دردسرهای عدم تمدید بستههای اینترنتی
مجله آنلاین موبنا – اپراتورها در کنار تعرفههای عادی اینترنت، اجازهی ارائهی طرحهای تشویقی هم دارند. «طرح تشویقی» به طرحی گفته میشود که قیمت آن کمتر از کف تعرفه عادی اپراتور تعریف شده باشد که سقف زمانی آن حداکثر سه ماه است و امکان فروش طرح تشویقی و تمدید طرح تنها در این مدت برای اپراتور ممکن است. به همین دلیل است که طرحهای تشویقی اپراتورها پس از مدتی حتی با وجود استقبال کاربران حذف میشود.
از طرفی، اکثر مشترکان تلفن همراه، از بستههای تشویقی اینترنت اپراتورهای همراه استفاده میکنند، اما با تمام شدن این بستهها، اینترنت با تعرفه آزاد محاسبه خواهد شد که در مقایسه با بستههای تعریفشده در اپراتورها برای کاربران مقرونبهصرفه نیست. به همین دلیل، آگاهی از زمان اتمام بسته اینترنتی اهمیت زیادی دارد، اما برخی کاربران مدعیاند که این موضوع در زمان مناسبی به آنها اطلاع داده نشده است.
کاربران میدانند که اینترنت آزاد بهصرفه نیست
کمیسیون تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در مصوبه خود در سال ۱۳۹۵، با کاهش ۲۰ درصدی تعرفه اینترنت، سقف تعرفه خدمات داده تلفن همراه را برای سیمکارتهای دائمی به ازای هر کیلوبایت، ۰.۴ ریال و برای سیمکارتهای اعتباری ۰.۶ ریال تعیین کرد. مشترکان اپراتورهای مختلف اگر از اینترنت آزاد دیتای خود استفاده کرده باشند، درمییابند که این استفاده اصلاً مقرون به صرفه نیست، به همین دلیل در حال حاضر حدود ۸۰ درصد استفاده از مصرف داده همراه به سمت بستههای تشویقی و تخفیفی اپراتورها هدایت میشود.
در چنین شرایطی منطقی است در صورت اتمام بسته اینترنتی کاربران، به آنها اطلاع داده شود. اپراتورها برای اطلاع مشترکان از وضعیت بستههای اینترنتی خریداریشده، شامل میزان اعتبار حجمی یا زمانی بسته از دو روش پیامک و کد دستوری (USSD) استفاده میکنند. در روش پیامکی، در دو مرحله پیامکی با محتوای رو به اتمام بودن زمان یا حجم بسته و نیز پس از اتمام اعتبار، آغاز مصرف اینترنت آزاد اطلاعرسانی میشود. در روش کد دستوری USSD، هم مشترکان سیمکارت دائمی و اعتباری میتوانند با وارد کردن کد دستوری لازم، از میزان اعتبار زمانی و حجمی بستههای اینترنتی خود مطلع شوند.
برای کاربران اعتباری که از بستههای اینترنت استفاده میکنند، در صورت اتمام بسته و در شرایطی که اطلاعرسانی انجام نشود، مصرف اینترنت با تعرفهی آزاد میتواند موجب تمام شدن شارژ اعتباری کاربران شود؛ عدم اطلاعرسانی برای کاربران دائمی میتواند عواقب بدتری داشته باشد، زیرا اگر با تمام شدن اینترنت بسته به آنها اطلاعرسانی انجام نشود و کاربر به مصرف اینترنت با تعرفه آزاد ادامه دهد، این موضوع میتواند به هزینههای اضافی روی قبض موبایل کاربر منجر شود که با توجه به دائمی بودن سیمکارت کاربر، ممکن است هزینههای سنگینی باشد.
اطلاع رسانی ناقصی که برای کاربر هزینه دارد
در حالی که همراه اول مهمترین اپراتور ارائهدهنده سیمکارتهای دائمی است، این مشکل برای کاربران این اپراتور میتواند نمود بیشتری داشته باشد. همانطور که برخی از کاربران این اپراتور مدعی هستند بستههای اینترنتی را برای خود فعال کرده و از قابلیت تمدید خودکار استفاده کردهاند اما بدون اطلاعرسانی به آنها، تمدید خودکار حذف شده و تنها پیامکهایی که به آنها ارسال شده که گفته میتوانند بستههای جدید خریداری کنند.
این اتفاق در حالی رخ داده که کاربری که تمدید خودکار بستههای اینترنتی را فعال کرده انتظار تمام شده بسته را نداشته و این موضوع موجب شده با تمام شدن بستهی قبلی، اینترنت آزاد برای او محاسبه شود و تنها وقتی با قبضی که حاوی مبلغ بالا بوده مواجه شده، دریافته بستهی اینترنتی برای او لغو شده است.
البته در چنین مواقعی اپراتورها تاکید دارند که تمام شدن بستههای اینترنتی به کاربران اعلام شده است و این خود کاربر است که باید دقت کافی داشته باشد که در صورت لغو تمدید خودکار و تمام شدن بستههای اینترنتی متضرر نشود، اما نمیتوان نقش اپراتور را در اطلاعرسانی این موضوع نادیده گرفت؛ زیرا در شرایطی که تعرفهی آزاد تفاوت قابل توجهی با بستههای اینترنتی دارد، عدم اطلاعرسانی بهموقع و شفاف میتواند زیادی ضرر مالی زیادی برای کاربر داشته باشد.
منبع: ایسنا