ادامه پروژه «محمد (ص)» منتفی شد؟
به گزارش ایسنا، «تابناک» نوشت: «فیلم سینمایی «محمد (ص)» به عنوان گرانترین پروژه تاریخ سینمای ایران که با هزینه 116 میلیارد تومانی ساخته شد، پس از شش ماه اکران استثنایی در چند گروه سینمایی و تبلیغات بسیار وسیع و حتی نمایش در شهرهای فاقد سالن سینما، نزدیک به 14.5 میلیارد تومان فروش داشته و در واقع حدود 4 درصد از مردم ایران به تماشای این فیلم در سالنهای سینما نشستند.
یکی از ایدههای افزایش مخاطب این فیلم اکران اثر در سطح بینالمللی و به خصوص در کشورهای پیرامون ایران بود که با مخالفت غیرمنطقی دانشگاه الازهر مصر به عنوان یک مرجع مؤثر در تأیید چنین آثار سینمایی، برخی کشورهای عربی با نمایش این فیلم مخالفت کردند و در نهایت حتی خبرهایی که عوامل پروژه «محمد (ص)» درباره اکران وسیع این اثر در سینماهای ترکیه منتشر کردند نیز رنگ واقعیت به خود نگرفت.
در این میان حتی سخن از اکران این فیلم در سینماهای روسیه نیز به میان آمد اما تاکنون این اتفاق نیز رخ نداده و در واقع وعده مجیدی و همکارانش درباره موفقیت در نمایش این فیلم، تا اینجا رنگ واقعیت به خود نگرفته است. البته دغدغه اکران صرفاً به واسطه فروش و بازگرداندن هزینه سنگین تولید این پروژه نیست بلکه دغدغه اصلی دیده شدن این فیلم در سطح جهان است که تاکنون اتفاق نیفتاده است.
در این میان هر چند شکی در کارشکنی برخی جریانها برای دیده نشدن این فیلم در فضای بینالمللی وجود ندارد و «تابناک» نیز پیش از اظهارنظر عوامل این فیلم پیشبینی کرده بود که عظیمترین پروژه تاریخ سینمای ایران در جشنواره های بینالمللی اصلی (کن، برلین و ونیز) پذیرفته نمیشود تا این اثر دیده نشود اما عدم اکران وسیع جهانی این فیلم، متأثر از دلایل دیگری نیز بود که مستقیم به تیم تولید فیلم «محمد (ص)» بازمیگردد.
عدم استفاده از بازیگران مطرح بینالمللی که برای مخاطب و پخشکنندههای جهانی و به خصوص پخشکنندههای آمریکای شمالی جذابیت در اکران به وجود آورد و همچنین ضعفهای آشکار در سناریو – به گونهای که یک مخاطب غیرمسلمان عدم آگاه به تاریخ اسلام بتواند مفاهیم فیلم را درک کند – و همچنین ریتم کند این اثر، بدیهیترین ضعفهایی بود که در فضای احساسی نمایش این اثر، جرات بیانش از سوی منتقدان نبود.
بر خلاف پروژه «محمد (ص)» مجید مجیدی، در پروژه «رسالت/ محمد رسولالله» مصطفی عقاد که با بودجهای 10 میلیون دلاری ساخته شده بود، با به کارگیری بازیگران همچون آنتونی کوئین و همچنین تکیه بر سناریویی که برای یک غیرمسلمان نیز تا حدودی زیادی قابل فهم بود و همچنین با استفاده از ضربآهنگی نسبتاً تند، زمینه نمایش اثر ماندگار عقاد در انگلیس و آمریکا فراهم شد و فروش ساخته عقاد آنچنان قابل توجه بود که نه تنها هزینه تولیدش بازگشت بلکه به سودآوری رسید.
بنابراین اگر در هزینه برای تولید پروژه «محمد (ص)» همین میزان هوشمندی مورد توجه قرار میگرفت، علاوه بر کاهش قابل توجه هزینههای تولید این پروژه سینمایی، امکان اکران جهانی و سوددهی این فیلم نیز فراهم میشد؛ به عنوان نمونه در سینمای روز دنیا، ساختار دکور یک در یک آن هم در عظمت این پروژه مرسوم نیست و عمده صحنهها با پرده سبز و جلوههای ویژه طراحی و پیاده سازی میشود و اگر همین تکنیک معمول سینمای جهان در این فیلم پیاده سازی میشد، هزینه عظیم شهرکسازی، قابل صرفه جویی بود.
اکنون در این شرایط ظاهراً برنامهای برای تولید قسمتهای دوم و سوم «محمد(ص)» وجود ندارد و پروژهای که قرار بود دوران حیات رسول مهربانی را به تصویر بکشد، در همان قسمت نخست و تا دوره نوجوانی پیامبر متوقف شد و آن گونه که شنیده میشود مجید مجیدی برای تولید فیلم سینمایی تازهاش تحت عنوان «باغهای معلق» راهی هند شده و شارین مانتری کدیا و کیشور آرورا از شرکت ایکندی فیلمز تهیهکنندگان فیلم تازه مجیدی هستند.»