هنوز ضریب نفوذ اینترنت در ایران یازده درصد است

به گزارش خبرنگار سازمان خبری موبنا حجت‌الاسلام و المسلمین محمدرضا میرتاج‌الدینی در همایش توسعه‌ی کاربردهای شبکه‌ی اختصاصی دولت با بیان اینکه در قرن بیست و یکم  سهم حق هر کس برابر با فهم او از تحولات پیرامونش است، اظهار داشت: این قرن را عصر دانش  اطلاعات می نامند همچنین به دلیل  ماهیت متحول دانش و اطلاعات این عصر را  نیر می توان به عنوان عصری که در آن اطلاعات و ارتباطات جریان دارد، نامگذاری کرد.
به گفته وی  در این عصر؛ تحول زندگی بشر به عصر ارتباطات و اطلاعات ارتقاء یافته و حرکت تکاملی کشورهای جهان به سوی جوامع اطلاعاتی دانش بنیان ، تمامی فرایندها و فعالیت های اقتصادی، فرهنگی ، صنعتی، سیاسی، و روابط اجتماعی را تحت تأثیر قرار داده است.
به گفته میر تاج الدینی در کنار حیات مادی و فیزیکی و روابط سنتی  حاکم بر تعاملات بشری همزمان جهانی دیگر از تعاملات  جریان یافته و فضای مجازی ، بستر شکل گیری این تعاملات شده است.
وی افزود: ابعاد گوناگون و موضوعات  مهم بسیاری در مفهوم توسعه  فناوری های ارتباطی و اطلاعات و استقرار دولت الکترونیک  یا تعریف  روابط بین شهری الکترونیک و شاهراه های اطلاعاتی و زیر ساخت های مربوط به آن و پایگاه های داده  های ملی قابل طرح و بررسی است.
وی با بیان اینکه فنآوری ارتباطی و فن آوری های مدیریت اطلاعات از لوازم جهان مدرن است ،افزود: کشور ما در بکار گیری از این صنعت عقب نمانده است اما در محتوا الگوها، مبانی نظری و تئوریک  و تحول مفاهیم  همگام با تحولات پارادایم های مطرح دنیا متحول نشده است.
وی با استناد به آمارهای رسمی منتشره گفت: ایران از حیث زیر ساخت  تنها 18 ماه نسبت به متوسط جهانی عقب است، ولی از نظر کاربردی این بستر فاصله زیادی با سایر کشورها دارد.
معاون امور مجلس رییس جمهور با اشاره با تلاش های صورت گرفته در دولت نهم و دهم اعلام کرد: اما هنوز ضریب اینترنت  در کشور ما 11 درصد است که طبق  گزارشات  آی تو یو 50 درصد کمتر از متوسط جهانی هستیم.
میر تاج الدینی ادامه داد: ایران از نظر شکاف  دیجیتالی در معرض تهدید قرار دارد و از حیث آموزش و تربیت نیروی انسانی متخصصان نیازمند حرکتی پرشتابند.
به گفته وی  با توجه به بررسی های صورت گرفته  از بنگاه های سازمان اصلی و دولتی به لحاظ مراحل  ارائه خدمات   وب  محور 4/16 دهم درصد در حد صفر 3/47 دهم درصد در مرحله انتشار اطلاعات45/25  درصد در مرحله تعاملی چهار درصد در مرحله تراکنش و چهار درصد در مرحله ترکنش کامل قرار دارند.
معاون امور مجلس رییس جمهور  با اشاره  به اینکه در برنامه پنجم توسعه  توجه ویژه ای به فناوری  اطلاعات  و ارتباطات شده،  افزود:  در این برنامه احکامی برای توسعه  خدمات الکترونیکی، سلامت، بانکداری الکترونیک و توسعه زیر ساخت های ارتباطی و ایجاد پایگاه های داده دولت  و دورکاری گنجانده شده است.

117/11

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا