نگاهی گذرا به تغییرات شگفت انگیز سری بازی Doom
موبنا، محمد مهدی حیدرپور -رستاخیز (Doom) یکی از مهمترین عناوین بازی در تاریخ صنعت بازی های ویدئویی محسوب می شود. هنگامی که این عنوان در سال 1993 روانه بازار شد جریان صنعت بازیسازی را تغییر داد و سرآغازی برای شکوفایی سبک تیراندازی اول شخص نام گرفت.
به رغم اهمیت نسخه اصلی بازی رستاخیر، تردیدی وجود ندارد که این سری بازی شاهد تغییرات بسیاری از سال 1993 تاکنون بوده است. نسخه جدید این بازی قرار است در ماه می سال جاری میلادی روانه بازار شود و از این رو بد نیست نگاهی کوتاه به گذشته داشته و پیشرفت این بازی طی بیش از 20 سال گذشته را نظارهگر باشیم.
این نسخه اصلی بازی رستاخیز در سال 1993 است. جدا از خون مکعبی شکل ظاهر بازی برای زمان خود بسیار خوب به نظر می رسد.
برای مقایسه بهتر می توان به این نکته اشاره کرد که محبوبترین کنسول بازی در آن زمان سوپر نینتندو بود.
و این بازی رستاخیز 2 (Doom II) است که یک سال پس از نسخه اول روانه بازار شد.
این حقیقت که رستاخیز 2 به عنوان یک بازی ترسناک در نظر گرفته می شد با توجه به استانداردهای امروز شاید خندهدار به نظر برسد اما این بازی در اواسط دهه 90 میلادی به واقع ترسناک بود. رستاخیز 2 از نظر گرافیک بسیار شبیه به نسخه اول بود اما از مراحلی پیچیدهتر و بزرگتر سود می برد.
بزرگترین جهش گرافیکی در تاریخ سری بازی های رستاخیز با معرفی رستاخیز 3 (Doom III) در سال 2004 شکل گرفت. این بازی از رابط کاربری تیراندازی اول شخص بسیار آشناتر که در سال 2004 به صورت استاندارد درآمده بود، بهره می برد.
بازی رستاخیز 3 در میان منتقدان و هواداران تفرقه ایجاد کرده بود. برخی آن را به واسطه تکامل این سری بازی ستایش می کردند، در شرایطی که برخی دیگر آن را یک بازی ترسناک رده پایین می دانستند.
و این نمایی از جدیدترین نسخه این سری بازی است که بار دیگر به نام رستاخیز شناخته می شود.
نسخه جدید این بازی برای پلی استیشن 4، اکس باکس وان و رایانه شخصی روانه بازار خواهد شد.
تصاویر منتشر شده از نسخه جدید رستاخیز یک بازی ترسناک دیگر را نوید می دهد.