتی بگذارید یا پیشرفت‌های تکنولوژیک، فرقی نمی‌کند.

مهم این است که شما می‌توانید در یک زمان با ایرانسل‌تان پیامک بفرستید و با همراه اولتان صحبت کنید. نه تنها انتخاب هیچ یک  منجر به از دست رفتن آن دیگری نشده که اتفاقا گرمی بازار را منجر می‌شود . حالا که بهانه آن فلسفه‌بافی‌های چند خط اول مشخص شد، می‌رسم به موضوع امروز که می‌خواهد حضور این دو رقیب نام آشنا در دستگاه عریض و طویل تلفن‌همراه ایران را در فضای مجازی با یکدیگر مقایسه یا که بهتر بگویم گزارش کند؛ قواعد بازی هر یک را برای پیروزی در این میدان …

همراه اول ؛ دشمن تنهایی

 اضطرابی که بعد از جا گذاشتن تلفن‌همراهمان در خانه یا محل کار، با آن روبرو می‌شویم مهر تاییدی است بر این عبارت «هیچ کس تنها نیست»؛ اپراتور اول تلفن‌همراه که گویی تنهایی را نه با دوری از خانواده و دوستان که با  دوری از گوشی‌های موبایلمان تعریف می‌کند . حتی اگر چند لحظه‌ای به دلیل نشنیدن صدای پیامک یا زنگ گوشی‌تان کمی احساس تنهایی کردید هم نگران نباشید چون گشت و گذار در سایت همراه اول برای فرار از این احساس راهکار مناسبی خواهد بود. سایتی جذاب و پر جنب و جوش که با گذر در صفحات متنوع آن تازه متوجه می‌شوید که همین سیم‌کارتی که در دست دارید از چه امکاناتی برخوردار است و چه خدماتی به شما ارایه می‌دهد.

 صفحه نخست سایت که یک لحظه هم آرام و قرار ندارد از چهار قسمت اصلی تشکیل شده است. در اصلی‌ترین بخش آن که به خاطر تحرکش بیش از سایر قسمت‌ها به چشم می‌آید، سه نوع از خدمات اصلی اپراتور اول  اسلاید به اسلاید معرفی می‌شود. اسلایدهایی که هر یک با لینک‌هایی مخصوص به خود، کاربران را به صفحات دیگر هدایت می‌کند. راهنمای روش‌های پرداخت غیرحضوری، سرویس‌های ارزش افزوده همراه اول و همچنین عنوان «اینترنت را با خود همراه کنید» سه اسلایدی هستند که هر کدام با چند زیرمجموعه هایپرلینک شده پیشانی‌نوشت سایت را تشکیل می‌دهند. نکته اینجاست که اگر پاسخ مورد نظر خود را در قسمتی از سایت پیدا نکردید امیدتان را از دست ندهید، چراکه لینک‌های دیگری هم هستند که می‌توانند شما را در رسیدن به هدفتان راهنمایی کنند، مثلا اگر از همان نوار بالایی سایت موفق به کسب اطلاعات مورد نظر خود نشدید در همین لینک‌های میانی با عناوینی مشابه می توانید در جستجوی آن باشید. اطلاعات در صفحات مختلف سایت به شکلی زنجیروار به یکدیگر متصل و شناور است به گونه‌ای که حضور در یک صفحه کاربران را از مشاهده صفحات قبلی و اطلاعات مورد نظرشان محروم نمی‌کند. البته ناگفته نماند که هر لینک خود به طور پیش فرض در پنجره‌ای جداگانه باز نمی‌شود که این می‌تواند از نقاط ضعف سایت به شمار رود، مخصوصا برای نوار پایینی صفحه نخست که آنقدر منوی جذاب و هیجان‌انگیزی است که اساسا باور اینکه هر یک از این آیکون‌های بامزه کارتونی مثل دانستنی‌ها، سوال‌های رایج، سامانه خبری در صفحه‌ای تازه باز نمی‌شوند، کار دشواری است.

ز دیگر نکاتی که به سایت حال و هوایی انرژیک می‌بخشد ستون سمت راست آن است که در آن اخبار، آگهی‌ها و خدمات تازه همراه اول ، به صورت اسلاید به اسلاید به نمایش گذاشته شده‌اند.

خدماتی که با عناوینی چون کشف مزاحم تلفنی، ارایه ریزمکالمات یا تقسیم بدهی فقط یک نریشن کم دارد تا درست شبیه یک آگهی تلویزیونی شود. هرچند یک زبانه بودن را می‌توان از ضعف‌های سایت برشمرد اما وجود امکاناتی چون ثبت‌نام سیم‌کارت‌های دائمی و اعتباری، پرداخت غیرحضوری و آنلاین قبوض و همچنین خرید شارژ برای سیم‌کارت‌های اعتباری و بسته‌های GPRS از طریق همین سایت،  حد و اندازه‌های آن را از استانداردهای یک ویترین صرف بالاتر برده و بدان قابلیتی کاربردی و ویژه بخشیده است.

خلاصه اینکه نگران نباشید اگر دیدید چند دقیقه‌ای است که صدایی از گوشی‌تان به گوش نمی‌رسد، می‌توانید تا تماس بعدی خود را با این سایت و تصور استفاده از تمامی خدمات ارایه شده در آن سرگرم کنید، مطمئن باشید که گذر زمان را چندان احساس نخواهید کرد ….

ایرانسل؛ ما همه خوشحالیم

اگر شما هم به صفحه نخست سایت ایرانسل سری بزنید با تماشای عکس مرد خندانی که در میان باغی سرسبز ، خوشحال و خندان به پاکت‌های نامه‌ای که از گوشی تلفن‌همراهش می‌فرستد نگاه می‌کند ، احساسی جز دستیابی به آرامش و خوشحالی پیدا نخواهید کرد. سایت اپراتور دوم تلفن‌همراه در ایران در ارایه اطلاعات هیچ کم و کسری ندارد، به گونه‌ای که می‌توان پاسخ هر سوالی را از چگونگی شارژ شگفت‌انگیز گرفته تا دریافت آهنگ‌های پیشواز و چگونگی نصب نرم‌افزارهای مختلف روی گوشی تلفن‌همراه در همین صفحه نخست سایت خود پیدا کرد. اما شیوه دسترسی به این اطلاعات چندان هم که به نظر می‌آید خلاقانه نیست، چراکه تمامی لینک‌های موجود در سایت با فونتی ریز و به هم چسبیده پشت سر هم ردیف شده‌اند و همین ترکیب است که انگیزه گشت و گذار چندانی برای کاربر باقی نمی‌گذارد. به بیانی دیگر هر چند عکس و طرح و رنگ چشمگیری شما را به حضور در سایت دعوت می‌کند اما آنچه برای بازدیدکننده ارایه می‌کند حداقل برای کاربرانی که چشم ضعیفی دارند چندان جذاب به نظر نمی‌رسد . اگر صفحه نخست سایت را به سه قسمت مجزا از یکدیگر تقسیم کنیم، بخش اصلی آن اختصاص به عکس بزرگی دارد که اطلاعات مربوط به جشنواره بهار 89 را در اختیار گذاشته است، قسمت دوم پیوندهای مشکی رنگی که ستون سمت چپ را به خود اختصاص داده‌اند و بخش دیگر هم پنج باکس پایین صفحه است که به ویترین ایرانسل، صفحه مربوط به اینترنت وایمکس یا خرید سیم کارت هدیه اختصاص داده شده، اما این فضای خالی میان همه اینهاست که زنجیر ارتباطی آنها را گسسته از یکدیگر نشان می‌دهد. این گسستگی تا بدانجا پیش می‌رود که ورود به هر پنجره‌ای منجر به از دست رفتن پنجره قبلی خواهد شد. مثلا همین باکس مربوط به اینترنت وایمکس ، هرچند اطلاعات جامعی در این زمینه ارایه می‌دهد اما اگر یادتان برود که با راست‌کلیک آن را در پنجره‌ای تازه باز کنید، صفحه اصلی ایرانسل را از دست می‌دهید و در صفحه وایمکس هم لینکی برای بازگشت به آن صفحه پیدا نخواهید کرد. تا یادم نرفته بگویم که سایت ایرانسل برخلاف سایت همراه اول دو زبانه است و از سرویس آهنگ‌های پیشواز برخوردار است.

سرویسی که راهنمایی‌های لازم برای چگونگی استفاده از آن در همین سایت ارایه شده است.  امکان شارژ اینترتی و خرید اعتبار هم وجود دارد اما نه به طور مستقیم و از طریق همین سایت بلکه به واسطه ورود به سایت بانک‌های طرف قرارداد با ایرانسل که لینک‌هایشان در صفحه شارژ اینترنتی به چشم می‌خورد. در مجموع اگر بتوانیم از شیوه طراحی سایت ایرانسل که دسترسی به اطلاعات را زمان‌بر و پیچیده‌تر جلوه می‌دهد چشم‌پوشی کنیم، خدمات اینترنتی  ارایه شده در هر دو سایت تقریبا با یکدیگر برابری می‌کند. اینگونه است که در انتظار برای تماس یا پیامک بعدی گشت و گذار در ایرانسل هم پیشنهاد بدی به نظر نمی‌رسد …

اتصالات؛ حالا وقتشه

«حالا وقتشه» شعاری است که برای اتصالات کاربرد  همان «هیچ کس تنها نیست» را دارد برای همراه اول. صفحه نخست سایت خیلی شلوغ به نظر می‌رسد، گویی که آنقدرها هم وقت کافی در اختیار ندارد ، باید همه چیز را همین جا بگوید. اما جالب اینجاست که از این فرصت کم برای تبلیغ کالاهایی چون گوشی موبایل، اینترنت پرسرعت یا فلش مموری‌های سخت خود استفاده می‌کند تا خدمات آشنای سایت‌های ایرانی مثل خرید شارژ اینترنتی.

شاید پرداختن به این چیزها که هنوز برای ما نوعی قابلیت ویژه به شمار می‌رود و از داشتنش ذوق می‌کنیم برای ساکنین ممالک مترقیه خیلی عادی و از بدیهیات به شمار آید. چراکه از ظاهر سایت اینگونه بر می‌آید که هر چند امکان پرداخت قبوض و تماس‌های برون مرزی و خرید کارت‌های شارژ اعتباری را دست‌کم نمی‌گیرد اما آنچنان که بر ارایه سرویس‌های متنوع اینترتی به شرکت‌های تجاری با بسته‌های پیشنهادی مختص به آنها و همچنین معرفی نرم‌افزارهای مختلف برای نصب روی گوشی‌های همراه  افتخار می‌کند به آن یکی‌ها چندان نمی‌بالد .

بگذریم… فکر می‌کنم دیگر کم کم وقت آن رسیده که نوای دلنواز پیامک یا زنگ گوشی همراهتان به صدا در بیاید ، پس به جای اینکه قصه چیزهای نداشته را بخوریم، برویم سراغ همان سایت‌های خودمان و آهنگ پیشوازمان را انتخاب کنیم و امیدوار باشیم که حداقل کپی رایت این آهنگ‌ها  به سازندگانشان پرداخت شده باشد …

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا