ارتباطات

چه‌کسی جلوی پیامک‌های کلاهبردارانه را می‌گیرد؟

موبنا – بخش قابل توجهی از مشترکان تلفن همراه کشور را صاحبان سیم‌کارت‌های اعتباری تشکیل می‌دهند که همواره تمام شدن گاه و بی‌گاه شارژ برای آنها مشکلاتی ایجاد می‌کند.

در این میان از مدتها قبل اپراتورهای مختلف تلاش کردند با تعریف طرح‌های مختلف شرایطی ایجاد کنند که در این مواقع مشترکان بتوانند برای یکدیگر شارژ انتقال داده یا حتی به واسطه دریافت پیامی از طرف مقابل خود درخواست کنند هزینه مکالمه یا پیامک را تقبل کند.

به تازگی در این زمینه اتفاق تازه‌ای رخ داده و همین سرویس شرایطی برای سوء استفاده برخی شرکت‌ها فراهم آورده است. بدین ترتیب شرکت‌های مربوطه متن پیامک اپراتور را از طریق سرشماره‌ای متفاوت برای مشترکان ارسال کرده و از آنها می‌خواهند که هزینه دریافت پیام را متقبل شوند اما پس از قبول این موضوع از سوی مشترک، برای او پیامکی تبلیغاتی ارسال می‌کنند.

موضوعی که در نهایت نه تنها ضرر مادی مشترک را به دنبال داشته بلکه موجب بی اعتمادی او به اپراتور و پیام‌های او نیز می‌شوند. بر همین اساس اپراتور دوم در قالب پیامی بر روی صفحه تلگرام خود خطاب به مشترکان اعلام کرده است: «دوستان عزیز ایرانسلی! همون طور که می‌دونید ایرانسل سرویسی داره با عنوان ‘میزبان پیامک’ که با استفاده از اون می‌تونید زمانی که شارژ ندارید از گیرنده پیامک درخواست کنید تا هزینه ارسال پیام رو پرداخت کنه.

متاسفانه اخیرا افرادی سودجو با سوءاستفاده از این سرویس، موجب نارضایتی برخی از شما شده‌اند. همون‌طور که در تصویر هم می‌بینید، این پیامک‌ها با پیش‌شماره ۷۰۴۲ یا ۷۰۶۲ و با این مضمون براتون ارسال میشه: «شما از ۰۹XXXXXXXXX پیامک دارید (اعداد به لاتین وارد شود) ۵:دریافت و پرداخت هزینه ۷:عدم دریافت ۸:افزودن به فهرست غیر مجاز» اگه از شماره‌های ناشناس، پیامی با محتوای درخواست برای پرداخت هزینه پیامک دریافت کردین، به هیچ وجه به اون پاسخ ندین تا هزینه‌ای از حسابتون کسر نشه.

برای غیرفعال‌سازی دریافت پیام سرویس میزبان پیامک از شماره ارسال شده هم می‌تونید در پاسخ به پیام ارسالی، عدد ۸ رو ارسال کنید، یا اینکه شماره فرستنده رو به همراه حرف B به صورت B۰۹XXXXXXXXX وارد کنید و به ۷۰۶۰ و یا ۷۰۴۰ بفرستید. همه تلاشمون اینه که با ارائه راهکاری در تنظیمات سرویس، مانع از این سوءاستفاده بشیم. پیشاپیش از صبوریتون سپاسگزاریم.»

در این میان نکته جالب اینکه سوء استفاده صورت گرفته موجب بدنام شدن اپراتور می‌شود شرکت ایرانسل چندان موضع سفت و سختی در این خصوص اتخاذ نکرده و حتی اطلاع‌رسانی در این باره را تنها به کانال تلگرامی خود که تنها حدود ۱۴۰ هزار عضو دارد محدود کرده است.

این در حالی است که اپراتور مربوطه میلیون‌ها مشترک دارد و لازم است اگر سوء استفاده‌ای با نام آن انجام می‌شود در اسرع وقت اطلاعات لازم در این زمینه را از سوی رسانه‌ها در ختیار مردم بگذارد. سازمان تنظیم مقررات ارتباطات نیز به عنوان بازوی ناظر و قانونگذار وزارت ارتباطات هنوز به این داستان ورود نکرده و حداقل به صورت رسمی در این باره اعلام رویکردی نداشته است.

در نهایت با این اوصاف جای این سئوال وجود دارد که پس از این اتفاق‌ها مشترکان چگونه باید اعتماد کرده و از کجا بدانند آنچه اعلام می‌شود پیام اپراتور است یا راهی برای سوء استفاده و کلاهبرداری؟
ایرانسل در پاسخ به پیگیری‌های ایسنا در این باره اعلام کرد: تیم حقوقی ما در حال پیگیری موضوع است و علاوه بر این، در حال بررسی هستیم که تغییراتی در این سرویس اعمال کنیم تا در حد امکان جلوی سوءاستفاده از آن گرفته شود.

 منبع: ایسنا 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا