همراه داشتن مواد مخدر در سفر به عراق مجازات سختی در پی دارد

موبنا – سرهنگ علی قاسم‌پور روز سه شنبه اظهار کرد: برخی از کشورهای عربی قرص‌های اعصاب، فنوباربیتال، والیوم و … را مواد مخدر تلقی کرده و مانند مصرف کنندگان مواد مخدر با حاملان آنها برخورد قانونی می‌شود.

وی با اشاره به برخی مفاد قانون مبارزه با مواد مخدر در کشور عراق توضیح داد: همراه داشتن هر گونه داروی گیاهی مشکوک و شبیه به مواد مخدر، قرص های روان گردان مانند متادون، قرص‌های آرام بخش از قبیل انواع مسکن‌های حاوی کدئین، دیازپام، فلورازپام، کلونازپام، اکسازپام، لورازپام و… در عراق جرم تلقی شده و برای شخص خاطی مجازات به دنبال خواهد داشت.

وی گفت:دولت عراق در سال‌های اخیر مبادی ورودی خود را به آخرین امکانات کنترلی و حفاظتی مجهز کرده و با بهره گیری از کادر متخصص در چهره زنی، مبادرت به شناسائی زائران معتاد و جستجوی بار همراه آنان می‌کند.

وی ادامه داد: بازداشت هریک از مرتکبان جرایم ذکر شده تابع محدودیت سنی و جنسیت نبوده و به صرف کشف مواد مخدر، فرد حامل آن بازداشت (در برخی موارد افرادی با سن بالای ۸۰ سال نیز بازداشت شده اند) و مراحل دادرسی و محاکمه با قاطعیت و بدون حضور وکیل انجام شده و زائران به حبس طولانی مدت محکوم گشته و امکان اعتراض و تجدید نظر در رای صادره وجود ندارد.
قاسم پور تاکید کرد: شرایط زندان های عراق به جهت برخوردار نبودن از امکانات رفاهی و بهداشتی، در بدترین وضعیت ممکن قرار داشته به طوری که دسترسی به بدیهی ترین امور بهداشتی، درمانی و تماس و ملاقات با بستگان وجود ندارد.

وی با بیان اینکه هرکس تریاک و دیگر مواد مخدر مذکور را در خرید، نگهداری، مخفی یا حمل کند با رعایت تناسب و با توجه به مقدار مواد به مجازات‌هایی از جمله جریمه نقدی و تا ۵۰ ضربه شلاق، ۲ تا پنج سال حبس، محرومیت از انجام زیارت به مدت پنج سال، ممنوع اخراج شدن بین یک تا پنج سال از کشور گرفتار خواهد شد.

وی افزود: در جریان حضور زائران برای حضور در کنگره عظیم اربعین حسینی به دلیل توجه نداشتن به هشدارها و توصیه‌های پلیس و سایر مسئولان مربوطه، برخی اقدام به حمل مواد مخدر کرده و توفیق حضور در این آیین معنوی را از دست داده‌اند.

معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی خوزستان تاکید کرد: حمل قرص متادون برای افرادی که مجوز پزشکی از سوی مراکز معتبر نداشته باشند جرم تلقی شده و مجازاتی مشابه حمل مواد مخدر در پی داشته که تعدادی از زائران به این خاطر توفیق حضور در همایش اربعین را از دست داده‌اند.

وی توضیح داد: تعدادی از مصرف کنندگان مواد مخدر (با هدف گمراه نمودن پلیس) اقدام به جاسازی مواد مخدر در وسایل همراهان خود اعم از همسر، فرزند و… کرده و با این کار در عمل خود و همراهان را از این سفر معنوی محروم کرده‌اند.

قاسم‌پور گفت: افرادی که به دلیل حمل مواد مخدر از سفرهای زیارتی بازمانده‌اند با پیامدها و آثار سوئی در جامعه و بستگان دور و نزدیک خود، روبه رو بوده و در بعضی موارد دچار اختلافات شدید خانوادگی با همسر و فرزندان شده‌اند.

معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی خوزستان با اشاره به اهمیت این سفر معنوی افزود: فیض حضور در سرزمین عتبات عالیات، توفیقی است که خداوند منان برای زائران مقرر فرموده،برای همین بروز هرگونه عوارض جسمی، روحی و روانی در افراد، موجب توفیق نیافتن و ایجاد شبهه درمناسک معنوی و زیارتی می‌شود.

وی گفت: بلای خانمان سوز مواد مخدر و اعتیاد، استطاعت زائر را از نظر جسمی و روانی از بین می برد بنابر این توصیه می‌شود، اگر فردی به هر نحو مبتلا به سوء مصرف مواد مخدر یا روانگردان‌ها است پیش از اعزام نسبت به درمان و بازپروری روحی و جسمی مبادرت ورزیده تا ضمن آماده شدن برای ورود به سرزمین عتبات عالیات، با بازسازی جسمی و روحی در جهت پاکسازی صفات اماره از خود حرکت کند.

قاسم‌پور بیان کرد: امید است با مطالعه و به کار بستن تذکرات،شاهد دستگیری و بازداشت احتمالی زائران به دلیل حمل مواد مخدر چه در ایران و چه در عراق نباشیم.

 منبع: ایرنا 

Mobna-Telegram

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا