خواندنی

طوفان فولکس واگن در بازار خودروی ایران

نام فولکس واگن بیش از یک‌سال پیش توسط مدیرعامل ایران خودرو به‌عنوان یکی از گزینه‌های شراکت صنعت خودروسازی ایران مطرح شد. اما با به نتیجه رسیدن برجام، این گزینه از روی میز خودروسازان دولتی حذف شد ولی موضوع شراکت با این خودروساز آلمانی در بخش‌خصوصی ایران جان گرفت. بخش‌خصوصی که با وجود تعددش، از قافله رقابت با خودروسازان دولتی بازمانده بود، با نام فولکس واگن جان تازه‌ای گرفت.

دو گزینه برای شراکت با فولکس واگن در بخش‌خصوصی ایران مطرح بود، دو گزینه‌ای که محسن صالحی‌نیا، معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در آخرین گفت‌وگویش با  «فرصت امروز» از آنها نام برد. نخستین گزینه، کرمان موتور رفیق قدیمی فولکس‌واگن بود که حدود 10 سال پیش خودروی محبوب  «گل» را در ایران مونتاژ می‌کرد. اما گزینه دیگر، گروه صنعتی ماموت بود که یکی از قدرتمندترین صنایع بخش‌خصوصی ایران به شمار می‌رود.

ماموتی که تا پیش از این سابقه تولید خودروهای سنگین اسکانیا در ایران را داشته و با امضای تفاهم‌نامه جدیدی با این شرکت قصد توسعه همکاری‌هایش را دارد، به گفته مدیرعاملش قصد دارد به عرصه تولید خودروهای سبک نیز ورود کند. گرچه هنوز نه از کرمان موتور و نه از ماموت خبری درباره نتیجه این مذاکرات بیرون نیامده است اما شنیده‌ها می‌گویند که ماموت گزینه جدی فولکس‌واگن برای تولید خودرو در ایران است.

گرچه بعد از اجرای برجام شرکای اروپایی صنعت خودرو نظیر پژو و رنو، بلیت تهران را گرفتند تا از بازار بکر ایران بهره ببرند اما نام فولکس واگن به دلیل جذابیت، کیفیت و قدمت آن هم در کنار بخش‌خصوصی ایران، می‌تواند خطری برای خودروسازان دولتی محسوب شود. اما آیا با مشارکت این آلمانی با بخش‌خصوصی، خودروسازان بخش‌خصوصی ایران جان می‌گیرند و توفانی در راه بازار خواهد بود؟

محمدرضا نجفی منش، کارشناس صنعت خودرو، در پاسخ به این پرسش به  «فرصت امروز» می‌گوید: «ورود برند قدرتمندی مانند فولکس واگن نه‌تنها موجب جان گرفتن بخش‌خصوصی خواهد شد بلکه در نگاه کلان به توسعه همه بخش‌های صنعت خودرو کمک خواهد کرد. ورود این شریک موجب ارتقای صنعت خودروی ایران خواهد شد و شرایط رقابتی بهتری در بازار فراهم خواهد شد.‌»‌ ‌

او می‌افزاید:  «کشورهایی نظیر چین، هند و ترکیه که شرایط ایران را داشتند با مشارکت با برندهای بزرگ خودروسازی، موجب حرکت تولید و صادرات صنعت خودروی خود شدند، همچنین شرایط رقابت هم به صورت منطقی‌تر در این بازارها فراهم شد، بنابراین انتظار می‌رود که با ورود این برندها برای مشارکت با صنعت خودروی ایران، تحولی به سمت توسعه در این صنعت شکل بگیرد.‌»‌ ‌

همچنین بهرام شهریاری، کارشناس صنعت خودرو، در گفت‌وگو با  «فرصت‌امروز» در این زمینه اظهار می‌کند: «مشارکت با هر شرکت بزرگی به نفع صنعت خودروی ایران خواهد بود زیرا تنوع محصولات در بازار زیاد می‌شود و با آمدن یک خودروساز قدرتمند با سابقه نظیر فولکس واگن دانش فنی، تکنولوژی و دانش مدیریت وارد کشور خواهد شد. همچنین اگر فولکس‌واگن تشخیص بدهد که ایران محلی برای تولید خودرو با قیمت پایین‌تر است، قطعا درهای بازارهای تازه را به سوی بخش‌خصوصی باز خواهد کرد.‌»‌ ‌

این کارشناس صنعت خودرو با اعتقاد به اینکه با ورود فولکس واگن معادله رقابت تغییر می‌کند، ادامه می‌دهد: «از این پس خودروسازان ما به جای آنکه با تولیدکنندگان چینی رقابت کنند باید به مصاف رقیب قدرتمندی نظیر فولکس‌واگن بروند. در گذشته بخش‌خصوصی خودرو چندین بار حرکت‌های خوبی را انجام داد اما به دلیل رقابت با دو غول خودروسازی دولتی که نابرابر بود نتوانست رشد کنند ولی اکنون نگاه دولت تغییر کرده بنابراین ما شاهد تغییر چشمگیر و اثرگذاری این مشارکت در بازار ایران خواهیم بود.‌»‌ ‌

مهرزاد فردوس، مدیرعامل گروه صنعتی ماموت، پیش از این در گفت‌وگو با  «فرصت‌امروز» گفته بود که این شرکت قصد دارد خودرویی تولید کند که به درد همه مردم بخورد. از سوی دیگر، فولکس واگن، خودروساز وسواسی است که از حدود دو سال پیش در حال مطالعه بازار ایران است. بنابراین طبیعی است که با ورود این برند به بازار ایران آن هم توسط بخش‌خصوصی، رقیب قدرتمندی برای دو غول جاده مخصوص شکل بگیرد که می‌تواند معادلات بازار را تغییر دهد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا