بانک‌ و بیمه

انعقادقراردادعاملیت مابین بانک توسعه تعاون و راه‌آهن جمهوری اسلامی

بروزترین‌ها – به گزارش بروزترین‌ها از روابط عمومی بانک توسعه تعاون، حجت الله مهدیان رئیس هیات مدیره و مدیرعامل بانک توسعه تعاون ضمن تبیین ویژگی‌های بانک‌های توسعه‌ای گفت: این بانک به‌عنوان جوان‌ترین بانک توسعه‌ای علیرغم انتظار حمایت از سوی دولت و مجلس در جهت افزایش سرمایه که کمبود آن‌یک معضل جدی برای بانک توسعه‌ای تعاون محسوب می‌گردد با بهره‌گیری از سبد سپرده‌ای متکی به منابع مردمی نسبت به ارائه خدمات توسعه‌ای به تولیدکنندگان، تعاونگران و صنعتگران اقدام نموده است.

مدیرعامل بانک توسعه تعاون عاملیت دولت در اعطای تسهیلات موضوع بند الف تبصره ۱۸را در راستای رسالت توسعه‌ای و تکلیف اساسنامه‌ای دانست و افزود: این بانک همکاری مساعدی با دستگاه‌های اجرایی برقرار کرده و بر این اساس فعالین صنعتی معرفی‌شده وزارت صنعت، معدن و تجارت به میزان۲۰۰۰میلیارد تومان، فعالین بخش کشاورزی معرفی‌شده از سوی وزارت جهاد کشاورزی به میزان ۱۱۵۰میلیارد تومان، فعالین صنعت آبفا معرفی‌شده از سوی وزارت نیرو به حجم ۱۹۰۰میلیارد تومان، شرکت‌های فعال در صنعت ریلی معرفی‌شده از طرف وزارت راه و شهرسازی به میزان ۱۵۰۰میلیارد تومان، فعالین صنعت گردشگری به حجم ۳۰۰میلیارد تومان از سوی این بانک موردحمایت و تأمین مالی واقع می‌شوند.

وی افزود: همچنین ۱۸۰۰میلیارد تومان تسهیلات اشتغال پایدار روستایی و عشایری و ۱۱۰۰میلیارد تومان تسهیلات بابت خرید تضمینی گندم پرداخت‌شده است.

مهدیان فعالیت بانکی و مالی بانک توسعه تعاون را در راستای اهداف توسعه‌ای و پیشرفت اقتصادی کشور دانست و افزود: رویکرد بانک توسعه ایجاد ارزش‌افزوده در اقتصاد مبتنی بر حفظ اشتغال موجود و ایجاد اشتغال جدید عنوان نمود.

وی بهره‌مندی از ظرفیت بند الف تبصره ۱۸قانون بودجه سال ۹۸را فرصتی مغتنم برای تأمین مالی واحدهای تولیدی و صنعتی به‌ویژه صنعت حمل‌ونقل ریلی یاد نمود

سید ابوالفضل موسوی بیوکی نایب‌رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی نقش نظام بانکی را به‌عنوان تخصیص دهنده اعتبار جهت تأمین مالی صنایع حمل‌ونقل ریلی حائز اهمیت برشمرد.

گفتنی است در چارچوب قرارداد عاملیت اعطای تسهیلات تلفیقی از محل اعتبارات کمک‌های فنی و اعتباری بند الف تبصره ۱۸ قانون بودجه سال ۱۳۹۸فی‌مابین بانک توسعه تعاون و راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران، مبلغ ۱۶.۵۰۰میلیارد ریال در دو بخش باری و حمل‌ونقل کالا و بخش حمل مسافر به‌منظور بازسازی واگن مسافری، خرید واگن مسافری، خرید ریل بأس، خرید لکوموتیو و خرید واگن باری پرداخت می‌گردد

ذکر این نکته ضروری است که از محل این اعتبارات تلفیقی سهم صندوق توسعه ملی ۵۰۰۰میلیارد ریال می‌باشد که ۲۵۰۰میلیارد ریال سهم واگن حمل‌ونقل باری و کالا و ۲۵۰۰میلیارد ریال سهم واگن مسافربری خواهد بود و در همین راستا بانک توسعه تعاون نیز تا ۲.۶برابر مبلغ ۲۵۰۰میلیارد ریال یعنی عددی معادل ۶۵۰۰میلیارد به بخش مربوط به واگن باری و حمل کالا و خرید لکوموتیو با نرخ ۱۳درصد و تا ۲برابر مبلغ ۲۵۰۰میلیارد ریال یعنی معادل ۵۰۰۰میلیارد ریال برای بازسازی و خرید سالن مسافری و حمل مسافر و ریل بأس تسهیلات اعتباری در قالب عقود اسلامی با بازپرداخت حداکثر ۷۸ماهه در قالب دوران مشارکت حداکثر ۱۲ماه، دوره تنفس حداکثر ۶ماه و دوره بازپرداخت حداکثر ۶۰ماه تخصیص می‌دهد.

در این جلسه محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی، سعید رسولی مدیرعامل شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران، محمدرضا مدرس خیابانی مدیرعامل شرکت کشتیرانی و حجت اله صیدی مدیرعامل بانک صادرات مطالبی را بیان کردند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا