توسعه ارتباطات و فناوری اطلاعات زمینه ساز ایجاد اشتغال و کسب و کار در جامعه است

مجله آنلاین موبنا – به گزارش موبنا به نقل از روابط عمومی اداره کل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان همدان، مجتبی ساکی، مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات این استان، در هشتمین جلسه کارگروه اشتغال و سرمایه گذاری با اشاره به تاثیر فناوری اطلاعات بر اشتغال در حوزه های مختلف گفت:اشتغال مستقیم حاصل فناوری اطلاعات از توسعه زیرساخت های جدید در استان منشا می گیرد و غالبا توسط اپراتورهای مخابراتی و یا شرکت های بزرگ و یا پیمانکاران آنها ایجاد می شود.
ساکی ادامه داد: این اشتغال تنها 4 درصد اشتغال ایجاد شده توسط فناوری اطلاعات است اما 96 درصد اشتغال ایجاد شده در این حوزه به صورت غیرمستقیم است که از طریق وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات قابل اندازه گیری نیست چرا که این نوع ناشی از توسعه خدمات و کاربردهای فناوری اطلاعات در حوزه های متفاوت است به عنوان نمونه کسب و کارهای اینترنتی از اتحادیه کسب و کارهای اینترنتی و همچنین فروشگاه های اینترنتی از نماد اعتماد الکترونیکی برای فعالیت خود استفاده می کنند که هر دو اینها توسط وزارت صمت صادر می شوند.
وی افزود: نمونه دیگر این موضوع، شرکت های حمل و نقل اینترنتی است که در یک مورد خاص بیش از 7 هزار راننده تنها در شهر همدان در این نرم افزار ثبت نام کرده اند و به صورت موثر 800 نفر از این راه ارتزاق می کنند. این حجم از ایجاد اشتغال در حوزه حمل و نقل عمومی محاسبه می شود در حالی که متاثر از توسعه و ترویج کاربردهای فناوری اطلاعات است.
مدیرکل ICT استان، مواردی همچون تاکسی یاب آنلاین، سایت های تخفیف گروهی بازارهای نرم افزار، فروشگاه مجازی، پیام رسان، سایت های حراج و دست دوم ، خدمات گردشگری را از مصادیق اشتغال غیرمستقیم حوزه فاوا و مواردی همچون فروشگاه ها و کسب و کارهای خانگی فعال در شبکه های مجازی را از مصادیق اشتغال پنهان این حوزه اعلام کرد.
در ادامه جلسه سید سعید شاهرخی استاندار همدان با اشاره به سند اشتغال استان، بر بروز رسانی آن تاکید کرد و گفت: در این سند باید مشخص شود تا پایان برنامه ششم توسعه به چه جایگاهی برسیم و چه تعداد شغل ایجاد شود.
استاندار همدان با اشاره به موفقیت استان در جذب تسهیلات اشتغال روستایی در کشور اظهار کرد: در این بخش 96 طرح به بانکها معرفی و یک هزار و 740 میلیارد ریال تسهیلات اشتغال توسط بانکها پرداخت شده است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا