فروش لوازم خانگی قاچاق با گارانتی تقلبی!
بهروزترینها– یک خرید خوب تنها در قیمت مناسب کالای خریداری شده خلاصه نمیشود و میبایست مولفههای دیگر مانند خدمات پس از فروش مناسب را نیز در نظر گرفت؛ البته برخی افراد هنگام خرید محصولات، توجه چندانی به این مسئله ندارند.
به نظر میرسد که علت عدم توجه کافی مردم به مسئله خدمات پس از فروش، به اوضاع نابسامان شرکتهای گارانتی کننده محصولات و تجربه منفی خریداران از ارائه این خدمات مربوط میشود. موضوعی که از سالهای دور تا به امروز موجب نارضایتی خریداران لوازم خانگی و تجهیزات الکترونیک شده است.
بر اساس بند سه ماده یک «قانون حمایت از مصرفکنندگان»، ضمانتنامه، سندی است که تولیدکننده، واردکننده، عرضهکننده یا تعمیرکننده هر دستگاه فنی به خریدار یا سفارشدهنده کالا و خدمات ارائه می دهد تا چنانچه ظرف مدت معین، عیب یا نقص فنی در کالای فروخته شده، مشاهده شود، نسبت به رفع عیب، یا تعویض قطعه یا قطعات معیوب و یا دستگاه، بدون اخذ وجه و یا پرداخت خسارات وارده اقدام کند.
البته موضوع خدمات پس از فروش در کشور ما به مسئله تحریمهای بینالمللی نیز گره خورده است و به دلیل عدم فعالیت رسمی بسیاری از شرکتهای مطرح جهان در بازار ایران، کالاهای این شرکتها به صورت قاچاق وارد کشور شده و به همین دلیل خریداران این کالاها از دریافت خدمات پس از فروش رسمی و استاندارد محروم میشوند.
گارانتی زیرپلهای برندهای کرهای و ژاپنی
حسام فتحی کارشناس بازار لوازم خانگی ضمن اشاره به نارضایتی بسیاری از مردم از خدمات گارانتی در کشور میگوید: متأسفانه به دلیل عدم نظارت بر شرکتهای ارائه دهنده خدمات گارانتی به خصوص در مورد کالاهای خارجی، مردم احساس میکنند که موضوع گارانتی کالا نه تنها فایدهای ندارد بلکه بهانهای برای دریافت هزینه بیشتر از آنها است.
وی افزود: بسیاری از کالاهای موجود در بازار لوازم خانگی به صورت قاچاق وارد کشور میشود؛ یعنی هیچ شرکت و یا تاجر رسمی و قانونی اقدام به واردات این کالاها نکرده است، بنابراین نمیتوان انتظار داشت که این کالاها دارای خدمات پس از فروش مناسب باشند.
این کارشناس بازار لوازم خانگی با بیان اینکه ارائه خدمات گارانتی در بازار لوازم خانگی نیاز به لجستیک گستردهای دارد، گفت: گارانتی در دنیای امروز معنای مشخصی داشته و شامل خدمات تعویض و تعمیر قطعات در یک دوره معین میشود؛ بنابراین گارانتی محصولات لوازم خانگی نیازمند مدیریت و نگهداری انبارها برای قطعات یدکی و لجستیک تجاری برای واردات به موقع آنها است.
فتحی ادامه داد: شرکتهای سازنده یا توزیعکننده لوازم خانگی معمولاً هزینههای کلانی برای اجرای تعهد خود برای کالاهای تحت گارانتی خود اختصاص میدهند. اما در کشور ما بعضاً مشاهده میشود که افراد با اجاره یک زیرپله در بازار و چاپ برچسب گارانتی، ادعای ارائه خدمات گارانتی برای بسیاری از کالاهای ژاپنی و کرهای میکنند که در بازار ایران نمایندگی رسمی ندارند.
منبع: باشگاه خبرنگاران جوان