عدالت عمومی در سایهی دولت هوشمند ایرانی
موبنا – با بهرهگیری از سامانه دولت همراه، مردم میتوانند بهجای مراجعهی حضوری برای دریافت خدمات دولتی، هر زمان و هر جا، این خدمات را درخواست کنند. همچنین حل چالشهای آلودگی هوا، اشتغال، حفظ محیط زیست، حقوق شهروندی و ایجاد بهرهوری، مهمترین دستاوردهای دولت همراه است؛ دولت همراه یکی از ابزارهایی است که منابع موجود را محور قرار داده و میتوان اقتصاد را شکل دهد.
قرار است اپلیکیشن دولت همراه مرجعی معتبر برای دریافت اپلیکیشنها و سامانههای موبایلی باشد و مزایایی از قبیل دسترسی سریع به نرمافزارهای مشابه با امکان دستهبندی موضوعی، بهرهگیری از بازخوردهای کاربران با هدف افزایش سطح کیفی نرمافزارها و خدمات، ایجاد فرصت رشد برای محصولات جدید، برخورداری توسعهدهندگان از حمایتهای مادی و معنوی، ارزیابی دورهای و امتیازدهی مستمر به سطح خدمات ارایهشده توسط سازمانها و نهادهای دولتی و شرکتهای خصوصی دارد.
هر یک از کاربران جهت تعامل بیشتر با مرکز اعتبارسنجی همراه از کلیه ارگانها، سازمانهای دولتی و فعالان بخش خصوصی میتوانند نسبت به ثبتنام و ارائه مشخصات سامانههای همراه خود اقدام کنند. با مراجعه به وبسایت دولت همراه و یا کافهبازار نیز میتوانید اپلیکیشن این سامانه را برای هر یک از سیستمهای عامل آیاواس و اندروید دریافت کنید. همچنین همه شهروندان میتوانند در اپلیکیشن دولت همراه و سامانه ۱۹۵ نقطه نظرات خود را به متولیان این سامانه منعکس کنند.
پیش از این رسول سراییان – رییس سابق سازمان فناوری اطلاعات – درباره لزوم راهاندازی دولت همراه خاطرنشان کرده بود که رییس جمهوری، یکم اردیبهشت سال جاری در سالن اجلاس مدیران ارشد عنوان کردند که اگر در راستای تسریع راهاندازی دولت الکترونیکی تلاش کنیم، فساد کاهش مییابد و مردم نباید برای دریافت خدمات به طبقات بالای یک ساختمان اداری بروند. با دولت همراه بهجای اینکه نیاز باشد مردم برای دریافت خدمات مراجعه کنند، ما میتوانیم خدمات دولتی را همه وقت و همه جا به مردم ارائه دهیم. این ویژگی متمایز دولت همراه نسبت به گروههاست.
در این راستا امیر ناظمی – رئیس سازمان فناوری اطلاعات – نیز مفهوم دولت هوشمند و توسعه شرکتهای نوپا (نوآفرین) را از پایههای اصلی چشمانداز سازمان فناوری اطلاعات دانست و گفت: در مفهوم دولت هوشمند باید بستری را فراهم کنیم که سرویسهای دولتی سایر دستگاهها از طریق امکانات موجود نظیر NIX و GSB (مرکز ملی تبادل اطلاعات کشور) امکان توسعه و ارائه خدمت را داشته باشند و سرویسهای دولتی بهجای عرضهمحور بودن، تقاضامحور شوند، به عبارتی باید بدانیم که نیاز شهروندان چیست و بر اساس نیاز مردم خدمات خود را ارائه دهیم.
وی، حوزه دولت هوشمند را از پروژههای اصلی سازمان دانست و سیاستگذاری در حوزه دولت الکترونیکی و مشارکت در پروژههای ملی از اهداف این بخش معرفی کرد و افزود: حضور فعال سازمان در پروژههایی نظیر کارت سوخت و استعلام یارانه ماهیت پیشدستانه و مشارکتی دارد و این رویکرد باعث رشد و توسعه ما میشود و از این رهگذر فرصت لذت دولت هوشمند و بهرهمندی از خدمات الکترونیک را به شهروندان ایجاد میکند.
رییس سازمان فناوری اطلاعات ایران، استفاده هر خانوار مستقر در ایران از حداقل یک خدمت دولت الکترونیکی در سال را از اهداف سال ۱۴۰۰ این سازمان برشمرد و گفت: توزیعیافتگی منصافه تراکنش خدمات دولت الکترونیک از اولویتهای جدی در این بخش است و از همین نقطه امنیت و عدالت عمومی در کشور شکل میگیرد.
در هر حال، رسیدن به عدد ۲۰۰ میلیون تراکنش در ماه از اهداف پیش رو در این بخش است و در این راستا اتخاذ رویکرد پیشدستانه و داوطلبانه میتواند مؤثر باشد، یعنی با سازمانها و دستگاهها تعامل برقرار و خواسته شود که خدمات خود را از بستر مهیا شده دولت الکترونیکی ارائه دهند و هر سازمان حاکمیتی در ایران، حداقل یک سرویس خود را از بستر دولت الکترونیکی به شهروندان ارائه دهد.
پروژههایی مانند شبکه ملی اطلاعات، دولت الکترونیکی و دولت همراه از پروژههایی هستند که افتتاح آنها تازه سرآغاز فعالیتهای لازم در این طرحها به شمار میرود و آغاز به کارشان، به این معنا نیست که کاملا به اتمام رسیدهاند؛ بلکه لازم است خدمات متنوع در بستر این امکانات قرار بگیرد تا آنچه از ابتدا درباره کاهش مراجعات و صرفهجویی در زمان و سهولت در بروکراسی اداری مدنظر بوده محقق شود.
منبع: ایسنا