مرد موثر ، مرد با نفوذ

حتی دو وزیری که بر کرسی وزارت نیز تکیه زدند نتوانستند تا این حد تاثیرگذاری و نفوذ از خود نشان دهند یا بر جای گذارند. تاثیرگذاری و نفوذ اگرچه دو ویژگی متفاوت است اما در نهایت می‌تواند از یک سرچشمه نشات گرفته باشد. برای درک عینی از ویژگی‌های اختصاصی ریاضی کافی است اندکی با تامل وقایع اخیر در وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و تغییر ساختارها در این وزارتخانه را نظاره کنید. قطعا در می‌یابید:

چرا ریاضی تاثیرگذارترین فرد بوده است؟ چون رد نشان و تاثیر این مرد بر هر کجای فاوای ایرانی نمایان است؛ بدیع و غریب‌ترین واژه‌ای که او ساخت، هنوز هم لقلقه زبان تصمیم‌سازان و مجریان امروزی است. کیست که نام خالق واژه اینترنت ملی، این پارادوکس کامل را فراموش کرده باشد.

حتی در دوران سکوت اجباریش باز مخالفان و منتقدانش چنان او را مورد خطاب قرار دادند که گویی تاثیرات این مرد به حاشیه رانده شده نیز پایانی ندارد. از همین روست که اگر به هر وزارتخانه و سازمانی سرک بکشید؛ از وزارت بهداشت گرفته تا سازمان ثبت احوال همه جا از او نقشی خواهید دید. هر چند که این نقش را شاید تنها نقاشش بوده که پسندیده است.

چرا ریاضی با نفوذ است؟ چون به‌رغم وجود این همه مخالف شش دانگ که برخی توان بازگویی نقد و مخالفت داشتند و عیان گفتند، برخی در پرده مخالفت کردند و دم برنیاوردند، اما او همچنان در ساختمان سیدخندان قدم می‌زند، این نفوذ که سرچشمه‌اش هنوز بر کسی عیان نیست، به قدری است که حتی حرکت انتحاری رضا تقی‌پور- وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات-  برای حذف معاونت IT   که ترجمان فارسی‌اش، فناوری اطلاعات، گل درشت بر تابلوی وزارتخانه‌اش مزین است تا جایی موثر می‌شود که تنها می‌تواند چند اتاق اورا جابه‌جا کند و بر صندلی معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی بنشاند.

از همین روست که باید این سوال را پرسید: سرچشمه این دو ویژگی تاثیر و نفوذ کجاست؟
161/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا