هزینه 8000 میلیارد تومانی تامین امنیت سایبری

هزینه 8000 میلیارد تومانی تامین امنیت سایبری

دبیر شورای عالی فضای مجازی کشور با اشاره به اینکه در سال 96 حدود 1000 میلیارد تومان در حوزه امنیت هزینه شده است، گفت: این مبلغ تا دو سال آینده به 8000 میلیارد تومان افزایش می یابد.

مجله آنلاین موبنا – به گزارش موبنا به نقل از روابط عمومی اداره کل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان یزد، سید ابوالحسین فیروزآبادی دبیر شورای عالی فضای مجازی کشور، در سیزدهمین نشست شورای راهبری ارتباطات و فناوری اطلاعات این استان، با اشاره به اهمیت امنیت فضای سایبری و ارتباط مستقیم آن با امنیت ملی گفت: امنیت ملی علاوه بر تامین امنیت حکومت در برگیرنده امنیت مردم نیز هست و این موضوع موجب در نظر گرفتن امنیت در همه کارها شده است.

وی با تاکید به لزوم توجه مسئولان به امنیت فضای مجازی خاطرنشان کرد: سال گذشته یکی از سخت ترین سال‌ها از نظر شدت حملات سایبری برای کشور بود.

فیروزآبادی با اشاره به مساله آموزش در این حوزه تصریح کرد: در زمان جنگ تحمیلی، بنا به ضرورت، رشته‌هایی در حوزه امنیت ایجاد شد و در سال‌های بعد، سند افتا تهیه و مراکزی مانند آپا، ماهر، پلیس فتا و افتا ریاست جمهوری ایجاد شد.

رییس مرکز ملی فضای مجازی با اشاره به تجربه استاکس‌نت در صنعت هسته‌ای ایران و مساله قطع برق در ونزوئلا، گفت: برخی از حوادث اخیر در فضای سایبر و اقدامات شرکت‌های اپل و گوگل در محدودسازی یا حذف اپلیکیشن‌های تلفن‌همراه برای کاربران ایرانی نشان داد که دشمن از هر سلاحی برای ضربه زدن به جمهوری اسلامی استفاده می‌کند.

وی با اشاره به سلطه آمریکا بر صنعت فناوری اطلاعات و امنیت، تجارب کشورهایی مانند چین، روسیه و اروپایی‌ها برای عدم استفاده از محصولات آمریکایی و تولید موتور جستجو و ایمیل بومی را مفید دانست و بر حمایت از بخش خصوصی و کسب و کارهای نوپا تاکید کرد.

فیروزآبادی با اشاره به برگزاری مانورهای ارزیابی امنیت شبکه های بانکی، انرژی، برق و حمل و نقل گفت: انتظار می‌رود این مانورها در سطح استان ها نیز با هماهنگی مرکز افتا انجام و نتایج آن به مرکز ملی فضای مجازی گزارش شود.

وی با اعلام موافقت با پیشنهاد استاندار یزد برای ایجاد مرکز آموزشی حرفه‌ای امنیت در این استان با همکاری مرکز افتا، افزود: پیش از این با همکاری مرکز افتا، سرفصل‌های دوره‌های امنیت در بخش صنعت (ICS) تدوین شده، اما لازم است سرفصل‌های امنیت در همه حوزه‌ها، تهیه و بطور مستمر بروزرسانی شود.

دبیر شورای عالی فضای مجازی با اشاره به منابع اعتباری مورد نیاز دستگاه‌ها در حوزه امنیت، گفت: تلاش شده با همکاری دولت، ردیف مستقلی در اعتبارات برای حوزه فضای مجازی ایجاد شود که انتظار می‌رود در بودجه سال 99 لحاظ گردد.

ابوالحسن فیروزآبادی همچنین از ابلاغ بخشنامه‌ عدم استفاده از سخت‌افزارهای آمریکایی در زیرساخت‌های حیاتی کشور خبر داد.

فیروزآبادی در پایان، با اشاره به اینکه در سال 96 حدود 1000 میلیارد تومان در حوزه امنیت هزینه شده است، از افزایش این مبلغ به 8000 میلیارد تومان تا دو سال آینده خبر داد.

بر اساس این گزارش سیزدهمین نشست شورای راهبری ارتباطات و فناوری اطلاعات استان یزد با حضور سید ابوالحسن فیروزآبادی، دبیر شورای عالی و رییس مرکز ملی فضای مجازی، محمدعلی طالبی، استاندار یزد و مدیران دستگاه های اجرایی استان در یزد برگزار شد.