کاهش هزینه و افزایش کیفیت مکالمات در سال 98
موبنا – صادق عباسی شاهکوه، با بیان اینکه برنامهریزی برای آزادسازی تلفن بینالملل و واگذاری آن به بخش خصوصی از شهریورماه سال ۹۶ در دستور کار قرار گرفته است، اظهار داشت: با توجه به اینکه خدمات تلفن بین الملل تاکنون در اختیار شرکت ارتباطات زیرساخت بوده، واگذاری آن به اپراتورهای بخش خصوصی با توجه به ضوابط و شرایطی که باید برای آن تعریف شود، اقدام ساده ای نیست.
وی با اشاره به نوسانات نرخ ارز گفت: ترافیک بین الملل ارتباط مستقیم با نرخ ارز دارد و هزینه اصلی آن نیز هزینه ارزی است؛ این موضوع باعث شد در تعریف مدلهای اولیه شرایط و ضوابط واگذاری ترافیک بین الملل به بخش خصوصی، زمان بیشتری اختصاص دهیم.
مدیرعامل شرکت ارتباطات زیرساخت، با بیان اینکه تدوین مقررات واگذاری تلفن بین الملل مجددا در دستور کار قرار گرفته و به کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات ارسال شده است، افزود: در این زمینه پیشنهاد شده است که موضوع از اپراتورها نیز نظرخواهی شود و در نهایت پس از اعمال نظرات این بخش، پروانه فعالیت اپراتورهای تلفن بین الملل نهایی شده و در سال ۹۸ واگذار شود.
وی هدف از اجرای این طرح را خروج شرکت ارتباطات زیرساخت از بخشهایی از ارائه خدمات تلفن بین الملل و واگذاری آن به بخش خصوصی اعلام کرد و گفت: البته درهرصورت همچنان بخشی از کار، در اختیار شرکت ارتباطات زیرساخت باقی می ماند چرا که طبق قانون، ترافیک ارتباطات باید تحویل زیرساخت شود و از شبکه زیرساخت خارج و به بین الملل تحویل داده شود.
عباسی شاهکوه با بیان اینکه با انجام این طرح، دخالت زیرساخت در پروژه های مربوط به ارتباطات صوتی ایران و خارج، کاهش می یابد، ادامه داد: در مدل پیشنهادی ارائه شده به کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات، بخشی از ارائه خدمات تلفن بین الملل که مربوط به انعقاد قرارداد با کریرهای خارجی (اپراتورها) می شود به بخش خصوصی واگذار می شود. به این معنی که اپراتورها از نظر قیمت با هم به توافق می رسند و خدمات ارائه می دهند. تنها در زمان عبور ترافیک، رد شدن از مسیر زیرساخت، انجام می پذیرد.
وی با بیان اینکه تمامی اپراتورهایی که به لحاظ قانونی اجازه ارائه خدمات تلفن را دارند می توانند مجوز ارائه خدمات تلفن بین الملل را دریافت کنند، افزود: از این رو برای ارائه خدمات سمت کریر بین المللی به اپراتورها آزادی عمل داده می شود تا با تعامل با کریر، در فضای رقابتی قیمت و کیفیت مناسبتری را دریافت کنند.
مدیرعامل شرکت ارتباطات زیرساخت تاکید کرد: اپراتورهای ارائه دهنده خدمات تلفن بین الملل می توانند با ایجاد فضای رقابتی در تعامل با کریرهای خارجی، کیفیت بهتر و قیمت مناسبتری را برای ارائه مکالمات بین الملل در اختیار کاربران قرار دهند و سرویس دهی بهتری به کاربران داشته باشند.
منبع: مهر