نقشآفرینی اپراتورهای موبایل به مثابه رسانههای بحران در حادثه سیل گلستان و مازندران
مجله آنلاین موبنا – با وجود عمق این حادثه تلخ که موجب تأسف و تأثر همگان شد اما کمکهای مردمی به سرعت آغاز و دستگاههای عمومی به عرصه امداد و جبران خسارتهای این مناطق وارد شدند.
معمولا با توجه به اینکه در چنین شرایطی راههای مواصلاتی مسدود و نحوه برقراری ارتباط با بیرون شهرها دچار اختلال میشود، اپراتورهای تلفن همراه کشور برگرفته از تجارب پیشین در حوادث غیرمترقبه مشابه نظیر سیل، زلزله یا حتی طوفان، اقدام به اعزام تیمهای فنی به محل حادثه و پایدار نگاه داشتن شبکه کردند؛ به گونهای که بالا بودن سطح آب و الزام به ساعتها پیادهروی در برف و مسیرهای صعبالعبور، نتوانست مانع تأمین تجهیزات سایتهای ارتباطی شود و براساس تصاویری که مسئولان همراه اول از نحوه خدمترسانی در این مناطق منتشر کردهاند، متخصصان فنی این اپراتور تا حوالی گردن زیر آب هستند اما دست از تلاش برای سر پا نگاه داشتن شاهرگ حیاتی ارتباطات موبایلی کشور بر نمیدارند.
شرکت ارتباطات سیار ایران همچنین در اقدامی ضربتی، تماس تلفنی و پیامک را برای مشترکان مناطق حادثهدیده حتی به اپراتورهای دیگر (تماس برون شبکه)، برای مدت 24 ساعت رایگان اعلام کرد تا به این شکل راههای اعلام وضعیت برای ساکنان و اهالی این مناطق فراهم باشد و دستگاههای عمومی بتوانند به سهولت، خدمترسانیهای لازم را انجام دهند.
لازم به ذکر است که این اپراتور زمان برقراری تماس و ارسال پیامک را در حال حاضر تا جمعه (۹ فروردین ماه) تمدید کرده تا به این شکل گامی بلند در راستای ایفای نقش بخشی از مسئولیتهای اجتماعیاش بردارد.
امید میرود کمکهایی از این دست، همافزایی در بخشهای اجرایی مخصوصا در شرایط بحران برای گذر از سختیها به وجود آورد و سایر دستگاهها و بخشها نیز که میتوانند حداقل نقشآفرینی در این ماجرا داشته باشند، ورود کنند.
منبع: ایلنا