سایه سیاست بر کنگره بین المللی موبایل اسپانیا

موبنا – هفته گذشته کنگره جهانی موبایل ۲۰۱۸با تمرکز بر موضوع های«انقلاب چهارم صنعتی» با محوریت اینترنت اشیا، «اپراتورهای آینده»، «شبکهG5» و «هوش‌مصنوعی» برگزار شد.
اعتراض‌های توئیتری و فیس بوکی
هر سال سامسونگ یکی از غرفه‌هایی بود که در بزرگ‌ترین رویداد صنعتی و تجاری موبایل جهان بشدت مورد توجه قرار می‌گرفت و درواقع بسیاری، آن را قلب نمایشگاه می‌دانستند تا آنجا که بسیاری از بازدیدکنندگان مقابل غرفه این کمپانی مطرح جهان صف می‌کشیدند تا هرچه زودتر محصولات جدید آن را ببینند. این کمپانی البته هرسال با ارائه محصولاتی منحصربه فرد، به هیجان بازدیدکنندگان پاسخ می‌داد به‌عنوان مثال در سال ۲۰۱۷ رولر کوستر این شرکت که مجهز به فناوری واقعیت مجازی بود بسیار مورد توجه قرار گرفت. ولی امسال این نمایشگاه با دوره‌های قبل تفاوتی ویژه داشت و درحالی که سامسونگ در حال رونمایی از گلکسی S9 و نیز گلکسی S9
Plus بود، بازدیدکننده‌ها توجه چندانی به این موضوع نداشتند چرا که امسال، این رویداد فناورانه از سیاست بی‌تأثیر نبود و خواسته‌های جدایی طلبان در کشور اسپانیا بر آن سایه افکند.
با ورود «فلیپه ششم» پادشاه اسپانیا که در واقع کنگره بین‌المللی موبایل جهان (MWC2018) نیز هرسال به همت وی برگزار می‌شود، گروهی از جدایی طلبان کاتالونیا به وی اعتراض کردند در حالی که البته عده‌ای دیگر نیز به حمایت از وی برخاستند. این، نخستین حضور وی در بارسلونا پس از برگزاری رفراندوم استقلال کاتالونیا در اکتبر ۲۰۱۷ است. طرفداران جدایی کاتالونیا از اسپانیا، از حضور فلیپه ششم بشدت ناراضی بودند چرا که وی این رفراندوم را غیرقانونی خوانده بود.
البته اعتراض‌ها به اینجا ختم نشد و شهردار بارسلونا و نیز رئیس پارلمان کاتالان به نشانه اعتراض، از حضور در مراسم شامی که پادشاه اسپانیا در بارسلونا تدارک دیده بود خودداری کردند. «آدا کولائو بالانو» شهردار بارسلونا در فیس بوک خود با انتقاد از «فلیپه ششم» به‌دلیل سرکوب کردن آزادی بیان و خشونتی که علیه جدایی طلبان به کار گرفت، نوشت: «در این مراسم شام شرکت نمی‌کنم. بارسلونا می‌تواند یک کنگره موبایل بدون دخالت «فلیپه» برگزار کند چرا که برای جهان شهری شناخته شده است و مبتکران و نوآوران زیادی هم در آن زندگی می‌کنند.»
رئیس پارلمان کاتالونیا نیز در توئیت خود نوشت: «تا زمانی که «فلیپه» به‌ دلیل مشکلاتی که برای مردم کاتالونیا ایجاد کرد از آنها عذرخواهی نکند، نمی‌توانم به وی خوشامد بگویم.»
پشتیبانی گوگل از ۳۰ زبان دنیا
در کنگره بین‌المللی موبایل بارسلونا ردپای بیشتر کمپانی‌های فناوری بزرگ جهان دیده می‌شود و شاید بتوان گوگل را یکی از موفق‌ترین آنها دانست. این غول دنیای فناوری که غرفه‌ای بزرگ در این رویداد به خود اختصاص داده بود، با اعلام خبر پشتیبانی دستیار صوتی‌اش از ۳۰ زبان دنیا تا پایان سال‌جاری میلادی، برای ساعاتی در صدر اخبار کنگره جای گرفت. دستیار صوتی گوگل اکنون تنها ۸ زبان جهان را می‌شناسد پس این خبر می‌تواند بسیار تأثیرگذار باشد. سرعت پیشرفت دستیار صوتی گوگل بسیار بالاست و با قابلیت جدید، به تعداد بیشتری از کاربران جهان اجازه می‌دهد تا بتوانند با زبان مادری خود، از همه امکانات آن بهره بگیرند. گفته می‌شود تا پایان سال‌جاری میلادی، دستیار صوتی گوگل از زبان‌های دانمارکی، آلمانی، هندی، اندونزیایی، نروژی، سوئدی و تایلندی پشتیبانی خواهد کرد.
چین و ارائه گوشی‌های ارزان قیمت
یکی از دغدغه‌های بسیاری از تولیدکنندگان تلفن همراه جهان، افزایش تعداد مخاطبان و کاربران آنهاست به همین دلیل بسیاری تلاش دارند تا حد امکان، قیمت گوشی‌های تولیدی خود را پایین بیاورند؛ این موضوعی بود که مورد توجه کمپانی ZTE قرار گرفت و در این رویداد فناورانه، از گوشی‌های ۹ Blade Vو همچنین Blade v9 vitaکه البته اندکی ارزان‌تر است، رونمایی کرد.
این گوشی‌ها که به سیستم عامل اندروید اورئو ۸.۰ مجهز هستند، صفحه نمایش نسبتاً بزرگ ۵.۷ اینچی دارند و دوربین آنها نیز جزو ویژگی‌های مناسب برای کاربران محسوب می‌شود چراکه می‌تواند در نور کم نیز تصاویر مناسبی ثبت کند. دوربین سلفی۱۳مگاپیکسلی این گوشی نیز بسیار موفق عمل کرد و مورد توجه بازدیدکنندگان قرار گرفت. باتری ۳۲۰۰ میلی‌آمپری و نیز پردازنده‌ کوالکام اسنپ‌دراگون ۴۵۰ بخشی دیگر از قابلیت‌های گوشی‌های ارزان قیمت این برند محسوب می‌شود. گفته می‌شود که قرار است گوشی ۹ Blade V با بهایی کمتر از ۳۰۰ دلار و گوشی Blade v9 vita نیز با قیمت حدود ۲۰۰دلار به دست مصرف‌کننده برسد.
یکی دیگر از گوشی‌هایی که کمپانی‌های چینی در کنگره موبایل بارسلونا رونمایی کردند از برند Vivo بود. این برند از گوشی خود با نام APEX که در جهان بزرگترین نسبت صفحه نمایش به بدنه را دارد رونمایی کرد. گفتنی است کاربر می‌تواند از نیمی از صفحه نمایش این گوشی برای اسکن انگشت خود به منظور احراز هویت، بهره بگیرد که این موضوع کار کاربر را بسیار راحت می‌کند. البته این برند پیش از این نیز در ژانویه در نمایشگاه بین‌المللی CES لاس وگاس امریکا از نخستین گوشی مجهز به اسکن اثر انگشت این برند با نام X20 Plus UD رونمایی کرده بود.
اینترنت پرسرعت۵G در کانون توجه
هوآوی نیز یکی دیگر از برندهای چینی مطرح در کنگره موبایل جهان بود که البته به جای اینکه گوشی‌های هوشمند نسل بعد خود را رونمایی کند، مدل‌های جدید نوت بوک، تبلت و البته مهم‌تر از همه، تراشه و مودم پرسرعت G5 را ارائه داد. این مودم که ۵GCPE نام دارد، می‌تواند با همکاری بیش از ۳۰ اپراتور شبکه‌های اینترنت جهان که در میان آنها نام کشورهایی همچون بریتانیا، کره جنوبی، ژاپن، ایتالیا و کانادا نیز دیده می‌شود، اینترنت تا سرعت ۲گیگابیت بر ثانیه را در اختیار کاربران قرار دهد.
با توجه به افزایش محبوبیت نوت‌بوک‌های هوآوی، این کمپانی از آخرین مدل خود از سری Mate Book با نام MateBook X Pro رونمایی کرد. این نوت بوک با بدنه فلزی یکپارچه و صفحه نمایش ۱۳ اینچی با لبه‌هایی بسیار باریک می‌تواند به یک نوت بوک محبوب و پرطرفدار تبدیل شود. این نوت بوک، سی پی یو اینتل i7 دارد و به RAM 8یا ۱۶ گیگا بایتی و همچنین کارت حافظه ۲۵۶ یا ۵۱۲ گیگابایتی مجهز است. گفتنی است که این نوت بوک، وزن ۱.۳۳کیلوگرمی دارد. هوآوی همچنین از تبلت‌های ۸.۴ و ۱۰.۸ اینچی با نام Media Pad M5 رونمایی کرد که هر دو مدل مجهز به فناوری شارژ سریع هستند.
امنیت سایبری گوشی ها
یکی از موضوع‌هایی که کمپانی‌های تولید گوشی در این کنگره بین‌المللی به آن توجه ویژه داشتند، امنیت سایبری، حفاظت از اطلاعات شخصی و حمله‌های هکری بود. در همین راستا از یک گوشی هوشمند با قابلیت‌های امنیتی جدید به نام Katim به طور رسمی رونمایی شد. درواقع در کنگره پارسال موبایل بارسلونا، مدل مفهومی این گوشی ارائه شد و توجه بسیاری ازبازدیدکننده‌ها را به خود جلب کرد اما حالا گوشی می‌تواند راهی بازار شود.
سازنده این گوشی، یک شرکت امنیتی مستقر در ابوظبی امارات است که برای طراحی این گوشی مدت زمان زیادی تلاش کرده است. فعالان این عرصه معتقدند این گوشی برای افرادی که مشاغل حساس سیاسی دارند بسیار کارآیی دارد چون می‌تواند از اطلاعات شخصی و مکالمات آنها با امنیت بالایی حفاظت کند و به این ترتیب امکان هک و شنود به حداقل می‌رسد.
اما این گوشی چگونه می‌تواند امنیت کاربر را تضمین کند؟ سازندگان گوشی می‌گویند Katim میکروفون و دوربین را از کار می‌اندازد تا در مواقع حساس احتمال هرگونه جاسوسی از طریق گوشی به صفر برسد.
گوشی‌های پرچمدار
سامسونگ در کنگره امسال اسپانیا نیز با دست پر آمد و از جدیدترین گوشی پرچمدار خود، Galaxy S9 و Galaxy S9plus رونمایی کرد. این دو گوشی نمایشگر ۵.۸ اینچی، حافظه رم ۴ گیگابایتی و همچنین حافظه داخلی ۶۴ گیگابایتی دارد. این دو گوشی که با سیستم عامل اورئو ۸.۰ کار می‌کنند، یک دوربین اصلی ۱۲مگاپیکسلی بسیار باکیفیت دارد و بسیار مورد توجه کاربران حاضر در این کنگره قرار گرفت.از ویژگی‌های این گوشی، مجهز بودن به دستیار صوتی بیکسبی است و کاربران برای احراز هویت نیز می‌توانند از حسگر اثر انگشت یا اسکنر عنبیه چشم استفاده کنند.
سونی، نوکیا، ال جی، لنوو، شیائومی وسایر کمپانی‌های مطرح دنیای فناوری نیز در این کنگره حضور داشتند و آخرین محصولات و دستاوردهایشان را به نمایش گذاشتند.

 منبع: روزنامه ایران |‌ میترا جلیلی

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا