ارتباطات

ماجرای سیمکارت مخصوص کودکان چیست؟

موبنا – در زمانی نه چندان دور سیمکارتهای تلفن همراه تنها برای مواردی مانند برقراری تماس یا درنهایت ارسال پیامک کاربرد داشتند، اما اکنون به واسطه ورود اپراتورها به عرصه ارائه اینترنت پرسرعت دیگر شیوه استفاده از تلفن همراه متحول شده و در بسیاری از موارد استفاده از اینترنت برای مشترکان از کارکردهای قدیمی سیمکارت پیشی می‌گیرد.
در چنین شرایطی طبیعی بود دسترسی کودکان و نوجوانان به سیمکارتهای معمولی نگرانیهایی در میان والدین آنها ایجاد کند. بر همین اساس چند ماهی پس از ورود اپراتورهای غالب کشور به عرصه ارائه خدمات ۳G و ۴G، سازمان تنظیم مقررات ارتباطات رادیویی به عنوان بخش قانونگذار وزارت ارتباطات اپراتورهای ارتباطی را ملزم کرد تا به ارائه سیمکارتهای مخصوص برای کودکان و نوجوانان بپردازند.
بر این اساس اپراتورها موظف شدند خدمات تلفن همراه را با قابلیت اعمال برخی مدیریت‌ها برای استفاده کودک و نوجوان برای یک یا چند دسته از خدمات تلفن همراه نظیر صوت، تلفن تصویری، پیام کوتاه، پیام چند رسانه‌ای و اینترنت یا اضافه کردن برخی قابلیت‌ها چون امکان تماس خانوادگی یا گروهی براساس درخواست مشترک فراهم کنند.
در این زمینه به اپراتورها یادآوری شد که در سیمکارتهای جدید لازم است نحوه نظارت، هدایت و کنترل کودکان توسط اولیای خانواده‌ها، تماس با کدهای خدماتی اضطراری از قبیل ۱۲۳ و ۱۱۰ در صورت مواجهه با ناهنجاری‌های فرهنگی و اجتماعی و همچنین ترویج اخلاق و آداب استفاده مسوولانه و شرعی از خدمات و محصولات موبایل باند پهن در راستای رعایت حقوق شهروندی دیده شود.
هفته گذشته اعلام شد که سیمکارت مختص کودک و نوجوان در نمایشگاه الکامپ با نام تجاری «تین‌تاک» رونمایی شده است، این سیمکارت قصد دارد از طریق ارایه محتوا و امکانات جذاب و متنوع فضای جدیدی را برای قشر کودک و نوجوان در حوزه ارتباطات فراهم آورد و همه نیازهای این رده سنی در فضای مجازی را اغنا کند و در نتیجه خانواده‌ها با کمال اطمینان اجازه دهند تا فرزندانشان به فضای مجازی ورود کرده و از این سیمکارت استفاده کنند.
براین اساس با این کار در کنار ایمن سازی فضای مجازی برای کودکان و نوجوانان، زمینه جدید اقتصادی برای بخش خصوصی نیز فراهم می شود و تولیدکنندگان محتوا با ارزیابی علایق و سلایق نسل‌های مختلف و با استفاده از بازخوردهایی که می‌گیرند، محتوای جدیدی را برای سنین خاص تولید می‌کنند. ضمن اینکه امکان پیوند خوردن با سیستم های آموزش و پرورش وجود دارد تا برنامه کلاسی، کارنامه، ویدیوهای آموزشی برای فرد در دسترس باشد.
این سیمکارت هم مانند همه اپراتورهای فعال کشور به شبکه سراسری مخابراتی کشور متصل می‌شود اما برای فضای مجازی به گونه‌ای طراحی شده است که کودکان و نوجوانان فقط در یک شرایط و محیط امن امکان فعالیت خواهند داشت. در حقیقت این اپراتور یک پلت‌فرم را در اختیار کاربران قرار می‌دهد تا توسط آن همه اپلیکیشن‌هایی که در کشور وجود دارد و برای کوکان و نوجوانان مناسب است را به دست بیاورند.
اپراتورهای موبایل باید در سیمکارتهای مختص کودکان و نوجوانان، ویژگیهایی تعبیه می‌کردند که والدین براساس نیاز فرزندان خود این سیمکارتها را تهیه کرده و در اختیار فرزندانشان بگذارند. همچنین براساس این طرح، اپراتورها می توانند رنجی از شماره‌های قابل واگذاری خود را به کودکان و نوجوانان اختصاص دهند.
اما در مقابل، مشترکان تلفن همراه باند پهن برای این رده سنی نیز دارای مسوولیت‌هایی نظیر حقوقی و مالی خواهند بود. براین اساس مشترکان موظف هستند در صورت فراهم‌سازی امکان استفاده از خدمات تلفن همراه باند پهن موبایل برای فرزندان کودک و نوجوان خود، مسوولیت کاربرد را بپذیرند و بر خدمات‌گیری کودک و نوجوان خود نظارت فعال داشته باشند.
پیش از این و در شرایطی که مدتی از مصوبه مذکور و مدت شش ماهه اپراتورها برای ارائه این سیمکارتها می گذشت، از میان اپراتورهای مختلف، رایتل موفق به ارائه چنین سیمکارتی شده و خدمات خاصی را در اختیار این قشر قرار داده بود.

 منبع: ایسنا 

نوشته های مشابه

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا