معجون ایتالیایی، آلمانی در وولوو-سن-پیر! (+تصاویر)
مجله آنلاین موبنا – شکار یک ب ام و مدل ام 1(E26) در وولوو-سن-پیر بلژیک را باید یک اتفاق نادر خودرویی دانست! خودرویی کلاسیک و بسیار خاص که بسیاری آنرا به آخرین مدل سوپراسپرتهای روز ترجیح میدهند.
ب ام و ام 1 خودرویی است که در فاصله سالهای 1978 تا 1981 تولید شد و البته در این مدت تنها 453 دستگاه از آن از کارخانه خارج شد. این میزان تولید خود دلیلی بر خاص بودن این محصول است که هر جایی نمیتوان شانس دیدار با آنرا داشت.
اما چرا ام 1 را معجونی میدانند که یک سر آن به ایتالیا متصل است؛ در پاسخ باید گفت این اتومبیل توسط جورجتو جوجارو طراح ایتالیایی که در زمینه سوپراسپرت ها دارای تخصص بوده متولد شده است. جوجارو 80 ساله در سال 1999 عنوان طراح اتومبیل قرن را به خود اختصاص داد و در سال 2003 نیز به تالار مشاهیر صنعت خودرو وارد شد. نکته جالب آن است که وی علاوه بر طراحی اتومبیل برای کمپانی دوربین عکاسی نیکون اپل نیز طراحی انجام داده است.
شانس ملاقات با این خودروی رویایی همانطور که در تصاویر مشاهده میکنید در یک پمپبنزین شکل گرفته است. از نمای جلو زبان طراحی معروف ب ام و البته از نوع کلاسیک آن کاملا احساس میشود. گریل ساده و خطی در کنار لوگوی همیشگی خودنمایی میکند. در این قسمت مهمترین و یا بهتر بگوئیم جذابترین چیزی که وجود دارد چراغهای مخفی روی درپوش موتور است. زمانی این سبک طراحی چراغ یکی از عجیبترین رویدادهای صنعت خودرو بود که ذهن هر بینندهای را به چالش کشیده و با خود درگیر میکرد.
در نمای کناری رنگ و بوی ایتالیایی کار کاملا قابلمشاهده است یعنی جایی که ارتفاع خودرو تنها 1.14 متر است دقیقا شبیه فراری و لامبورگینی. گاهی اوقات نمای کناری ب ام و ام1 از منظر طراحی بویژه بعد از دربهای کناری میتواند ما را به یاد فورد مک وان انداخته البته در ابعادی بسیار جمع و جورتر!
فورد مک وان مدل 1971
ام 1 هنگام خروج از پمپبنزین زیباییهای خود را از نمای دیگر به نمایش میگذارد. بامپر یکپارچه، چراغهای کلاسیک، آبشش های بالای فندر هر کدام از این بخشها در نوع خود یک اثر هنری، با ارزش تاریخی هستند.
بیشینه سرعت این مدل 262 کیلومتر بر ساعت و خروجی موتور برابر با 277 اسب بخار(گشتاور 330 نیوتن متر در 5 هزار دور بر دقیقه) است. ام 1 از یک موتور 6 سیلندر 3.5 لیتری استفاده میکند. وزن 1290 کیلوگرم محاسبه شده است.