ارتباطات

ایرانسل بابت اصلاح رویه رزرو بسته اینترنتی تذکر گرفت

موبنا – در مرداد ماه امسال فارس در گزارشی از شیوه کار عجیب اپراتور دوم تلفن همراه در رزرو بسته اینترنتی خبر داد که مصداق علنی تضییع حقوق مشترکان این اپراتور است.

در این گزارش اعلام شد که در ایرانسل اندکی مانده به پایان بسته اینترنتی، بسته رزرو انتخاب و البته فعال می‌شود.

اما اشکال اصلی اینجاست که، زمانی که هنوز مگابایت‌هایی از بسته اصلی باقی مانده، بسته دوم هم‌زمان فعال شده و مهلت زمانی آن حساب می‌شود که در این صورت اگر حتی مشترک به هر دلیل استفاده از بسته اول را متوقف کند و بسته اول حتی هیچ‌گاه به پایان نرسد، بسته دوم با گذشت زمان بدون استفاده منقضی و پول آن به حساب کاربر منظور می‌شود. به این ترتیب در اغلب مواقع وقتی مشترک استفاده از بسته رزرو را آغاز می‌کند بسته کمتر از میزان اعلام شده مهلت زمانی مصرف دارد. برای مثال به جای اینکه ۳۰ روز مهلت داشته باشد ۲۵ روز مهلت دارد.

در حالی که در دو اپراتور دیگر روال کار به شکل منطقی و صحیح انجام می شود، به این صورت که نزدیک به پایان بسته اینترنتی در پیامکی به مشترک اطلاع داده می شود که حجم بسته اینترنتی در حال اتمام است بسته رزرو انتخاب کنید یا بسته فعلی به طور خودکار تمدید می شود یا فعال شدن خودکار بسته مجدد را لغو کنید و پس از پایان بسته اینترنتی نیز بسته رزرو برای مشترک فعال می‌شود.

برای تهیه گزارش، خبرنگار فارس موضوع را از شرکت ایرانسل پیگیری کرد که پاسخ اپراتور در راستای ابهام مطرح شده نبود و در نتیجه ایرانسل برای اینکه چرا بسته رزرو قبل از پایان بسته اول فعال می شود پاسخی نداشت. جز اینکه اپراتور پاسخگوی مرکز تماس ایرانسل در پاسخ به کاربران، اعلام می‌کند که در قانون ایرانسل روش اجرا به این شکل است. پاسخ اپراتور از این آدرس در دسترس است.

خبرنگار فارس این موضوع را از سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی به عنوان نهاد ناظر بر فعالیت اپراتورها استعلام کرد که این سازمان با بررسی موضوع، ایراد وارده را صحیح تشخیص و قول اصلاح و پیگیری داد.

پس از آن خبرنگار فارس موضوع را از علی اصغر عمیدیان رئیس وقت سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی نیز سوال کرد که او در واکنش به شیوه رزرو بسته اینترنتی در ایرانسل، گفت: بسته رزرو پس از پایان بسته اول فعال می‌شود و شروع بسته رزرو قبل از اتمام بسته اول قانونی نیست. پاسخ این مقام مسئول نیز از این آدرس در دسترس است.

اما علیرغم غیرمنطقی بودن مسلم روش فعلی، اعتراض کاربران، تایید سازمان ناظر و تاکید مقام مسئول در این موضوع، اپراتور دوم تلفن همراه تاکنون تغییری در شیوه رزرو بسته اینترنتی اعمال نکرده و به نظر می رسد تا جایی که تحت فشار نهاد نظارتی ناگزیر نباشد روش غلط خود را اصلاح نمی کند.

پیش از این نیز متضرر شدن مشترکان اپراتور دوم به دلیل اشتباه رویه سابقه داشته است. در گذشته ایرانسل پایان بسته اینترنت را به مشترکان اطلاع نمی داد و با پایان بسته، مصرف با تعرفه گران مصرف آزاد اینترنت محاسبه می شود که باعث اتمام شارژ اعتباری یا صدور قبض های نجومی برای مشترکان می شد. در نهایت پس از مدت ها تضییع حقوق مشترکان به اجبار دستور مقام نظارتی، ایرانسل ناگزیر به پذیرش اطلاع رسانی پیامکی به محض پایان بسته اینترنتی شد و رویه تغییر کرد.

اکنون پس از چندین بار طرح موضوع، پیگیری جدی، یادآوری و مطالبه در مطالبی با عناوین «ایرانسل رزرو بسته اینترنتی را پیش خور می‌کند/ شروع بسته رزرو قبل از اتمام بسته اول»، «شروع بسته رزرو اینترنت موبایل قبل از اتمام بسته اول قانونی نیست» و «تضییع حقوق مشترکان یک اپراتور در سکوت نهاد ناظر/ بسته‌های اینترنت موبایل همچنان پیش‌خور می‌شود»، کسب اطلاع غیرمستقیم فارس از رگولاتوری حاکی از این است که «به ایرانسل در این باره تذکر داده شده و برای اصلاح رویه مهلت در نظر گرفته شده است که صورت عدم اصلاح با اپراتور برخورد خواهد شد.»

امید است این پیگیری به اصلاح رویه اپراتور و احقاق حقوق مشترکان منجر شود.

 منبع: فارس

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا