یوان چین در مبادلات بین المللی رکورد جدیدی ثبت کرد

یوان چین در مبادلات بین المللی رکورد جدیدی ثبت کرد

انجمن بانکداری چین در گزارشی اعلام کرد، سهم یوان یا «رنمینبی» به عنوان ارز چین در پرداخت های برون مرزی در سال ۲۰۲۰ میلادی با ثبت رکورد جدیدی به بالاترین حد خود رسیده است.

به‌روزترین‌ها– به گزارش گلوبال تایمز، استفاده برون مرزی از یوان چین در سال گذشته میلادی (۲۰۲۰) رشد ۴۴.۳ درصدی را نسبت به سال ۲۰۱۹ تجربه کرد و معادل ۲۸.۳۸ تریلیون یوان (حدود ۴.۳۷ تریلیون دلار آمریکا) برآورد شد که شامل وصولی های برون مرزی معادل ۱۴.۱ تریلیون یوان و پرداخت های برون مرزی معادل ۱۴.۲۸ تریلیون یوان بود.

داده های لحاظ شده در این گزارش نشان می دهند که تسویه حساب های برون مرزی مبتنی بر یوان ۴۷.۴ درصد از کل تسویه حساب های ارزی داخلی و خارجی چین را تشکیل داده که این رقم یک رکورد جدید محسوب می شود و ۹.۲۸ درصد بالاتر از رقم ثبت شده در سال ۲۰۱۹ است.

در این گزارش با اشاره به اینکه نرخ بهره یوان در بحبوحه بلاتکلیفی های ناشی از همه گیری کرونا تقریبا پایدار باقی مانده آمده است به این ترتیب ارز چین به یک دارایی امن برای سرمایه گذاران و سرمایه های جهانی تبدیل شده ایت.

گزارش می افزاید: همزمان با تسریع اجرای گشایش دو طرفه بازار مالی در چین، کانال های بیشتری برای سرمایه گذاری جهت سرمایه گذاری در دارایی های یوان فراهم و ایجاد شده است. از طرف دیگر، سرمایه گذاران جهان نیز نگرش «انتظار و تماشا» خود را تغییر داده و به طرح های سرمایه گذاری بلند مدت و قاعده‌مند در بازار اوراق قرضه چین روی آورده اند.

در ادامه این گزارش آمده است که چین نهادهای بازاری را به سمت استفاده از یوان در پرداخت های برون مرزی، سرمایه گذاری و تامین مالی، تقویت تنوعات آتی کالاهای فله ای، گشایش بازار آتی کالاهای داخلی و ارتقاء پرداخت های برون مرزی با یوان در صنعت انرژی جدید در طول چهاردهمین دوره پنج ساله توسعه این کشور را هدایت می کند.

 منبع: ایرنا