Vero؛ اپلیکیشنی تازهنفس در دنیای شبکههای اجتماعی
موبنا – در دنیای امروزی، بخش بزرگی از فعالیتهای مجازی ما به شبکههای اجتماعی مربوط میشود. امکانات نو و جذاب این شبکهها، باعث شده تا در سالهای اخیر، تمایل کاربران به استفاده از آنها بیشتر شود.
امروزه فیسبوک بهعنوان پرکاربرترین شبکهی اجتماعی در صدر ایستاده است؛ اما یکی از اپلیکیشنهایی که در مدت زمان نسبتاً کوتاهی، توانست خیل عظیمی از افراد را به جامعهی کاربری خود اضافه کند، بیشک اینستاگرام است. این شبکهی اجتماعی عکسمحور، شیوهی جدیدی را برای بهاشتراکگذاری محتوا پیش گرفت؛ همین امر باعث شد تا مؤفقیت این اپلیکیشن جهانی شود و اکنون به بیش از ۵۰۰ میلیون کاربر سرویسدهی کند.
با این حال، در روزهای اخیر نامِ شبکهی اجتماعی جدیدی مطرح شده است که گویا، قصدی جدی برای بقا در این حوزه و رقابت با بزرگان دارد. شبکهی اجتماعی Vero، اپلیکیشن جدیدی است که محتوای مشابهِ اینستاگرام را به کاربران ارائه میکند؛ منتها با سبک و سیاقی جدید.
سازندگان Vero با شناخت نقاط ضعف و قوتِ اینستاگرام، سعی کردهاند اپلیکیشنی را توسعه دهند که بهگفتهی سازندگانِ آن، تجربهای حقیقی از تعاملات اجتماعی را به کاربران ارائه میکند.
درست مانند اینستاگرام، در این اپلیکیشن نیز میتوانید رخدادهای روزانهی خود را در قالب عکس برای دنبالکنندگانتان اشتراکگذاری کنید؛ اما بخشی که Vero را نسبت به اینستاگرام خاص میکند، شیوهی نمایش پستها به دنبالکنندگان است. در اینستاگرام، معمولاً افرادی که تمایل به نمایش عمومی عکسهایشان را ندارند، از ویژگی Private (خصوصیسازی صفحه) استفاده میکنند؛ بدینترتیب تنها افرادی امکان مشاهدهی پستهای شما را پیدا خواهند کرد که جزو دنبالکنندگانتان باشند.
حال در Vero، شرایط بهگونهی دیگری است. کاربران برای اشتراگگذاری پستها و مطالبشان، ۴ حالت پیشِرو دارند که توسط این حالتها، نحوهی دیدهشدنِ مطالبشان را تعیین میکنند. اگر حالت «Close Friend» را انتخاب کنید، تنها دوستان نزدیکتان قادر به دیدنِ پست هستند. با انتخاب گزینهی «Friend» علاوه بر دوستان نزدیک، دوستان عادیتان نیز میتوانند به محتوای بهاشتراکگذاشته شدهتان دسترسی داشته باشند؛ ۲ حالتِ آخر که «Acquaintances» (آشنایان) و «Folowers» نام دارند، به ترتیب پستها را برای آشنایان و دنبالکنندگان نمایش میدهد؛ همین اولویتبندی دنبالکنندگان، موضوعی است که تعاملات این شبکهی اجتماعی را بسیار به دنیای حقیقی شبیه میکند و دستِ کاربران را در اشتراکگذاری پستهای خاص باز میگذارد.
ویژگی خاصِ دیگر اپلیکیشن Vero، به طیف محتوای قابل اشتراکگذاری مربوط میشود. کاربران میتوانند علاوهبر عکس و ویدیوهای کوتاه، نام فیلم، کتاب، موسیقی، مکان یا لینکِ خاصی را به اشتراک بگذارند؛ آنهم بدون اینکه از اپلیکیشن خارج شوند. نکتهی دیگر به برچسبهایی مربوط میشود که روی محتوایمان قرار میگیرند. برای نمونه، اگر قصد اشتراکگذاری یک کتاب را دارید، میتوانید با استفاده از برچسبها، حستان را نسبت به آن بیان کنید.
دیگر ویژگی مثبت Vero را میتوان در صفحهی جستجو یافت. در این بخش، علاوه بر امکانِ جستجوی اشخاص و هشتگها، میتوانید به منتخبهای سردبیر نیز دسترسی داشته باشید و مطالب جالب را در بخشهای مخصوص، مطالعه و مشاهده کنید.
با این حال این برنامه خالی از ایراد نیست. رابطکاربری برنامه، تجربهی کاربری مناسبی را به کاربران ارائه نمیکند و ممکن است برخی از کاربران برای دسترسی بهویژگی مدنظرشان، دچار سردرگمی شوند؛ همچنین حجم زیادِ برنامه باعث شده تا این اپلیکیشن روی دستگاههای پایینرده، روان اجرا نشود.
توسعهی دهندهی این اپلیکیشن در صفحهی گوگلپلی نوشته است:
Vero، اشتراکگذاری در فضای مجازی را شبیه به زندگی واقعی ما میکند. مهم نیست که قصد اشتراکگذاری کتاب، موسیقی، رستوران، فیلم یا عکس را دارید؛ با Vero میتوانید انتخاب کنید که چه کسی پستهایتان را ببیند.
در طی هفتهی گذشته، این اپلیکیشن سروصدای زیادی به پا کرد و تاکنون توانسته است ۳ میلیون کاربر را به جامعهی کاربرانِ خود اضافه کند. در روزهای گذشته، بهدلیل وجودِ مشکل در سرورهای این شبکهی اجتماعی، گلایههای بسیاری از Vero انجام شد؛ حال با رفع این مشکلات، میتوان با خیالِ راحت در محیطِ آن به گشتوگذار پرداخت.
هماکنون از میان ۱۹۶۸۵ رأیدهنده در گوگلپلی، این اپلیکیشن توانسته است به امتیاز ۲.۹ دست پیدا کند که مسلماً امتیاز مناسبی نیست. بهنظر میرسد که بخش عمدهای از این امتیاز، به نارضایتی کاربران از عملکرد سرورهای این اپلیکیشن در روزهای گذشته مربوط باشد.
منبع: زومیت