تهران خواري بزرگ
موبنا – البته بماند که بسیاری از نزدیکان مشایی و بقایی از یکی، دو سال پیش راهی زندان شده و دورههای محکومیت را پشتسر گذاشتند؛ همانها که به «حلقه انحرافی» معروف شده بودند. از اسامی و عنوان و نامها گذشته، بسیاری از پروندههای تخلف مالی؛ از ماجرای اختلاس سههزار میلیاردی گرفته تا پرونده بابک زنجانی در همین دوره سیاسی اتفاق افتاده است. نمره رفوزگی کارنامه تاریک محمود احمدینژاد به این زودیها تمامی ندارد و هردم از این باغ بری میرسد. حالا خبر داغ اینروزها، تخلف دو استاندار تهران در دوره احمدي نژاد در خبرگزاري ها به چشم مي خورد.مانند تغيير كاربري غيرقانوني حدود 200 هكتاري،واريزنكردن وجوه ماخوذه عوارض پروانه ساختماني در اراضي شهرستان ري كه لازم به ذكر اين عوارض از مردم دريافت شده اما به حساب دولت واريز نشده اند بنابراين اينجا سوالي مطرح است كه اين عوارض به كجا واريز شده اند؟ انتصابهاي سلیقهای4هزارو200نفري كه صلاحیت های لازم را براي تصدی مشاغل مدیریتی نداشتند،درصورتي كه هم اكنون شهرداري تهران با مشكلات مالي اي كه دارد علاوه بر اينكه فعاليت هاي عمراني نمي كند حتي در برخي شهرداري ها به دليل مشكلات مالي اي كه دارد به كاركنان خود حقوق پرداخت نكرده است در اين شرايط با انتصاب اين تعداد نيرو در شهرداري تهران معضلي براي شهرداري محسوب ميشود.همان گونه كه اشاره كردم اقدامات دولت نهم و دهم خبرسازشده و بار ديگر تخلفات دولت احمدي نژاد را در سطح كلان نهاد دولتي شاهد هستيم. اين بار اين تخلفات توسط دو استاندار كامران دانشجو و مرتضي تمدن صورت گرفته است.با توجه به اينكه شهر تهران به عنوان پايتخت داراي مشكلات عديدهاي است،هنگامي كه وارد شهر قدس يا كهريزك مي شويم شهرستان هايي كه حدود 30 دقيقه با تهران فاصله دارند ، انگار وارد يكي از شهرهاي مرزي زاهدان شده ايم چرا كه اين شهرستانها بدون امكانات مناسب شهري هستند.امروز اين تحقيقات در شبكههاي مجازي و خبرگزاري ها ديده مي شود.وجود اين تخلفات در سطح استاندار به دليل ضعف قانوني است چرا كه اگر اين حفرهها در قانون وجود نداشت ديگر شاهد تخلف در سطح دولتي نبوديم. با اين تحقيقي كه در زمينه اقدامات استاندارهاي دوره نهم و دهم صورت گرفته، شاهد ضعف قانون هستيم و اين تخلفات كاملا دولتي است بنابراين دولت و مجلس در زمينه اين خلا قانوني بايد بيش از پيش تمركز داشته باشند تا ديگرشاهد تخلفات دولتي در سطح بالاي مديريتي نباشيم.البته بايد به اين نكته اشاره كرد كه علاوه بر اينكه خلا قانوني به چشم مي خورد در كشور هم مديران اجرايي وجود ندارد به عنوان مثال زماني كه توسط برخي مديران تخلف صورت مي گيرد با كمترين هزينه و مجازات از گناه او مي گذرند در صورتي كه اگر شهروندي چنين اقدامي به مراتب كوچك تر انجام دهد با مجازات سنگيني روبه رو مي شود.به همين منظور«قانون» با «حسين گروسي»رئيس هيات تحقيق و تفحص از استانداري تهران گفتوگويي داشته است كه در ادامه آن را مي خوانيد:
دستگاه هاي نظارتي و اجرايي در زمينه تخلفات كوتاهي كردند
حسين گروسي در زمينه دليل اصلي اين تحقيق و تفحص در استان تهران اشاره مي كند و مي گويد:برخي مسائل براي رشد اقتصادي و پيشبرد امور موثر است مبارزه با فساد اداري و اقتصادي است و هر جايي كه اين فسادها باشد قطعا در آن اداره پيشرفت چشمگيري را نخواهد ديد.در زمينه تحقيق و تفحص اين فسادهابخش نظارتي مجلس ورود پيدا كرده است. براي مجلس تخلفات 1378 تاپايان 1391 را مدنظر قرار داده است.رئيس هيات تحقيق و تفحص از استانداري تهران تاكيد ميكند:مجلس در زمينه جذب نيروي انساني و تغيير كاربري ها يا همان پديده زمين خواري در سطح استان تهران تحقيق و تفحص كرده است.اين تحقيق تفحص در ارديبهشت سال 92 به تصويب رسيد و با كمك دستگاه هاي نظارتي مانند ديوان محاسبات وبازرسين كل كشور اين تخلفات شناسايي و در نهايت منتشر شد.اميدواريم راهكاري پيدا كنيم كه بتوانيم در اين زمينه بيشتر از قبل اقدامات پيشگيرانه انجام دهيم و اين موارد در سطح تهران كاهش پيدا كند.وي در پاسخ به سوالي مبني بر اينكه تخلفاتي كه صورت گرفته چگونه اين تخلف ها مخفي مانده است وسازمان ثبت اسناد در تهران چه فعاليتي مي كند كه اين سطح از تخلفات رخ ميدهد؟ تصريح مي كند:تهران با گستردگي اي كه دارد و با اين جمعيت 13 ميليون نفري و حدود 54 شهري كه دارد بنابراين نظارت و اشراف روي برخي از مسائل شهر وجود ندارد.تهران بايد به 3 استان تفكيك شود به اين معنا كه تهران بايد به صورت سه بخش تهران غربي، شرقي و تهران بزرگ از يكديگر جدا شود .اين نشان مي دهد نظارت ها كافي نيست و استانداري با وجود چنين جمعيتي نمي تواند نظارت روي همه امور داشته باشد.نظارت ها با تفكيك تهران دقيق مي شود.اين نماينده مردم شهريار،قدس و ملارد در ادامه اذعان مي كند:زماني كه در كشور نظارت كاهش پيدا مي كند بحث رانت در سطح جامعه افزايش پيدا مي كند بنابراين با اين گستردگي تهران خودبهخود اين رانت ها شكل مي گيرد و همان طور كه مي بينيد در تهران هم اين رانت خواهي صورت گرفته است. همچنين به دليل اينكه بررسي در زمينه تخلفات طولاني مي شود يكي ديگر از دلايلي است كه دوباره شاهد بروز چنين تخلفاتي باشيم در صورتي كه زماني كه توسط يكي از مديران دولتي تخلفي صورت بگيرد بايد به اين تخلف واكنش نشان داد.نماينده شهريار و شهرقدس و ملارد در پاسخ به اينكه چه ضمانت اجرايي وجود دارد كه تخلفات در حال انجام نباشد به اين معنا كه اين خلافها در آينده رخ ندهد،تاكيد مي كند: ما نمايندگان به دنبال سازوكاري هستيم كه تخلفات موجود را پيدا كنيم تا در آينده از اين تخلفات براي پيشگيري اقدام كنيم.و از دستگاه هاي نظارتي انتظار ياري رساني داريم كه در آينده اين تخلفات رخ ندهد.در عرصه پيشگيري نمايندگان فعاليتي نمي توانند انجام دهند بلكه دستگاه هاي نظارتي مانند استانداري بايد در اين زمينه اقدامات درخور توجهي داشته باشند.نماينده ها تنها مي توانند در نطقهاي خود در اين زمينه هشدارها و تذاكرات لازم را بدهند و ادامه مسير برعهده دستگاه هاي نظارتي است.وي در پايان تاكيد مي كند:در زمينه نبود تخلفات داراي قانون هايي هستيم كه ديگر نيازي به قانون جديدي نيستيم بلكه نهادهاي اجرايي و نظارتي وظايف خود را به خوبي انجام نميدهند.يكي از اقدامات مناسب در اين تحقيق و تفحص اين است كه چند ميليارد تومان اموال و اراضي عمومي، املاك به بيت المال بازگردانده شده است.بعد از اينكه مشخص شد اين افراد در اين تخلفات نقش داشتند كميسيون اصل 90 مجلس شوراي اسلامي بايد پرونده اين متخلفين را به دادگاه ارجاع دهد.در ادامه گفت و گو متن كامل گزارش نهایی تحقیق و تفحص از استانداری تهران كه خبرگزاري تسنيم منتشر كرده است را مشاهده مي كنيد:
نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی 18 اردیبهشت ماه 1392 با تقاضای تحقیق و تفحص از استانداریتهران، از ابتدای سال 1387 تا پایان سال 1391 موافقت کردندكه محورهای کلی بررسی شده عبارتند از:ساخت و سازهای غیر مجاز موجود در مرحله اول علاوه بر ایجاد سوء جریانات مالی در دستگاههای متولی همچون شهرداریها و فرمانداریها و بخشداریها باعث رشد نامتوازن شهرها و تخریب محیط زیست و سرزمین و اقلیم کشور شده و باعث کندی و توقف رشد اقتصادی نیز می گردد. در متن گزارش به مواردی از این مقوله پرداخته شده است.1- بر اساس تبصره 2 ذیل بند 3 الحاقی به ماده 99 قانون شهرداریها مصوب سال 1372 به منظور جلوگیری از ساخت و سازهای غیرمجاز در خارج از حریم مصوب شهرها و نحوه رسیدگی به موارد تخلف، کمیسیونی مرکب از نمایندگان وزارت کشور، قوه قضائیه و وزارت راه و شهرسازی به عنوان کمیسیون ماده 99 در قانون پیشبینی شده است، کمیسیون مذکور بايد حسب موارد ارجاعی و براساس طرحهای مصوب شهری (با رعایت مفاد ماده 4 آيیننامه مربوط به استفاده از اراضی، احداث بنا و تأسیسات در خارج از محدوده قانونی و حریم شهرها مصوب و اصلاحیههای بعدی نسبت به صدور رأی قلع بنا جریمه مساوی 50درصد الی 70درصد قیمت روز اعیانی بر اساس کارشناسان قانونی تکمیل شده اقدام كنيد.در همین راستا هیات به بررسی عملکرد کمیسیونهای موضوع ماده 99 قانون شهرداریها در شهرستانهای استان تهران که در محل فرمانداریها تشکیل و به بررسی و رسیدگی به ساخت و سازهای غیرمجاز و تخلفات ساختمانی در خارج از حریم شهرستانهای محدوده شهرستان ری اقدام مینمایند از سال 1387 لغایت پایان سال 1391 نموده که تا آخر سال 1391 تعداد 361 پرونده درکمیسیون ماده 99 به شرح ذیل مطرح شده است.
در مجموع تعداد 10 پرونده به عنوان مصادیقی از تخلفات در کمیسیونهای ماده 99 شهرستان ری به عنوان نمونه ایفاد شد:
1- پرونده شماره 99791 ملک آقای (ن م)2- پرونده شماره 792 ملک آقای (م.م)3- ملک آقای (ن م ) به شماره پرونده 99791
4- پرونده ملک آقای (الف . خ) و شرکا به شماره پرونده 154 فرعی از 158 اصلی5- پرونده آقایان ع . ض) و(ش . غ) به شماره پلاک ثبتی 1198 فرعی/ 580 اصلی 6- پرونده آقای ( ف . ب ) از پلاک ثبتی 85 فرعی از 178 اصلی 7- ملک آقای (الف . الف) با شماره پلاک ثبتی 185 اصلی 8- ملک آقای (ع . ف) طرفی به شماره پلاک ثبتی 1729 فرعی از 58 اصلی ملک آقای (ح . ع) و شرکاء به شماره پلاکهای ثبتی 206، 197، 1747، 1751 از 58 اصلی 9- آقای (ع . ح)و (م . چ) به شماره پلاک ثبتی 185 اصلی 10- ملک آقای (ک . ش . م)
عزل يكشبه بخشدار كهريزك بهخاطر مخالفت با پرونده غيرقانوني
2-در سال 1390 فردی به نام آقای (الف . ب) از بخشدار وقت کهریزک طی نامهای خطاب به بخشداری کهریزک تقاضای تفکیک و مجوز احداث ده هزار متر مربع بنای سوله مینماید که بخشدار وقت به لحاظ مغایرت قانونی با این اقدام مخالفت مینماید بلافاصله بخشدار عزل و سرپرست جدید بخشداری آقای (س. ه . ع) طی گزارشی کذب، پرونده را در کمیسیون ماده 99 فرمانداری مطرح و با کمال تعجب برای ملکی که ساخته نشده (000/10 متر مربع سوله) جریمه با حداقل مبلغ صادر میشود که این اقدام از مصادیق بارز تخلف و فساد ملی میباشد.
زمينخواري 174هكتار در دماوند
3- تغییر کاربری 174 هکتار از اراضی واقع در منطقه محمودیه شهرستان دماوند توسط شرکت فناوری مسکن کشور و ایجاد یک روستا با تخصیص کد روستا که وزارت کشور طی نامه شماره 661950/م مورخ 18/5/93 به کمیسیون اصل 90 مجلس اعلام مینماید: در سالهای اخیر هیچگونه کد تقسیماتی به روستای مورد نظر تخصیص پیدا نکرده است. این اقدام برای خریداران حقوق مکتسبه ایجاد كرده است، پرونده شماره (7219) در کمیسیون اصل 90
ساخت هتل در بسستر رودخانه جاجرود
4- صدور پروانه ساخت هتل آریا برخلاف قوانین و مقررات در بستر رودخانه در 9 طبقه (پرونده شماره 7159 کمیسیون اصل 90 مجلس)
تغيير كاربري 16 هكتار فضاي سبز در شهرقدس
5- در زمان تهیه طرح هادیِ شهر قدس، شهرداری بندی را به پلاکهای ثبتی شماره 173 الی 345 و همچنین 1631 الی 1804 فرعی همگی از پلاک 16 اصلی با مساحتی بالغ بر 16 هکتار (000/160 متر) اضافه مینماید که بر اساس آن کاربری پلاکهای مذکور بصورت ویژه و فضای سبز لحاظ گردیده است، مگر اینکه تعاونی مسکن کارکنان شهرداری قدس اقدام به خرید آن نمایند که فقط در این صورت کاربری پلاکهای موصوف از فضای سبز به مسکونی تغییر خواهد یافت.
در سال 1381 شهرداری قدس با عنایت به عدم توافق و فروش مالکیت به تعاونی مسکن کارکنان آن شهرداری طی نامه شماره 28249 مورخ 15/5/1381 به استانداری تهران (کمیسیون مغایرتهای غیر اساسی طرح هادی) مکاتبه و خواستار تغییر کاربری ملک از ویژه فضای سبز به کشاورزی میگردد موضوع در گروه کارشناسی مطرح و مورد تصویب قرار گرفته است. در سال 1383 مجدداً موضوع در گروه کارشناسی مطرح و توافق ضمنی در تفکیک پلاکهای فوق به صورت 50 درصد در سهم تعاونی و 50 درصد در سهم شهرداری صورت پذیرفته است. شهرداری قدس تا سال 1388 در خصوص پلاکهای فوق اقدامی معمول نکرده در آخر سال 88 توسط شهردار وقت، موضوع بدون ارسال به کمیسیون مغایرتهای غیر اساسی استانداری تهران، طی نامهای به شماره 31835 مورخ 30/10/88 ضمن ممهور نمودن نقشه تفکیکی تعاونی مسکن با تفکیک پلاکها به صورت 100درصد مسکونی و تمامی آن در سهم تعاونی موافقت مینمایند. این در حالی است که اولاً مورد فوق با ضوابط طرح هادی شهر و همچنین قانون منع فروش و واگذاری اراضی فاقد کاربری مسکونی برای مسکن به شرکتهای تعاونی مسکن و سایر اشخاص حقیقي و حقوقی مصوب 6/5/1381 مغایرت دارد. ثانیاً در صورت طی مراحل قانونی طبق ماده 101 قانون شهرداریها حداکثر 50درصد ملک باید به صورت سرانههای آموزشی، فضای سبز و … در سهم شهرداری باقی بماند ولی متأسفانه اراضی مذکور طبق اسناد پیوست شماره یک بدون لحاظ سرانه در حال ساخت و ساز آن هم با تراکم 340 درصد میباشد.
عدم پرداخت عوارض معادن شن و ماسه شهريار و قدس
6- عدم پرداخت حقوق دولتی معادن واقع در محدوده شهریار، شهرقدس به میزان 15درصد که بر اساس تبصره 6 ماده 12 قانون اصلاح قانون معادن باید به توسعه شهری و عمران شهر های مذکور تزریق و پرداخت گردد.
7- ساخت و سازهای غیرمجاز و بدون استحکام در شهرستانهای شهریار، قدس، ملارد، بهارستان، رودهن، بومهن و سپس دادن وجاهت به این ساخت و سازها در کمیسیون های ماده 100 شهرداری
8-حذف پارکینگ مورد نیاز ساختمانها و عدم صرف درآمدهای حاصله از حذف پارکینگ جهت احداث پارکینگهای عمومی در شهرستانهای استان تهران
9- بر اساس آراء صادره از کمیسیون ماده 99 به شماره 8-210/089 واقع در هستان هفت جوی شهرستان قدس با توجه به مدارک مثبت در خصوص املاک به پلاک ثبتی 3459/1 و 3458/1 بیش از 180 نفرمالک قانونی اقدام به سرمایه گذاری در پلاک های فوق می نمایند و برای دو هزار نفر فرصت شغلی ایجاد می گردد. در همین راستا گواهی پایانکار به شماره 7-210/99 مورخ 11/11/89 و در کمیسیون ماده 99 صادر و طی نامه شماره 8/210/99 مورخ 11/11/89 فرماندار محترم ابلاغ ولیی متاسفانه بعد از گذشت چندین سال از اقدامات فوق سازمان آب منطقهای و… از خواب بیدار شدهاند و خواستار تخریب کارگاههای پلاک ثبتی فوق شدهاند.
انتصابات غيرقانوني و سلیقهای 4 هزار و دويست نفر
1- برابر آمار اعلامی از سوی استانداری تهران طی نامه شماره 1742/42/د – 27/2/93 در بازه زمانی 1/1/1387 لغایت 29/12/1391 حدود 4200 نفر فقط جذب شهرداری های تابعه استان تهران گردیدهاند که این تعداد افراد جذب شده بار مالی فراوانی به شهرداریها تحمیل نموده است. در فرآیند جذب این افراد رعایت قوانین و مقررات و اخذ مجوزهای لازم نگردیده برابر ماده (2) آییننامه استخدامی کارکنان شهرداریهای کشور مستخدمان شهرداریها به چهار دسته (مستخدم ثابت مستخدم رسمی، مستخدم موقت و کارکنان شهرداری) تقسیم میشوند.
در آيیننامه مذکور هیچ نوع قرارداد استخدامی دیگری پیشبینی نشده و برابر ماده 12 همین آيیننامه برای تأمین نیروی انسانی لازم شهرداریها بايد قبلاً از وزارت کشور مجوز بهکارگیری دریافت نمایند ولی شهرداریهای استان تهران بدون دریافت مجوز اقدام به جذب 2400 نیروی انسانی نمودهاند(پیوست شماره 2) و حتی سهمیههای خاص برای استخدام افراد همچون 3درصد معلولین و 25درصد فرزندان ایثارگران و خانواده های شاهد نیز رعایت نشده است حتی یک مورد گزارش خودسوزی در یکی از شهرداریهای غرب استان تهران در اعتراض به این تبعیض گزارش شده است.
2- در بررسیهای به عمل آمده از شیوه پرداخت صورت وضعیتهای شرکت پیمانکار تأمین نیروی انسانی شهرداری قدس ملاحظه شد به دلیل عدم رعایت بخشنامه هیأت وزیران در خصوص شیوه پرداخت صورت وضعیتها شهرداری ماهیانه مبالغ حق بیمه پرسنل شرکتی را به پیمانکار تأمین نیروی انسانی واریز کرده ولی پیمانکار به جای 30درصد حق بیمه مکسور 16/15 آن را به بیمه پرداخت نموده و این باعث تضییع حقوق کارکنان شرکتی شهرداری شده است. با توجه به محاسبات صورت گرفته ملاحظه شد در طول سالهای 1385 تا 1390 مبلغ 000/593/819/6 ریال از پرداختی حق بیمه کارگران به سازمانتأمیناجتماعی واریز نشده است .
3- حق الجلسهها: در شهرداریهای استان تهران تعداد زیادی کمیسیون و کمیته و شورا و … بهصورت غیرقانونی تشکیل ميشود و بدون داشتن هر گونه بازدهی فقط محملی برای دریافت حق الجلسه و پاداش جهت برخی مسئولان شهرداری و برخی اعضای شورای شهر بابت عضویت در آنها شده است. شهرداری جهت پرداخت این مبالغ از شورای اسلامی تقاضای مجوز كرده است و آن شورا پرداخت این مبالغ غیرقانونی را تصویب كرده، اما این مصوبات مورد اعتراض و مخالفت فرمانداری شهرستان قدس واقع شده است ولی مسئولین شهرداری بدون توجه به قانون و نظر کمیته تطبیق فرمانداری در خصوص مصوبات شورای شهر اقدام به پرداخت كرده است در حالی که افراد عضو کمیسیونها و شوراهای سازمانها و … اضافه کار کامل خود را دریافت كردهاند و این جلسات در ساعات اداری یا جزء ساعات اضافه کار برگزار شده است لذا تمامی اقدامات غیر قانونی فوق الذکر موجب تضییع حقوق شهروندان شده و افزایش هزینههای جاری شهرداریها را در پی داشته و موجب کاهش بودجههای عمرانی شده است.
4- عدم رعایت قانون انتصابات حسب تبصره الف ماده 54 قانون مدیریت خدمات کشوری
حسب قانون فوق استانداران مجازند حداکثر 15درصد مدیران سیاسی را از افراد خارج از سازمان یعنی افراد سایر سازمانها در پستهای سیاسی منصوب نمایند اما متاسفانه در استانداریهای تهران، فارس و آذربایجان غربی اینگونه عمل نشده و همین موضوع موجب بی ثباتی و نارضایتی کارکنان شده است.
پرداختهاي میلیاردی غيرقانوني شوراهای شهر و شهرداریهای استان تهران
1- پرداخت میلیاردی توسط شوراهای شهر و شهرداریهای استان تهران برخلاف ضوابط و مقررات بابت پاداش آخر سال برای مجموعه مدیرانِ استان و شهرستان، برای نمونه تعدادی از مصوبات شوراهای شهر مختلف که بر خلاف مفاد قانون در شوراهای اسلامی شهرها تصویب شده و متأسفانه اینگونه اقدامات غیرقانونی مورد تأکید و تأیید کمیته انطباق فرمانداریها نیز قرار گرفته است پیوست و ارائه ميشود.
پاداشهاي 400 ميليوني شهردار و شوراهاي شهرستان شهريار
2- لایحه پیشنهادی شماره 12094/1 – 4/12/89 شهرداری شاهدشهر و فردوسیه (از توابع شهرستان شهریار) مثبوت به شماره 1293/110 – 4/12/89 مبنی بر اختصاص مبلغ 250 میلیون ریال تحت عنوان پاداش آخر سال مجموعه مدیران شهرستان مورد تصویب مراجع یاد شده قرار گرفته و از حساب شهرداری برداشت شده است. (برخلاف ضوابط)
لایحه پیشنهادی شهرداری فردوسیه به شماره 17573/178 مورخ 27/11/90 مبنی بر پرداخت پاداش آخر سال به مدیران شهری، شهرستانی و استانی به مبلغ 400 میلیون ریال به تصویب مراجع فوقالذکر (شورای شهر و کمیته انطباق فرمانداری شهریار) رسيده است.
3- لایحه پیشنهادی شماره 16157/16/90 – 280/ الف – مورخ 20/11/90 شهرداری وحیدیه مبنی بر پرداخت مبلغ 300 میلیون ریال بابت تقدیر و تشکر از زحمات مدیران استان و شهرستان که مورد موافقت شورا و کمیته انطباق فرمانداری شهرستان شهریار قرار گرفته است. (برخلاف مقررات) ماكسيمايي كه براي پاداش به شهردار داده شد.
4- اعضای شورای اسلامی شهر بومهن و شهردار برخلاف ضوابط و مقررات صورتجلساتی را تنظیم و براساس آن مبالغی تحت عنوان پاداش به مسئولان و مدیران شهری شهرستان واستان از حساب شهرداری بومهن برداشت كرده اند.
5- یک دستگاه خودروی ماکسیما برای شهرداری خریداری ولیکن سند آن به نام شخص شهردار صادر میشود.
شهردار بومهن همزمان از اسلامشهر حقوق ميگرفت
6- شهردار وقت بومهن براساس گزارش شماره 185524 مورخ 19/9/91 بازرسی کل کشور علاوه بر شهرداری اسلامشهر همزمان از شهرداری بومهن حقوق و مزایا و مبالغی تحت عنوان حق عمران برداشت نموده است.
الف- برداشت غیرقانونی 142 میلیون تومان تحت عنوان پاداش و مبلغ 159 میلیون تومان تحت عنوان ترمیم حقوق برخلاف مقررات و ضوابط به پرداخت مبلغ 75 میلیون تومان تحت عنوان پاداش به مسئولان استانی و شهرستانی برخلاف مقررات و قانون شهرداریها برداشت نموده است .
7- دریافتهای غیرقانونی شهرداریهای استان تهران از شهروندان و عدم پایبندی به قوانین و مقررات و توافقات به عمل آمده فی مابین شهرداری و افراد حقیقی و حقوقی که موجب سلب اعتماد گردیده است.
ارتباط مالی فرمانداری ها با شورا های بخش و شهر
طی بررسیهای اولیه هیات تحقیق و تفحص از تعاملات فرمانداری و شورای اسلامی بخش رؤیت شد بیشترین تعاملات مربوط به مسائل مالی بوده بنابراین هیئت تحقیق و تفحص با تمرکز بر این تعاملات مالی و بررسی حساب های بانکی آن شورا ملاحظه نمود فرمانداری شهرستان ری یا بخشداری کهریزک مبالغ زیادی تحت عناوین مختلف مبلغ یک میلیارد و یکصد و سی و هشت میلیون و ششصد هزار تومان از سوی شورا به معرفی شدگان فرمانداری یا بخشداری پرداخت نموده است به جهت کثرت موارد به دو مورد اشاره میشود:
1- فرماندار شهرستان وقت ری طی نامه شماره 24595/24 مورخ 27/12/1386 خطاب به آقای (ت . ر) رئیس شورای بخش کهریزک درخواست نموده مبلغ سه میلیارد ریال به عنوان قرض الحسنه امانی در اختیار امور مالی فرمانداری قرار گیرد و آقای (س. ه . ع) هم به عنوان تحویل گیرنده معرفی شده است. با توجه به این موضوع که تنها زمینه سند مالی شورا فقط نامه فرماندار میباشد و در هیچ جای دیگر این پرداخت ها ثبت نگردیده و افراد شورای شهر تغییر کردهاند عملاً امکان رسیدگی به موضوع وجود نداشته و این از مصادیق بارز اختلاس میباشد.
2- آقای (م . م) فرماندار وقت ری طی نامه شماره 1089/24 مورخ 4/2/87 خطاب به آقای( ت . ر) رئیس شورای بخش کهریزک دستور پرداخت دو میلیارد ریال را از حسابهای شورای بخش صادر مینماید و شورای بخش چک شماره 540152 مورخ 4/2/87 بانک تجارت را صادر و تحویل آقای ( ه . ع ) مینماید که این مغایر با آيین نامه مالی شورای اسلامی میباشد. شایان ذکر است چک شماره 540157 به مبلغ پانصد میلیون ریال (چک ردیف 5 جدول) ، چک شماره 33482 به مبلغ پانصد میلیون ریال (ردیف 17 جدول)، چک شماره 93282 به مبلغ یک میلیارد و پانصد میلیون ریال (ردیف 8 جدول)، چک شماره 79467 به مبلغ یک میلیارد و صد و پنجاه میلیون ریال (ردیف 9 و 10 جدول) و چک شماره 728694 به مبلغ یک میلیارد و پانصد میلیون ریال و چک شماره 877461 به مبلغ سیصد میلیون ریال (ردیفهای 11 و 12 جدول) همگی در وجه آقای
(ه . ع) و آقای (ن . ب) قرار گرفته است.
3- سایر پرداختها: لایحه پیشنهادی شماره 59000 – 17/11/90 شهرداری شهریار مبنی بر خرید دو دستگاه خودرو پژو پارس از شرکت ایران خودرو و واگذاری آن به اداره کل مسکن و شهرسازی استان تهران بر خلاف مفاد بند «ز» ماده 174 قانون برنامه پنجم که مورد تصویب شورای اسلامی و کمیته انطباق فرمانداری شهرستان شهریار قرار گرفته است.
عوارضي كه گرفته شد اما هيچگاه به بيتالمال پرداخت نشد
1- عدم واریز وجوه مأخوذه عوارض پروانه ساختمانی در اراضی مربوط به شهرستان ری به حساب خزانه به مبلغ 15 میلیارد ریال.
2- عدم واریز وجوه مأخوذه بابت عوارض و جرائم ساخت و ساز به حساب خزانه 000/000/847/103 ریال به قانون الحاق یک بند 3 تبصره به عنوان بند 3 به ماده 99 قانون شهرداریها
3- عدم رعایت قوانین و مقررات در تخصیص اعتبار به 46 دستگاه اجرایی استان تهران که منتج به هزینه در غیر محل معین هزینه شده است.(ماده 12 قانون سازمان مدیریت بحران)
4- استانداری تهران بر اساس بررسیهای به عمل آمده و نامه شماره 1196/173/2 مورخ 21/2/1393 و همچنین نامه شماره 122/20000 مورخ 7/3/93 معاون حقوقی مجلس و تفریغ بودجه دیوان محاسبات کشور از تاریخ 1387 لغایت 1391 دارای 17 مورد تخلف از قانون بوده است.
سخن آخر
این تحقیق و تفحص از آن زمان در دستورکار مجلس قرار گرفت و مقرر شد هیاتی در خانه ملت این تحقیق و تفحص را انجام داده و گزارش آن را به کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس ارائه دهند.متقاضیان تحقیق و تفحص پس از دریافت احکام خود از رئیس مجلس شورای اسلامی به شماره 16148 مورخ 13/3/92 علاوه بر بازدیدهای میدانی، از نظرات سازمانهای نظارتی مانند دیوان محاسبات کشور، سازمان بازرسی کل کشور و کارشناسان مربوطه و حتی آگهی در نشریات و رسانههای محلی و ملی با جمعآوری بیش از 2000 برگ مستندات متقن و چهار صد برگ گزارش که حاصل آن بالغ بر7000 نفر ساعت کاری است از بسیاری تخلفات به عمل آمده در سه استان مذکور پرده برداری، برخورد و پیشگیری كند به طوری که میلیاردها تومان از اموال عمومی و اراضی و املاک به بیتالمال مسترد گردیده است و از میلیاردها تخلف و سوء استفاده پیشگیری شد. با توجه به عملکرد ضعیف و گاهي همراه با سوء استفاده مقامات مربوطه در واحدهای ذکر شده فوق و دریافت گزارش های متعدد و گسترده نشانگر نارضایتی و وجود سوءاستفادهها از این موضوعات به دلیل مشکلات موجود و تخصصی بودن وظایف استانداریها، فرمانداریها و شهرداریهاي تابعه و همچنین وجود محدودیتهایی در منابع و به کارگیری نیروهای خبره و همچنین عدم پیشبینی روال و مکانیزمی مشخص و استاندارد در امر تحقیق و تفحصهای مجلس و عدم همکاری لازم توسط برخی استانداریها و دستگاههای تابعه آن شامل فرمانداریها و شهرداریها انجام تحقیق و تفحص به طول کشید، اما در هر صورت نتایج حاصله می تواند به اصلاح امور شهرداریها و شوراهای کشور و خشکاندن ریشه فساد در مجموعههایی همچون شهرداریها که بیشتر مراجعات مردمی را دارا هستند و اصلاح امور در آنها باعث امیدواری و خوش بینی مردم به نظام و امید به آینده میگردد، منجر شود.همچنین لازم به ذکر است، با توجه به گستردگی مجموعههای تحت پوشش استانداریها و وظایف گوناگون آنها رسیدگی و بررسی تمامی ابعاد عملکرد استانداریهای مورد بحث امکانپذیر نبوده و بدینوسیله گوشهای از عملکرد و نواقص موجود آن به عنوان نمونه ارائه میشود. هر چند که به نظر میرسد، ابعاد تخلفات و انحرافات موجود بسیار بیشتر از اینها باشد.
منبع:روزنامه قانون| نویسنده: گلاره كلانتري