چرا هزینه تقویت شبکه‌های اجتماعی داخلی صرف اینستاگرام و تلگرام شده است؟

چرا هزینه تقویت شبکه‌های اجتماعی داخلی صرف اینستاگرام و تلگرام شده است؟

مراسم تودیع و معارفه دادستان جدید تهران با حضور بختیاری رئیس حوزه ریاست قوه قضاییه، حجت‌الاسلام و المسملین منتظری دادستان کل کشور، اسماعیلی رئیس کل دادگستری استان تهران جهانگیر رئیس سازمان زندانها و برخی دیگر از مدیران دستگاه قضایی برگزار شد.

مجله آنلاین موبنا – به گزارش موبنا، اواسط اردیبهشت‌ماه امسال، دادستان کل کشور در بخشی از اظهاراتش در مراسم تودیع و معارفه دادستان تهران به موضوع فضای مجازی هم اشاره کرد و گفت: یکی از مسائل مهم و به روز و قابل توجه جامعه مسئله فضای مجازی است. متاسفانه امروز این فضا برای ما در کنار تمام فوایدی که دارد منشایی شده است برای بروز انواع مفاسد و جرایم.

وی گفت: من در اینجا به تعدادی آمار اشاره می‌کنم که گویای واقعیت است و مسئولان اجرایی و دولت ودولتمردان خصوصا دستگاه‌های ذیربط این آمار را بشوند و حلقه گوش خود کنند و خود را برای پاسخگویی در پیشگاه خداوند متعال آماده کنند.

حجت‌الاسلام والمسملین منتظری افزود: بنده فقط به آمار سه سال اخیر آن هم فقط درباره تهران اشاره می‌کنم. آمار شکایت و پرونده‌های تشکیل شده در دادسرای مبارزه با جرایم رایانه‌ای در سال ۹۵، تعداد ۳۱ هزار و ۸۲۶ فقره و در سال ۹۶، ۳۸ هزار و ۳۴۱ فقره بوده است یعنی شکایات رشدی ۲۰.۴۷ درصدی داشته است. در سال ۹۷ آمار شکایات و پرونده‌های تشکیل شده در دادسرای رایانه‌ای ۴۶ هزار و ۸۰۴ فقره بوده است که رشد آن نسبت به سال ۹۶، ۲۲.۷ بوده است که نسبت به سال ۹۵ رشدی ۴۷ درصدی داشته است؛ لذا این آمار‌ها و این رشد‌ها به ما هشدار می‌دهد که بیشتر مراقب باشیم و ما در دادسرا پرونده‌هایی داریم که اگر بخواهیم در فضای عمومی اعلام کنم شرم آور می‌باشد.

دادستان کل کشور گفت: منشا این مفاسد رها بودن فضای مجازی است. متاسفانه فضای مجازی آفت و آسیبی برای کشور شده است. البته نمی‌گوییم فضای مجازی نیاز جامعه نیست بلکه جزو ضروریات هم است، اما آنچه که مورد مطالبه است این است که این فضا باید مدیریت شود و مسئولیت آن هم مستقیما متوجه وزارت ارتباطات است، چون بیشترین مسائل مربوط به فضای مجازی در حوزه وظایف این وزارتخانه است.

حجت‌الاسلام و المسملین منتظری بیان کرد: ما چند سوال اساسی داریم، می‌گوییم نسبت به راه اندازی شبکه ملی اطلاعات که جزء مصوبات شورای عالی فضای مجازی است چرا عملی انجام نداده اید؟ چرا مصوبات شورای عالی فضای مجازی را اجرایی نمی‌کنید؟ این فریاد را کجا باید ببریم بزنیم؟

دادستان کل کشور تصریح کرد: سوال دوم این است که آقای وزیر ارتباطات طبق مصوبه شورای عالی فضای مجازی شما مکلف بودند شبکه‌های اجتماعی داخلی را تقویت کنند. پس چرا نکردید؟ چرا باید پول و سرمایه و هزینه‌ای که باید در تقویت شبکه‌های اجتماعی داخلی صرف می‌شد هزینه اینستاگرام و تلگرام شده است؟ چرا کوتاهی کردید؟ مطالبه بنده از شما این است به مردم جواب بدهید.

حجت‌الاسلام و المسملین منتظری گفت: سوال سوم این است که این میدان دادن به شبکه‌های خارجی و در اختیار گذاشتن پهنای باند زیاد به آن‌ها به چه دلیل است؟ مگر طبق مصوبه شورای عالی فضای مجازی شما مکلف نبودید که پهنای باند شبکه‌های خارجی را محدود کنید و به پهنای باند شبکه‌های اجتماعی داخلی بیفزایید؟ چرا این کار را نکردید و چرا نمی‌کنید؟

دادستان کل کشور تصریح کرد: بیایید و به مردم جواب بدهید. من می‌بینم که چه آسیب‌ها و چه جنایت‌ها و چه مشکلاتی بر سر راه مردم به خاطر رها بودن این فضای مجازی ایجاد شده است.