آغاز ارائه اینترنت رایگان تلفن همراه در قطارهای تهران-مشهد
موبنا – به گزارش موبنا به نقل از راه آهن جمهوری اسلامی ایران، در این تفاهم نامه که به مدت ۱۵ ماه اعتبار دارد، این اپراتور متعهد شد که پوشش دسترسی به سرویسهای اینترنتی نسل چهارم تلفن همراه را در سه مسیر ریلی تهران ـ مشهد، زنجان و قم تکمیل کند.
همچنین شرکت راه آهن نیز با امضای این تفاهم نامه متعهد شد که اپراتورهای معرفی شده، به صورت انحصاری فروش عمده اینترنت را در مسیرهای مذکور در اختیار داشته باشند و این اپراتورها مجاز به تأمین پهنای باند مشترکان این اپراتور هستند.
مجموعه ای از خدمات اینترنتی و وای فای رایگان
سعید محمدزاده در این مراسم با اشاره به رویکرد ارتقای خدمات دهی به مسافران در بخش ریلی گفت: قرار است مجموعه ای از خدمات اینترنتی و وای فای رایگان در این طرح به مسافران ارائه شود.
معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: این خدمات فقط به مسافران محدود نخواهد شد بلکه استارتاپ ها هم می توانند برای توسعه برنامه های خود از این خدمات بهره گیرند.
مدیرعامل شرکت راه آهن به ظرفیت های موجود در این شرکت و ایستگاه ها اشاره و تصریح کرد: فعالان کسب و کارهای نوپا می توانند از این ظرفیت ها استفاده کنند.
آذری جهرمی: امیدواریم ارائه اینترنت در قطارها از تصادفات جاده ای بکاهد
محمدجواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات هم در مراسم امضای تفاهم نامه گفت: در فاز نخست از حرم تا حرم (قم تا مشهد) و از قم تا تهران با هزار کیلومتر مسیر ریلی پوشش داده می شود و در یک برنامه اجرایی در طول یک سال آینده کل این مسیر پوشش داده شده و در داخل قطار نیز خدمات وای فای ارائه می شود.
وی با بیان اینکه پوشش مسیر ریلی یک تکلیف برای وزارت ارتباطات است، افزود: شرکت راه آهن در سال های اخیر در کنار ریل ها اقدام به توسعه فیبرهای نوری کرده است. بر اساس ماده ۶۷ برنامه توسعه کشور تفاهمی بین شرکت ارتباطات زیرساخت و راه آهن برای استفاده از این شبکه فیبرهای نوری در مسیر ترانزیت و توسعه شبکه ملی منعقد شده است.
آذری جهرمی ادامه داد: در پایش ها مشخص شده که ۶۰ درصد خطوط ریلی کشور تحت پوشش نسل دوم همراه است و همچنین ۳۸ درصد این خطوط به نسل سوم مجهز هستند که این عدد قابل قبولی نبود؛ به همین دلیل از اپراتورها برای توسعه و تکمیل پوشش اینترنت تلفن همراه در ایستگاه ها و طول مسیر راه آهن دعوت شد.
وی افزود: امیدواریم این برنامه اجرایی موجب رضایت مردم باشد و باعث استفاده بیشتر از خطوط ریلی و کاهش فشارها به خطوط جاده ای شده و در نتیجه کاهش آمار تصادفات جاده ای و صرفه جویی در هزینه های جانبی تصادفات بر دوش مردم و کشور را داشته باشیم.
وی افزود: این مسیر همکاری در طرح حرم تا حرم متوقف نمی شود و در فاز بعدی و در یک برنامه عملیاتی مسیر جنوب کشور نیز پوشش داده می شود و مسیر اهواز که مسیر پرترددی است، در برنامه بعدی این حوزه قرار دارد.