مرکز آپا، بازوی اجرایی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در حوزه امنیت فضای سایبری است

موبنا – به گزارش موبنا به نقل از روابط عمومی اداره کل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان گیلان، این جلسه با حضور فرزاد توکلی، مدیرکل ICT استان، سیدرضا کسایی، رییس صنف رایانه‌ای و رضا ابراهیمی مدیر مرکز آپای دانشگاه گیلان با هدف برگزاری دوره‌های آموزشی حوزه امنیت و فناوری اطلاعات در محل این اداره کل برگزار شد.
فرزاد توکلی، با اشاره به ابلاغ تقسیم‌بندی شورای عالی فضای مجازی مبنی بر گروه‌بندی دستگاه‌های اجرایی در زیر مجموعه (افتا – آپا و پلیس فتا) گفت: این تقسیم‌بندی منجر خواهد شد که دستگاه‌های دولتی و بخش خصوصی به صورت جداگانه و مبتنی بر حساسیت جایگاه خود توسط مجموعه‌های افتا، آپا و یا پلیس فتا مورد رصد و پایش قرار گیرند.
وی در خصوص این تقسیم‌بندی، به دستگاه‌های عادی اشاره کرد و افزود: 56 دستگاه و سازمان وجود دارد که پایش حوزه فضای مجازی و مخاطرات حوزه امنیت آن‌ها بر عهده وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات قرار گرفته که این اداره کل به نمایندگی از ستاد وزارت در استان عهده‌دار این مسئولیت بوده و هم اکنون از طریق مرکز آپا دانشگاه گیلان در حال رصد و پایش درگاه‌های اینترنتی و فضای مجازی و هر گونه مخاطرات احتمالی می‌باشد.
توکلی به ارائه گزارش دوره‌ای از مشاهدات مرکز آپا دانشگاه گیلان از سایت‌های اینترنتی دستگاه‌های استان اشاره کرد و گفت: در پایان هر دوره این پایش ها به صورت گزارش محرمانه در اختیار مسئولان دستگاه‌های اجرایی استان قرار گرفته و در صورت نیاز از سوی مرکز آپای به آن‌ها مشاوره ارائه و در صورت درخواست دوره‌های آموزشی نیز برای ارتقا سطح امنیت کارکنان دستگاه مربوطه ارائه خواهد شد.
مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان به پتانسیل بالای بخش خصوصی در استان اشاره و اظهار کرد: باید با هماهنگی صنف رایانه‌ای استان و شناسایی نقاط قوت و ضعف این بخش و همکاری مرکز آپای دانشگاه گیلان دوره‌های متناسب برای ارتقاء سطح امنیت و فناوری اطلاعات این حوزه تهیه و در اختیار قرار گیرد.
وی در ادامه افزود: با توجه به نیاز استان به نیروهای متخصص در حوزه امنیت، دانشجویان و فارغ‌التحصیلان حوزه فاوا می‌توانند در پروژه‌های مرکز آپا همکاری و تجربه لازم در این خصوص را کسب کرده و با توجه به داغ بودن موضوع استارتاپ در جامعه خواستار برگزاری رویدادهای امنیتی در بهار 1398 با همکاری مرکز آپا و نظام صنفی رایانه استان شد.
برگزاری جلسه مشترک با اعضای نظام صنفی رایانه‌ای برای تبیین نظام ملی امنیت اطلاعات، ضرورت و تاکید بر توسعه آموزشی در حوزه امنیت عمومی و همچنین برگزاری سمینار و و بینارهای ماهانه برای دستگاه‌ها از دیگر مصوبات این جلسه بود.
در پایان برای تهیه پیش‌نویس تفاهم‌نامه جهت همکاری‌های فی‌مابین در آینده توافق شد.

نوشته های مشابه

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا