مدیر سئو علی بابا از اشتباهات رایج سئو میگوید
موبنا – حقیقت این است که سئو با ایجاد تغییر در کدهای سایت، مطالب، تبلیغات و تحلیل رفتار کاربران و رقیبان، سایت را بهینه سازی میکند که در نهایت باعث شناساندن و معرفی بیشتر کسب و کار شما و پیشرفت تجارت و برند شما میشود. مشخص است که برای تحقق تمام این اهداف، علاوه بر وجود زیرساختهای لازم به حضور یک متخصص سئو یا سئو مستر تمام عیار و حرفهای است.
علی حسینی، مدیر سئو سابق دیجیکالا و مدیر سئو علیبابا یکی از باسابقهترین افراد حاضر در این رشته است که در این گفتوگو در مورد بازار این روزهای سئو با او صحبت کردیم در ادامه میخوانید.
****
*کمی از خودتان بگویید، فعالیت در سئو را از چه زمان شروع کردید و پیش از آن چه فعالیتی داشتید؟
من علی حسینی هستم متولد سال ۱۳۶۱، کلاً فعالیت در دنیای وب را از سال ۱۳۸۱ و به صورت تفریحی و کارآموزی شروع کردم و تقریباً حدود سال ۱۳۸۹ بود که وارد دنیای بهینهسازی و سئو شدم. البته قبل از اینکه سئو کار شوم، برنامه نویس وب و متخصص سیستم عامل لینوکس بودم.
*شما سابق بر این مدیر سئو در شرکت دیجیکالا بودید و حالا به عنوان مدیر سئو علی بابا فعالیت میکنید. با سئو چه تغییری در این 2 کسب و کار به وجود آوردید؟
زمانی که من وارد دیجی کالا شدم، سئو در ذهن برادران محمدی به منظور کاهش نرخ CAC دیده میشد که البته درست هم بود و نتیجه کار همکاران قبلی من در آن شرکت بود.
سئو در دیجی کالا شرایط سختی داشت، چون هنگام ورود من ۳ واحد محتوا، محصول و بازاریابی، هر کدام سئو کارهای خودشان را داشتند و کار کاملاً جزیرهای پیش میرفت. یکی از وظایف من این بود که این افراد را کنار هم و سر یک میز بنشانم تا بتوانیم یک کمیته واحد باشیم. تغییر بزرگی که از زمان حضور من در دیجیکالا ایجاد شد این بود که سئو واقعاً ارزش بیشتری پیدا کرد و یک تیم واحد تشکیل شد.
در دیجی کالا فعالیتهای فنی و غیر فنی زیادی داشتیم که میشود به افزایش نرخ ترافیک ارگانیک هم اشاره کرد.
در علی بابا هم قبل از ورود من، این شرکت خودش را برای تغییری بزرگ در سایت آماده میکرد. حرکت به سوی single page شدن تغییر فنی سنگینی بود که من باید در کنار افزایش تعداد محصولات و حضور رقبای جدی پیش میبردم.
علی بابا هنگام ورود من به لطف همکاران قبلی در بلیط هواپیما حرف اول را میزد؛ ولی علی بابا میخواست در محصولات بلیط قطار، بلیط اتوبوس و بلیط چارتر هم رتبه یک شود که خوشبختانه این خواسته محقق شد.
افزایش ۱۰ تا ۱۵ درصدی ترافیک ارگانیک با وجود افزایش تعداد رقبا، نتیجهای بود که حاصل تلاش تیم ما در علی بابا بود.
*رنک این وبسایتها و وضعیت آنها قبل و بعد از پرداختن حرفهای به مسائل سئو چگونه بود؟
متاسفانه این موضوع رنک الان مورد توجه بسیاری از صاحبان کسبوکار است بخصوص با شاخص و ابزاری مانند الکسا که به نظرم اصلاً ابزار مناسبی در این بخش نیست. تقریباً اکنون بسیاری از فعالان این حوزه با انواع و اقسام راههای موجود برای دور زدن و یا کلاهگذاشتن بر سر نتایج خروجی الکسا آشنا هستند.
من در سئو توجهی به الکسا ندارم؛ چون همانطور که گفتم ابزار و KPI خوبی نیست. اما رتبههای عبارات مورد نظر ما در علی بابا در حال حاضر دارای رتبه یک هستند.
* شما به چشم برزخی سئو معروف شدهاید، چه شد این لقب را به شما دادند؟ معنی چشم برزخی سئو چیست؟
من این موضوع را برای اولین بار که میشنوم؛ اما فکر میکنم یکبار در یک کارگاه کوتاه در کافه نیمکت این لقب را به من دادند که البته فکر نمیکنم چنین قابلیتی داشته باشم. من فقط به خوبی میتوانم رفتارهای گوگل را حدس بزنم و اخلاقش را تا حدی میشناسم.
* پروژههای خارج از ایران یا بشکل کلی پروژههای غیر ایرانی هم داشتهاید؟
بله، سئو به زبان انگلیسی سختیهای خود را دارد. چون سئو در خیلی از موارد هماهنگی زیادی لازم دارد و عدم ارتباط قوی و راحت برخی جاها مشکلساز میشود. با اینحال چند پروژه سئو خارجی هم در دست دارم.
* اینطور که شنیدهایم شما علاوه بر سئو در حوزه دیجیتال مارکتینگ و بخصوص آموزش در این حوزه هم فعالیتهای چشمگیری داشتید، شیوه آموزشی شما در این بخش چگونه است؟
من در کلاسهایم تمام سعیم این است که چیزی را بگویم که دانشجو برایش حاضر شده از زمان و هزینه خود بگذرد، به قول خیلی از دانشجوها، فوتهای کوزهگری را میگویم. وگرنه من در کلاسم نه اسلاید دارم و نه حوصله میکروفن و فیلمبرداری و…. دنیای نرم افزارهای Free/Open source به من آموخته که هرچه بلدم را یاد بدهم تا خودم مجبور شوم همیشه بروز باشم.
* برای اینکه یک مدیر سئوی خوب باشیم چه مهارت و دانشهایی را باید بدانیم؟
در کل یک نفر سئو کار باید مهارتهای زیادی را کنار هم داشته باشد که میتوان به بازاریابی دیجیتال، فنی حتی در حد کد نویسی تحت وب، محتوا نویسی و بنظرم روانشناسی اشاره کرد.