بحران قحطی در آسیا جدی است؟

بحران قحطی در آسیا جدی است؟

مجمع عمومی سازمان ملل متحد با ۱۴۱ رای موافق، ۵ رای مخالف و ۳۵ رای ممتنع از روسیه خواست تا حملات خود به اوکراین را متوقف کند.

به‌روزترین‌ها– روسیه می گوید که نیروهایش در ادامه بمباران کیف و خارکف، خرسون را تصرف کرده اند؛ پنتاگون می گوید کاروان روسیه در شمال کیف به دلیل تجدید گروه بندی و چالش های لجستیکی متوقف شده است.

سازمان ملل می گوید ۲۲۷ غیرنظامی در اوکراین کشته و ۵۲۵ نفر زخمی شده اند. بیش از یک میلیون نفر در یک هفته فرار کرده اند. روسیه می گوید دور دوم مذاکرات با اوکراین روز پنجشنبه در بلاروس برگزار می شود.

وقوع قحطی چقدر محتمل است؟

ورود پناهجویان اوکراینی با ماشین و پیاده به لهستان به یاد نیاوردن جنگ جهانی دوم را برای همگان سخت می کند؛ زمانی که منطقه توسط جنگ ویران شد، قحطی گسترش یافت و میلیون‌ها اوکراینی از گرسنگی جان باختند.

در حال حاضر جنگ جهانی در کار نیست اما بحران غذا دیگر منطقه‌ای نخواهد بود؛ آنچه اکنون در اوکراین در حال رخ دادن است، در حال انتشار است و دسترسی به غذا را در کشورهای کمتر مرفه که به صادرات غلات و سایر محصولات غذایی از اوکراین و روسیه وابسته شده اند، تهدید می کند.

منطقه دریای سیاه امروزه مرکز حیاتی تولید و تجارت جهانی کشاورزی است و اوکراین یکی از سبدهای نان جهان است؛ پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی، اوکراین و روسیه واردکنندگان خالص غلات بودند. اکنون دو کشور ۲۹ درصد از صادرات جهانی گندم را به خود اختصاص داده اند، آنها همچنین ۱۹ درصد از ذرت جهانی و ۸۰ درصد از صادرات جهانی روغن آفتابگردان را تشکیل می دهند.

پس از گذشت تنها چند روز از درگیری، بازارهای جهانی کالاها متلاطم شده است. کشتیرانی در دریای آزوف هفته گذشته متوقف شد. قیمت معاملات آتی گندم در هیئت تجارت شیکاگو ۱۲ درصد جهش کرد واین افزایش قیمت‌ها در حالی اتفاق افتاد که قیمت محصولات کشاورزی در اثر پاندمی کرونا و تورم گسترده پیش از این افزایش یافته بود.

غلات اصلی بخش عمده ای از رژیم غذایی فقیرترین افراد جهان را تامین می کند. قیمت های بالاتر فشار قابل توجهی را بر کشورهای فقیری مانند بنگلادش، سودان و پاکستان وارد می کند که در سال ۲۰۲۰ تقریباً نیمی یا بیشتر از گندم خود را از روسیه یا اوکراین دریافت کردند، همچنین مصر و ترکیه که اکثریت عمده گندم خود را از این کشور وارد کردند.

بدتر از آن، روسیه و بلاروس، محل تهاجم و متحد نزدیک روسیه، نیز صادرکنندگان عمده کود هستند و روسیه در صادرات کود پیشتاز جهان است. قیمت ها که قبل از جنگ در سطوح بالای تاریخی قرار داشتند، افزایش یافته اند. کمبود کود در زمانی که ممکن است تمام یا ۱۳ درصد ذرت جهانی و ۱۲ درصد از صادرات جهانی گندم از اوکراین از بین برود، تولید جهانی محصول را نیز به خطر می اندازد.

برنامه جهانی غذای سازمان ملل متحد در نوامبر هشدار داد که جهان با “گرسنگی فاجعه بار” برای صدها میلیون نفر مواجه است، این امر به ویژه در افغانستان، جایی که قحطی میلیون ها نفر را درگیر کرده است، صادق است.

گفتنی است که تاکنون نزدیک به ۵۰۰ هزار نفر از اوکراین فرار کرده اند و برنامه جهانی غذا در حال حاضر برای کمک به حدود ۳.۱ میلیون نفر که در داخل و اطراف اوکراین به غذا نیاز دارند، کار می کند.

آتش جنگ روسیه و اوکراین غذا را گران کرد / بحران قحطی در آسیا جدی است؟

اروپا زیر بار تورم

افزایش قیمت نفت باعث افزایش تورم و کاهش رشد اقتصادی می شود؛ از نظر تورم، قیمت نفت به طور مستقیم بر قیمت کالاهای ساخته شده با فرآورده های نفتی تأثیر می گذارد. قیمت نفت به طور غیر مستقیم بر هزینه هایی مانند حمل و نقل، تولید و گرمایش تاثیر می گذارد.

در حال حاضر هر بشکه نفت خام برنت از روز گذشته تاکنون ۶ دلار و ۷۹ سنت گران شده است و به ۱۱۹ دلار و ۶۹ سنت رسیده است و هر بشکه نفت خام وست تگزاس نیز با افزایش قیمت ۵ دلار و ۶۹ سنتی امروز به ۱۱۶ دلار و ۲۴ سنت رسیده است.

نفت خام ایران نیز از این افزایش قیمت‌ها بی نصیب نبوده است به طوری که نفت خام سبک ایران در ۲۴ ساعت گذشته یک دلار و ۵۶ سنت گران شده است و در حال حاضر بشکه ای ۱۰۱ دلار و ۴۱ سنت قیمت خورده است و نفت خام سنگین ایران نیز در این مدت یک دلار و ۵۶ سنت گران شده است و در حال حاضر ۹ دلار و ۵۱ سنت قیمت خورده است.

تورم منطقه یورو در ماه فوریه به بالاترین حد خود یعنی ۵.۸ درصد افزایش یافت و نشان می‌دهد که هزینه جنگ برای اروپا چقدر بالا خواهد بود زیرا قیمت انرژی در پی حمله روسیه به اوکراین افزایش می‌یابد.

فشارهای شدید قیمت ها عمدتاً ناشی از قیمت انرژی بود که ۳۲ درصد افزایش یافت و قیمت مواد غذایی فرآوری نشده را ۶.۱ درصد بالا برد. حتی بدون احتساب این مولفه‌های نوسان، روند تورم نیز به میزان قابل‌توجهی افزایش یافت، ۲.۹ درصد در مقایسه با ۲.۴ درصد در ژانویه – که نشان می‌دهد فشارهای قیمتی دائمی‌تر می‌شوند.

 منبع: خبرآنلاین