حذف چهار صفر اثر اقتصادی ندارد

حذف چهار صفر اثر اقتصادی ندارد

معاون وزیر اقتصاد با بیان اینکه حذف چهار صفر از پول ملی، اثر اقتصادی ندارد، گفت: این اقدام به منظور نگهداری حساب‌ها و راحتی کار با پول است.

مجله آنلاین موبنا – محمدعلی دهقان دهنوی امروز یکشنبه ۱۵ اردیبهشت ۹۸، در حاشیه مراسم رونمایی از آمار تجارت خارجی کشور بر اساس طبقه بندی‌های اقتصادی، اظهار داشت: بر اساس نامگذاری سال جاری به نام رونق تولید، جهت‌گیری سیاست‌هایی که بتواند به وضعیت اقتصادی کشور کمک کند، مشخص است. اگر بخواهیم با تورم، رکود، بیکاری، نوسانات بازارها، کاهش رفاه مردم و غیره مقابله کنیم، باید به سمت تقویت تولید حرکت نمائیم.

معاون اقتصادی وزیر امور اقتصادی و دارایی افزود: با تقویت تأمین مالی تولید، در اختیار گذاشتن سرمایه در گردش کافی، فراهم کردن فضای مناسب کسب و کار و محیط اقتصادی، باید بتوانیم به رشد تولید کمک و از این طریق مسائل را حل کنیم.

وی ادامه داد: سیاست‌های پولی، مالی، مالی و اعتباری و غیره قابل ارزیابی هستند، ولی باید توجه داشته باشیم که طراحی این سیاست‌ها در راستای رونق تولید باشد.

دهقان در خصوص تهیه بسته رونق تولید در وزارت اقتصاد، گفت: در وزارت امور اقتصادی و دارایی، روی این بسته کار شده و برنامه‌هایی در محورهای مختلف تهیه شده است. ما به دنبال برنامه‌هایی هستیم که اجرای آنها بتواند نتایج ملموسی در رشد اقتصادی، کاهش بیکاری و کاهش رکود اقتصادی در سال ۹۸ داشته باشد؛ بر همین اساس، متناسب با این برنامه‌ها بسته‌های اجرایی تهیه خواهد شد.

وی در رابطه با حذف چهار صفر از پول ملی، گفت: حذف چهار صفر در راستای بحث حسابداری، نگهداری حساب‌ها و راحتی کار با پول است و این اقدام، اثر مشخصی بر فضای اقتصادی نخواهد گذاشت.

به گفته دهقان دهنوی، حذف چهار صفر معمولاً در زمان‌هایی صورت می‌گیرد که به دلیل انباشت تورم، راحتی کار مراودات مالی پیگیری می‌شود.

معاون وزیر اقتصاد در رابطه با بهبود وضعیت مالیات ستانی گفت: تحقق درآمدهای مالیاتی لزوماً به معنای اخذ مالیات بیشتر از تولید نیست؛ بلکه برای بهبود این فرآیند می‌توان از طریق گسترش پایه‌های مالیاتی، شناسایی فرارهای مالیاتی و رفع معافیت‌های غیرضروری اقدام کرد.

وی افزود: بر این اساس، برنامه‌ها برای بهبود درآمدهای مالیاتی به شکلی خواهد بود که نه تنها فشاری به بخش تولید وارد نکند؛ بلکه خود زمینه ساز تسهیل فضای کسب و کار باشد.

دهقان در خصوص رویکرد دولت برای مواجهه با کاهش درآمدهای نفتی و سهم ۵۰ درصدی مالیات در درآمدهای دولت، گفت: وقتی مسائل خاصی پیش می‌آید، متناسب با آن باید برنامه ریزی های جدیدی انجام شود. بخشی از این برنامه‌ها باید در راستای افزایش درآمد و بخشی برای کاهش هزینه‌های غیر ضروری باشد؛ در این صورت تعادل در بودجه ایجاد می‌شود.

وی در رابطه با تأثیر تشکیل بازار متشکل ارزی بر نرخ ارز، گفت: قطعاً این موضوع به بهبود گردش اطلاعات، شفافیت اطلاعات و معاملات کمک و زمینه را برای اخذ سیاست‌های بهتر فراهم می‌کند. نوسانات را کم رنگ می‌کند و فضا را به سمت ثبات بیشتر سوق می‌دهد.

 منبع: مهر