بازار 2 هزار میلیارد تومانی تلفن همراه را نباید از دست داد

“محمود لیائی”روز یکشنبه در گفت‌ و گو با خبرنگار اقتصادی ایرنا، تاکید کرد وزارت صنایع با وجود قاچاق تلفن همراه بدنبال برنامه‌ریزی برای تولید این کالا در کشور است.
وی با بیان اینکه نباید به بهانه قاچاق کالا از تولید این کالا غافل شد، تصریح ‌کرد کدام کشوری حاضر است بازار تلفن همراه را رایگان در اختیار تولیدات سایر کشورها قرار دهد.
لیائی با مقایسه ارزش صنعت خودرو و تلفن همراه، گفت: 17 هزار میلیارد تومان ارزش صنعت خودرو است در صورتی که یک محصول تولیدی در صنعت الکترونیک همچون تلفن همراه یک هشتم این صنعت ارزش دارد و این خود ضرورت توجه بیشتر به این صنعت درآمدزا را دو چندان می‌کند.
** نتیجه اجرایی نشدن “رجیستریشن” در ایران
مدیرکل صنایع برق، الکترونیک و فناوری اطلاعات وزارت صنایع افزود: نمی‌توان به بهانه اینکه توانایی رقابت با تولیدات سایر کشورها در زمینه تلفن همراه وجود ندارد دست روی دست گذاشت و همچنان در این زمینه تعلل کرد.
وی “قاچاق و رجیستریشن تلفن همراه” را دو عامل موثر در اختیار قرار گرفتن بازار تلفن همراه کشور به دست تولیدات سایر کشورها ذکر کرد و گفت: با وجود آگاهی نسبت به تبعات این مساله متاسفانه هنوز رجیستریشن در کشور ما اجرایی نشده که این امر عاملی مهم در افزایش قاچاق تلفن همراه به کشور است.
به گفته وی، با انجام رجیستریشن، کد و شماره‌های تلفن همراهی که بطور قانونی وارد کشور می‌شود ثبت شده و در نتیجه کالاهایی که از مسیر غیرقانونی وارد کشور می‌شود بعلت عدم ثبت این شماره، غیرفعال شده و کاربردی نخواهد داشت.
** اپراتورهای تلفن همراه قبول نمی‌کنند
لیائی در خصوص دلایل اجرایی نشدن بحث رجییستریشن در کشور گفت: اپراتورهای تلفن همراه در کشور زیربار این مساله نمی‌روند و دلیل آن را خصوصی بودن خود بیان می‌کنند.
وی درباره اینکه آیا منافع ملی را می‌توان با این دلایل توجیه کرد، گفت: ما تلاش خود را کرده‌ایم که آنها رجیستریشن را فعال کنند، اما قبول نمی‌کنند و دراین رابطه وزارت ارتباطات و فناوری باید پاسخگو باشند.
وی اجرای رجیستریشن در کشور ترکیه را سبب استفاده مصرف‌ کنندگان از کالای رسمی و استفاده نکردن از کالای قاچاق ذکر کرد و گفت: با وجود آنکه ترکیه تعرفه 42 درصدی بر روی واردات تلفن همراه اعمال می‌کند اما تمام تلفن‌های همراهی که در این کشور استفاده می‌شود رسمی است.
به گفته این مقام مسئول، اجرای سیستم رجیستریشن سبب شده تا تلفن همراه قاچاق کمتر از یک هفته از فعالیت قطع شده و در نتیجه کاربردی نداشته باشد.
** افزایش تعرفه واردات چاره‌ساز نیست
این مقام مسئول درباره افزایش تعرفه واردات تلفن همراه برای مقابله با این مساله نیز گفت: اگر بخواهیم میزان تعرفه 25 درصد کنونی گوشی تلفن همراه را افزایش دهیم، این خود سبب افزایش میزان قاچاق می‌شود؛ آن هم در حالی که برخی تعرفه کنونی را عامل افزایش قاچاق عنوان می‌کنند.
به گفته وی، تجربه گذشته در افزایش تعرفه واردات تلفن همراه نشان داد که با این مساله نمی‌توان به مقابله با قاچاق گوشی تلفن همراه پرداخت.
**مقابله با کالای قاچاق با فرهنگ ‌سازی
مدیرکل صنایع برق، الکترونیک و فناوری اطلاعات وزارت صنایع مهمترین راهکار برای مقابله با پدیده قاچاق را فرهنگ ‌سازی در جامعه در عدم استفاده از کالای قاچاق از جمله تلفن همراه ذکر کرد و گفت: برخی از تولیدات داخلی در این زمینه نه تنها کیفیت مناسب دارند و قابل رقابت با نمونه خارجی خود هستند بلکه از خدمات پس از فروش نیز برخوردارند.
وی به اثرات کالای قاچاق بر تولید تلفن همراه در کشور اشاره و تصریح کرد: بطور نمونه تولیدات یک شرکت بزرگ خارجی در کشور که در نوع خود بهترین است به دلیل قاچاق همان کالا به کشور متوقف شد.
به گفته لیائی تلفن همراه قاچاقی وارد شده 50 هزار تومان ارزانتر از تلفن همراه تولید شده این شرکت در ایران بود و در نتیجه به دلیل قابل رقابت نبودن با کالای قاچاق، تولیدات آن متوقف شد.
وی تصریح کرد در حالی شاهد توجه مصرف‌کنندگان به خرید تلفن‌های همراه قاچاق در کشور هستیم که این کالاها خدمات پس از فروش ندارند و در عمل در این زمینه تعهدی برای تولیدکنندگان خود ایجاد نمی‌کنند.
وی با بیان اینکه اکنون خط تولید تلفن همراه در کشور آماده است، افزود: به دلیل آنکه مردم تمایلی به خرید محصولات داخلی ندارند، ‌نمی‌توانیم میزان تولید خود را افزایش دهیم. دلیل مهم آن هم تنوع کم مدل‌های آن نسبت به مدل‌های خارجی است.
**کارگروه مشترک دو وزارتخانه به دنبال منافع ملی
مدیرکل صنایع برق، الکترونیک و فناوری اطلاعات وزارت صنایع به برگزاری کارگروه مشترک وزارت صنایع و معادن با وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات اشاره کرد و گفت: یکی از مسائل مطرح شده در این کارگروه پیگری مساله رجیستریشن تلفن همراه و تولید این محصول در کشور بود.
لیائی افزود: واحدهای تولیدکننده تلفن همراه در کشور حتی پیشنهاد کرده‌اند که با قیمت پایین‌تر از قیمت ارائه شده بحث رجیستریشن را در سیستم‌های مخابراتی کشور اجرایی کنند اما این عزم در وزارت ارتباطات وجود ندارد که جلوی ورود و استفاده از تلفن‌های همراه قاچاق گرفته شود.
وی دلیل عدم توانایی وزارت ارتباطات در اجرای این سیستم را برخی قوانینی بیان کرد که سبب شده است آنها نتوانند اقدامات لازم را انجام دهند.
وی در خصوص واگذاری شرکت مخابرات به بخش خصوصی گفت: در زمان واگذاری مخابرات باید بحث رجیستریشن در شرایط آن اضافه می‌شد.
مدیرکل صنایع برق، الکترونیک و فناوری اطلاعات وزارت صنایع تصریح کرد با توجه به این مشکلات به وزارت ارتباطات پیشنهاد کردیم در پروانه اپراتور سوم این مساله گنجانده شود که آنها متعهد به اجرایی کردن رجیستریشن باشند.
**چاره کار در تصمیم‌گیری 6 دستگاه
لیائی با بیان اینکه در بحث تلفن همراه 6 دستگاه شامل وزارتخانه‌های ارتباطات،‌ بازرگانی، صنعت و اقتصاد در کنار ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز و مجلس شورای اسلامی باید با هم هماهنگ باشند، تاکید کرد در همه این دستگاه‌ها باید عزم جدی باشد که ما نیاز به تولید داخلی تلفن همراه داریم از این رو اگر همراهی یک یا دو دستگاه نباشد ‌کار به نتیجه نخواهد رسید.
وی تصریح کرد با این حال وزارت صنایع نسبت به این مساله بی‌توجه نبوده و اکنون در حد اندک اقدام به تولید تلفن همراه می‌کند و بدنبال فراهم کردن شرایط مناسب برای افزایش میزان تولید است.
161/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا