کمبود محتوا معضل تلویزیونهای اینترنتی شد
موبنا – در تعریف IPTV آمده است که تلویزیون اینترنتی یا تلویزیون پروتکل اینترنت (Internet Protocol Television)، مخاطب را قادر میکند با خریداری و اتصال یک ستتاپ باکس به دستگاه تلویزیون خود و پرداخت حق اشتراک ماهانه، از خدماتی مانند دسترسی به آرشیو فیلمها و سریالها، موسیقی، پخش زنده، خرید اینترنتی، بازی آنلاین، بانک آنلاین و غیره بهرهمند شوند.
فناوری تلویزیون اینترنتی در دنیا موضوع چندان جدیدی نیست و بسیاری از کشورهای پیشرفته چند سالی است که از آن بهره میبرند، اما در حالی که این فناوری در ایران تقریبا از سال ۱۳۸۰ راهاندازی شد، زمان بسیاری صرف دریافت مجوز شده و بهدلیل تعدد متولی برای این موضوع همچنان نتوانسته پیشرفت زیادی را شاهد باشد.
از طرفی در مقطعی کمیسیون فرهنگی مجلس اعلام کرد بر اساس مصوبهای، پخش فراگیر برنامههای رادیویی یا تلویزیونی در داخل و خارج از کشور در انحصار سازمان صداوسیماست و مسئولیت صدور مجوز و تنظیم مقررات رادیویی و تلویزیونی فراگیر و نظارت بر آن، منحصراً برعهده سازمان صداوسیماست و هرگونه ارائه خدمات نوین پخش فراگیر رادیویی و تلویزیونی الزاماً بر بستر شبکه ملی اطلاعات منحصر و محدود میشود.
اما محمدجواد آذری جهرمی – وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات- همان زمان مخالفت خود را با طرح مسئولیت صدور مجوز و مقررات صوت و تصویر در فضای مجازی به صداوسیما، اعلام کرد و گفته بود: تصویب قانون اختیارات صوت و تصویر فراگیر برای صداوسیما، بدون ذکر تعریف دقیقی از مصادیق صوت و تصویر فراگیر، مانع بزرگی در تحقق لایههای خدمات و محتوای شبکه ملی اطلاعات خواهد بود.
در این راستا، صابر فیضی – مدیرعامل سابق شرکت مخابرات ایران- در گفتوگو با ایسنا، درباره وضعیت تلویزیونهای اینترنتی اظهار کرد: در حال حاضر با وجود اینکه تلویزیونهای اینترنتی حدود پنج سال است که مجوز گرفتهاند، اما جایگاهی را که باید داشته باشند، ندارند؛ در واقع در مقایسه با سایر محتواهای اینترنتی، IPTV ها مشتری آن چنانی ندارند.
وی در ادامه به لزوم تولید محتوا برای پیشرفت تلویزیونهای اینترنتی تاکید و بیان کرد: پیشرفت تلویزیونهای اینترنتی وابسته به محتواست، اگر محتوایی باشد که مردم به آن علاقهمند شوند، مطمئنا تلویزیونهای اینترنتی هم رشد خواهند کرد.
مدیرعامل سابق شرکت مخابرات همچنین بیان کرد: رشد تلویزیونهای اینترنتی بد نبوده، اما خیلی کند است و لزوم آن هم تولید محتواست. محتوای لازم برای پیشرفت IPTV ها را هم همه باید تولید کنند و فقط شرکتها نیستند که میتوانند در این زمینه نقش داشته باشند.
منبع: ایسنا