سامانه اعتبارسنجی سنجینه بصورت رسمی رونمایی شد
موبنا – مهندس رضا باقری اصل، عضو هیات عامل سازمان فناوری اطلاعات ایران در این مراسم با اشاره به اهمیت موضوع اعتبارسنجی مالی در حوزه اعتمادسازی و رونق فضای کسبوکار کشور، اعلام کرد در این حوزه و با حمایت سازمان فناوری اطلاعات، امکان احراز هویت دیجیتال و ارائه خدمات دولت الکترونیک برای بخش خصوصی فراهم خواهد شد. به گفته او این افزایش دقت در هویت سنجی زمینه ساز آسایش خاطر جامعه در پذیرش خدمات و موجب فراگیر شدن آن خواهد شد.
باقری اصل ادامه داد: «سنجینه گام اول برای رسیدن به حالت ایده آل اعتبارسنجی است که با افزودن موارد دیگری معتددی مانند جرائم رانندگی و پرداخت و قبوض و غیره محقق خواهد شد. سنجینه میتواند فضا اعتبارسنجی کشور را متحول کرده و ما را به بلوغ خدمات الکترونیک برساند»
مهندس احسان مظفری پور مؤسس و عضو هیات مدیره شرکت آیکان نیز درباره محصول جدید این شرکت گفت «سنجینه یک سرویس بین رشتهای است که در حوزه تلفن همراه راه اندازی شده و در واقع پاسخی بود به یک نیاز صنعتی که پیش از این ایجاد شده بود.»
سنجینه پاسخ به نیازی حیاتی
در ابتدای این مراسم شیوا کریمی راد، مدیرمحصول سنجینه خدمات این سامانه را معرفی کرده و گفت «سنجینه در واقع تصویر اعتباری شما نزد نظام مالی کشور را در اختیار خودتان قرار میدهد تا امکان بهبود آن را داشته باشید.»
سامانه سنجینه با استفاده از اطلاعات موجود در «سامانه ملی اعتبارسنجی» سابقه اعتباری و مالی افراد را سنجش کرده و در قالب یک نمره و یک رتبه در اختیار کاربران قرار میدهد. سامانه ملی اعتبارسنجی در سال 1389 با مجوز و نظارت بانک مرکزی تأسیس شد و کلیه بانکها و مؤسسات مالی و اعتباری دارای مجوز از بانک مرکزی و کلیه تامینکنندگان موظف به تأمین اطلاعات موردنیاز این سامانه شدند.
به این ترتیب با استفاده از کارنامه اعتباری سنجینه، بانکها، مؤسسات مالی، شرکتهای داری فروش اقساطی یا لیزینگی و حتی افراد حقیقی میتوانند پیش از نهایی شدن یک قرارداد یا معامله، از اعتبار مالی طرف مقابل خود اطمینان حاصل کنند.
به گفته کریمیراد، سامانه سنجینه علاوه بر نمره و رتبه اعتباری، یک کارنامه اعتباری هم به کاربران خود ارائه میکند که حاوی گزارشی مفصل از سابقه مالی و اعتباری فرد است. اطلاعات موجود در این کارنامه در حال حاضر یکی از استعلامهای الزامی برای کلیه متقاضیان دریافت تسهیلات و مبنای تصمیمگیری برای اعطای تسهیلات در نظام بانکی و مؤسسات مالی مربوطه است.
اتصال و یکپارچگی تمامی سوابق در سنجینه
در ادامه این مراسم دکتر ابوذر مهرمنش، مدیرکل بخش خدمات ارزش افزوده همراه اول در پاسخ به سؤال خبرنگاران درباره نقش همراه اول در خدمات سنجینه و اهمیت آن گفت: «اصل سازکار خدمات سنجینه مستقل از همراه اول است. اما در این خدمات توانستیم امکان پرداخت اپراتوری را برای کاربران فراهم کنیم که همین مسئله موجب راحتی و توسعه سرویسهای مهمی مانند این خوااهد شد.»
دکتر جلیلی، مدیرعامل سازمان اعتبارسنجی کشور نیز در جواب سؤال یکی از خبرنگاران درباره همکاری این سازمان با سامانه سنجینه و چشمانداز آن گفت «اعتبارسنجی خدماتی است که قدمتی 12 ساله در کشور دارد و ما برای تمامی افرادی که در نظام مالی و بانکی تعامل داشتهاند، این سابقه و پرونده را ایجاد کردیم».
او افزود «سنجینه در واقع ابزاری است که امکان دسترسی عمومی به خدماتی را فراهم کرده است که سالهاست بانکها و مؤسسات مالی ما از آن استفاده میکردند و اکنون و با فراهم شدن زیرساختهای لازم و البته با تأیید بانک مرکزی، همکاری با سنجینه برای عمومی کردن این خدمات فراهم شد».
تنوع در خدمات، دقت در سنجش
در بخشی از مراسم سامانه سنجینه بصورت رسمی با حضور مهمانان و توسط مهندس باقری اصل و دکتر مهرمنش در کنار مهندس سراج رونمایی شد و مهمانان حاضر در مراسم امکان پیدا کردند از این سامانه روی گوشیهای همراه خودشان استفاده کنند و از نمره اعتباری خود در سامانه سنجینه آگاه شوند.
نمره اعتباری اعلامی توسط سامانه سنجینه مبتنی بر اطلاعات بیش از 90 میلیون تسهیلات اعطایی سیستم بانکی است که بیشتر از 32 میلیون فرد حقیقی و حقوقی را دربر میگیرد. به این ترتیب استفاده از این کارنامه به عنوان معیاری برای سنجش اعتبار طرف مقابل صرفاً به بانکها و شرکتهای بزرگ محدود نشده و تمامی کسبوکارها و افراد حقیقی نیز در مواردی مانند استخدام، تعاملات استقراضی مانند قرض الحسنههای شخصی، انتخاب موجر و مستأجر، فروش ملک و خودرو و … میتوانند از این کارنامه برای سنجش اعتبار طرف مقابل خود استفاده کنند.
کارنامه اعتباری فرد در سامانه سنجینه دارای سه سطح نمره و رتبه اعتباری، خلاصه کارنامه اعتباری و کارنامه اعتباری تفصیلی است. فرد متفاضی میتواند هرکدام از این اطلاعات را در تمامی بسترها شامل اپلیکیشن، پیام کوتاه و یا ارسال کد دستوری دریافت کند. دسترسی به هر سطحی از این اطلاعات بصورت کاملاً امن و با تأیید هویت دیجیتالی مالک خط تلفن امکانپذیر خواهد بود. به همین دلیل دسترسی به کارنامه اعتباری طرف مقابل در هر معامله یا تراکنش مالی نیز در هر سطحی تنها با تأیید وی انجام خواهد شد.
برای استفاده از خدمات سنجینه میتوانید اپلیکیشن مربوطه را از آدرس www.sanjineh.ir/download دانلود و نصب کنید. البته در این مراسم اعلام شد که نسخه قابل نصب این سامانه به زودی در فروشگاههای معتبر اپلیکیشن مانند گوگل پلی، اپ استور و کافه بازار عرضه خواهد شد. کاربران همچنین میتوانند با ارسال عدد 3 به 20898 لینک دانلود اپلیکیشن سنجینه را دریافت کنند. علامه بر این و پیش از نصب اپلیکیشن سنجینه نیز، میتوانید با ارسال کد ملی خود یا دیگران به شماره 20898، نمره اعتباری خود یا دیگری را، درصورت تأیید وی، دریافت کنید.
در حال حاضر هزینه اشتراک این خدمات بصورت روزانه 400 تومان است که بعد از گذشت یک ماه امکان یکبار درخواست کارنامه برای شما فراهم میشود. در صورت نیاز به دریافت موردی کارنامه نیز، هزینه هربار استعلام 12 هزار تومان تعیین شده است. سامانه سنجینه با هدف تسهیل استفاده از خدمات و تنوع روشهای پرداخت، امکان پرداخت بر بستر اپراتور را هم فراهم کرده است تا دسترسی به کارنامه اعتباری شما در هر زمان و مکانی راحتتر شود.
خدمات سامانه سنجینه به ارائه کارنامه اعتباری محدود نشده و ارائه راهکارهایی برای بهبود نمره اعتباری به کاربران را نیز شامل میشود. این سامانه با توجه به سابقه و کارنامه اعتباری شما، راهکارهایی عملی را در اختیارتان میگذارد تا به تدریج بتوانید نمره اعتباری بهتری کسب کرده و یا به یک نمره اعتباری موردنظر برسید.