اثر منفی یک خبر روی ثبت نام متقاضیان خودروهای دوگانه سوز

اثر منفی یک خبر روی ثبت نام متقاضیان خودروهای دوگانه سوز

خبر بازگشت LPG به سبد سوخت کشور اگرچه قابلیت اجرا مخصوصا در کوتاه مدت و میان مدت را ندارد؛ اما فقط انتشار خبر این مصوبه مجلس در قالب بودجه سال جاری، اثر منفی روی روند مراجعه متقاضیان برای ثبت نام تبدیل خودروها به دوگانه سوز داشته است.

به‌روزترین‌ها– حدود یک سال از آغاز ثبت نام در سامانه https://gcr.niopdc.ir برای تبدیل خودروها به دوگانه سوز CNG می گذرد و در این مدت بیش از 300 هزار خودروی عمومی و 35 هزار خودروی شخصی فعال در ناوگان حمل و نقل عمومی در این سامانه ثبت نام کرده اند که از مجموع بیش از 300 هزار خودروی عمومی متقاضی تبدیل، حدود 132 هزار دستگاه خودرو، مشمول طرح شناخته شده اند.

ثبت نام متقاضیان دارنده خودروهای عمومی (تاکسی و وانت بار) از بهار سال گذشته آغاز و تا زمستان ادامه داشت تا اینکه خبر بررسی و سپس تصویب بازگشت LPG به سبد سوخت خودروها در قالب قانون بودجه سال جاری اعلام شد. همچنین از ابتدای اسفندماه سال گذشته ثبت نام خودروهای شخصی فعال در ناوگان حمل و نقل عمومی با اولویت دادن به 200 هزار تاکسی اینترنتی فعال، در سامانه مذکور آغاز شده و این روند ادامه داشت تا خبر تصویب بازگشت LPG به سبد سوخت خودروها اعلام شد.

اگرچه بعد از اعلام این خبر، ثبت نام خودروهای عمومی و شخصی در سامانه مربوطه باز هم ادامه داشت و این روند متوقف نشد؛ اما انتشار این خبر، سرعت مراجعه و ثبت نام متقاضیان را تا حدودی کُند کرد.

بررسی های تسنیم نشان می دهد که برخی از متقاضیان تبدیل خودروهای بنزینی به دوگانه سوز، با این تفکر که اگر چند صباحی صبر کنند، گزینه تبدیل استاندارد به دوگانه سوز LPG نیز به گزینه فعلی تبدیل استاندارد به CNG سوز اضافه خواهد شد، برای ثبت نام در سامانه مربوطه، دست نگه داشته اند؛ غافل از اینکه ایجاد زیرساختهای استاندارد عرضه LPG در کوتاه مدت و میان مدت قابل اجرا و بهره برداری نیست و ثبت نام نکردن در سامانه تبدیل به دوگانه سوز CNG با انتظار برای عرضه استاندارد LPG، فقط فرصت فعلی تبدیل رایگان برای خودروهای عمومی و تبدیل با تسهیلات 75 درصدی برای خودروهای شخصی فعال در ناوگان حمل و نقل عمومی را از دست متقاضیانی که ثبت نام نکنند، خارج خواهد کرد.

 منبع: تسنیم