فید

اشتباهات رایج کاربران در لینکدین

موبنا هیلل فولد، بازاریاب فناوری و مشاور استارتاپ است. در این مقاله، او به ذکر چند اشتباه در ارتباط با استفاده‌ی نادرست از شبکه‌ی اجتماعی لینکدین می‌پردازد که به‌طور کلی، هدف استفاده از آن توسط افراد را زیر سوال می‌برد.

من اساسا متوجه نمی‌شوم که چرا مردم از پلتفرم‌های اجتماعی و به‌خصوص لینکدین برای برقراری ارتباط با اشخاصی که از قبل می‌شناسند، استفاده می‌کنند. «این درخواست را قبول نمی‌کنم چون او را نمی‌شناسم و با او همکاری نداشته‌ام.» این جمله را بیشتر اوقات می‌شنوم و بیش از پیش گیج می‌شوم. آیا رسالت رسانه‌ی اجتماعی، ایجاد ارتباط بیشتر با افراد و گسترش افق دید ما نیست؟ به پلتفرم اجتماعی نیاز نداریم تا با همسایه‌مان ارتباط برقرار کنیم؛ چون پا داریم و می‌توانیم او را حضوری ملاقات کنیم. شاید تنها من این‌گونه تصور می‌کنم!

linkedin

فرض اولیه در زمان پیوستن به لینکدین این است که با همکاران حرفه‌ای در یک زمینه ارتباط بیشتر برقرار کنیم. با پذیرش این فرض، برخی اوقات در مورد LinkedIn نیز رفتارهایی را مشاهده می‌کنم که از خود می‌پرسم: «اگر به همین شیوه از آن استفاده شود، دیگر چه نیازی به استفاده از آن است؟». هیلل فولد در ادامه به ذکر چند مثال می‌پردازد:

۱. افزودن عبارت در جستجوی موقعیت کاری جدید به نام خود

شما در جستجوی کار هستید و از لینکدین برای یافتن کار استفاده می‌کنید. عالی است. اما تنظیم کردن عبارت در جستجوی موقعیت کاری جدید به‌عنوان بخشی از نام حقیقی‌تان باعث می‌شود دقیقا به هدفی متضاد با خواسته‌تان دست یابید. این عبارت برای فردی که قصد دارید با او ارتباط برقرار کنید، این مفهوم را نمی‌رساند که: «مرا به دوستان خود اضافه کن؛ من فردی هستم که به او در کنار خود نیاز داری.»

بهتر است در جای نام خود، تنها نامتان را وارد کنید؛ شبکه‌ای برای خود شکل دهید؛ ارتباطاتی برقرار کنید و سپس از دوستان در شبکه‌ی خود بخواهید که به شما کمک کنند و در مورد قدم بعدی در یافتن شغل مشاوره‌‌هایی بدهند.

social media marketing

۲. آوردن آدرس وب‌سایت در قسمت نام

در همین زمینه، افرادی که آدرس وب‌سایتشان را در بخشی از نام خود می‌آورند و هر لحظه منتظر دریافت پیشنهادی از سمت دیگران هستند؛ آیا تصور می‌کنیم دیگران آدرس وب‌سایتمان را مشاهده می‌کنند، روی آن کلیک می‌کنند و به این طریق ترافیک بیشتری روانه‌ی سایت می‌شود؟ اضافه کردن این آدرس تنها مزاحم، آزاردهنده و باعث به‌بار آمدن نتیجه‌ی دقیقا متضاد می‌شود. از این کار اجتناب کنید.

۳. با یک نگاه گذرا به حسابتان، نمی‌توان متوجه شغل شما شد

در زمان ایجاد پروفایل لینکدین و مخصوصا پر کردن کادرهایی که افراد در هنگام دریافت دعوتتان، پیش از همه بررسی می‌کنند، دقت به‌خرج دهید؛ این کادرها شامل نام و عنوانتان می‌شود. به‌خاطر داشته باشید که تأثیر اولیه بسیار بااهمیت است.

آوردن عناوینی مانند فروش اجرایی یا توسعه‌ی کسب‌وکار بدون ذکر نام یک شرکت یا مورد اختصاصی‌تری، هیچ‌گونه اطلاعات منحصربه‌فردی در مورد شما به فرد دعوت‌شده به پروفایلتان نمی‌دهد. تصمیم به پذیرفتن یا رد دعوت شما، تنها چند ثانیه زمان می‌برد؛ در صورتی‌که اطلاعات لازم درباره‌ی شما در پروفایل وجود نداشته باشد یا حداقل اعتبار اندکی بر حرفه‌ای بودن شما در نظر گرفته نشده باشد، نمی‌توان از دیگران انتظار داشت که دعوت‌تان را بپذیرند و شما را وارد شبکه‌ی دوستان خود کنند. منحصربه‌فرد ظاهر شوید.

۴. شروع ایمیل‌ها با جملاتی نظیر: از آنجا که در لینکدین در ارتباط هستیم، با خودم فکر کردم شاید…

ایمیل‌هایی که با جملاتی نظیر: «از آنجا که در لینکدین در ارتباط هستیم، با خودم فکر کردم شاید…» شروع می‌شوند، موثر واقع نمی‌شوند. اگر در لینکدین با فردی در ارتباط هستید، به احتمال زیاد برای ارتباط با دیگران از بخش پیام لینکدین استفاده می‌کنید. به این صورت می‌توان متوجه شد با چه کسی در ارتباط هستیم. علاوه‌بر این، دوست شدن در لینکدین به این معنی نیست که فرد مقابل به دریافت انبوهی از ایمیل‌های ما علاقه‌مند است. لینکدین همان لینکدین سابق است و اینباکس افراد هم باید به همان صورت اینباکس قبلی باقی بماند.

happy at work

۵. وجود امکان ارسال پیام، به این معنی نیست که باید پشت‌سر هم پیام ارسال کنید

در لینکدین، مرتب اعلانیه‌هایی به‌شما نشان داده می‌شود که فرد را به ارسال پیام‌های آماده به دیگران ترغیب می‌کند. دست نگاه دارید! اگر قصد فرستادن این پیام‌ها را دارید، حداقل چند کلمه یا جمله‌ی کوتاه از خودتان نیز به آنها بیفزایید. اگر نمی‌توانید تنها ۳۰ ثانیه زمان به اندکی خصوصی‌تر کردن احوال‌پرسی‌ها یا تبریک به افراد برای سالگرد اشتغالشان اختصاص دهید، این پیام را به فرد مقابل مخابره می‌کنید که چندان به این ارتباط علاقه‌مند نیستید؛ این موضوع باعث می‌شود دیگری نیز انگیزه‌ای برای اختصاص زمان در این ارتباط نداشته باشد. تفاوتی نمی‌کند که لینکدین تا چه میزان سعی در ساده‌تر کردن این موضوع کرده باشد؛ شما تنبلی نکنید.

۶. صبور باشید و تنها در پی فروش نباشید

linkedin

فرض کنید فردی را به لینکدین خود اضافه می‌کنید و بلافاصله با پذیرش دعوت از فرد، تصمیم می‌گیرید که حرکت خود را انجام دهید. چرا دست به این رفتار می‌زنید؟ آیا در ملاقات‌های حضوری نیز همین شیوه را در پیش می‌گیرید؟ آیا پیش از اندکی اعتمادسازی، اقدام به فروش محصول می‌کنید؟ البته که این کار را نمی‌کنید؛ چرا که می‌دانید به نتیجه‌ای نمی‌رسید.

حالا در لینکدین با فردی ارتباط برقرار کرده‌اید و قصد فروش به او دارید؛ کمی زمان برای شناخت این فرد و نیازهایش بگذارید. پیش از دست‌به‌کار شدن از او اطلاعاتی به‌ دست آورید و حتی پس از آن نیز در زمان فروش و کار، به‌جای نیازهای خود به نیازهای فرد مقابل فکر کنید. نام این بازی، زیرکی است؛ هر چه کمتر بفروشید، در آخر به سود بیشتری می‌رسید.

در لینکدین نیز موارد ظریفی اهمیت دارند که در هر پلتفرم دیگری دارای اهمیت هستند. این نکات، وجه تمایز از دست دادن یا ایجاد یک فرصت جدید هستند.

 منبع: زومیت

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا