سفره هفت سين چقدر آب می خورد؟

به‌روزترین‌ها؛ راضیه بادپران عباس‌آبادی– حالا که پایان سال فرارسیده و همه مردم منتظر تحویل سال هستند هزینه‌های اضافه‌تر هر ساله بیشتر از هر زمان دیگری برای مردم آزاردهنده شده است. درواقع هزینه‌ها برای برگزاری نوروز در یک خانواده ۴نفری با توانایی متوسط و روبه پایین به‌حدی افزایش پیدا کرده است که حتی تامین مایحتاج اولیه برای بسیاری از خانواده‌ها امکان‌پذیری نیست. رشد مداوم تورم و رسیدن آن به بالای ۴۰ درصد و کاهش توان خرید مردم و رشد فزآینده قیمت کالاها و نبود کنترل در بازار و البته تخلفات گسترده عرضه‌کنندگان کالا و خدمات به مردم؛ از جمله دلایلی است که باعث شده تا این سال هم مانند سال گذشته برای همه مردم شاد نباشد. هزینه تامین میوه و شیرینی و آجیل، پوشاک، مرغ و گوشت و ماهی، برنج، رب گوجه‌فرنگی، روغن و ده‌ها قلم کالای دیگری که برای شب عید و مهمانی‌های آن نیاز است حالا در دسترس خیلی از خانواده‌ها قرار ندارد. براساس آمارهای رسمی اعلام شده از سوی بانک‌مرکزی تورم منتهی به انتهای بهمن‌ماه ۱۴۰۰؛ ۴۰ درصد بوده است و پیش‌بینی‌ها از تورم پایان اسفندماه هم همین میزان با درصدی بالاتر یا پایین‌تر است؛ این بدین معناست که برخلاف ادعاهای دولت و تیم اقتصادی مبنی بر کاهش تورم در ماه‌های حضور دولت سیزدهم این اتفاق رخ نداده حتی اگر چند دهم درصدی تورم کاهش یافته باشد یا سرعت رشد آن کمتر شده باشد هم در زندگی مردم اثرگذاری نداشته است! علاوه بر این متاسفانه در ایران این رسم که در نزدیکی ایام ملی و مذهبی و مهم قیمت اقلام مورد نیاز هم افزایش چشمگیری حتی بیش از تورم پیدا می‌کنند را نباید فراموش کرد که این اقدام همیشه باعث آسیب جدی به قدرت خرید مردم زده است ولی هیچ نهاد مسئولی وجود ندارد که بتواند در مقابل چنین تخلفات گسترده‌ای بایستد و از این‌رو فشار مضاعفی به مردم وارد می‌شود. این موضوع در مورد عیدنوروز هم صدق می‌کند و باعث رشد هزینه‌های مردم می‌شود.

  سفره هفت سین چند؟

سفره هفت‌سین یکی از الزامات برگزاری نوروز برای ایرانیان است؛ این سفره باستانی امروز چندان ارزان هم تمام نمی‌شود و طی سال‌ها با این روند تغییرات خاصی برای هر خانواده براساس قدرت خریدش داشته است. هفت‌سین اصلی این سفره سیر، سماغ، سرکه، سیب، سکه، سمنو و سبزه هستند که با چند ماهی قرمز در تنگ بلورین، آینه، شمعدان و قرآن نوید سال نو را می‌دهند. با این حال با احتساب قیمت ماهی قرمز از ۲۰ تا ۵۰ هزارتومان، سبزه ۴۰ تا ۱۰۰ هزارتومان، سرکه ۲۵ تا ۴۰ هزارتومان، سماغ ۱۰۰ گرم ۳۰ هزارتومان، سمنو ۱۰۰ گرم ۴۰ هزارتومان، تنگ‌بلور از ۵۰ تا ۱۵۰ هزارتومان و سیربوته‌ای ۳۰ تا ۵۰ هزارتومان سفره هفت‌سین را به ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزارتومان در حداقل‌ترین وضعیت می‌رساند! در کنار این سفره میوه و آجیل و شیرینی هم هست که معمولا برای خانواده ۴ نفری ۲ کیلو سیب ۱۵ هزارتومانی، ۲ کیلو پرتقال ۱۵ هزارتومانی، یک کیلو آجیل درجه یک ۲۲۰ هزارتومانی و یک کیلو شیرینی خشک حداقل ۷۰ هزارتومانی و پول ۱۰۰ هزارتومانی هم نیاز است.

  سایر هزینه‌ها

در کنار سفره هفت‌سین و میوه و آجیل و شیرینی، شام سنتی ایرانیان در این شب معمولا سبزی پلو یا ماهی است. با رشد فزآینده قیمت‌ها و تورم افزایش قیمت مواد مورد نیاز تهیه این غذا رشد قبال توجهی داشته است! برای یک خانواده ۴ نفره حداقل یک کیلو برنج ایرانی به قیمت حدود ۹۰ هزارتومان، دو عدد ماهی قزل‌آلای متوسط کیلویی ۹۰ هزارتومان، سبزی و نوشیدنی و ترشی نیاز است که و همین شام سنتی شب عید هم برای یک خانواده حداقل ۲۰۰ هزارتومان تمام می‌شود که با احتساب هزینه‌های سفره هفت‌سین حدودا ۴۰۰ تا ۵۰۰ هزارتومان در حداقل‌ترین وضعیت ممکن خواهد بود. افزایش قیمت مرغ و تخم‌مرغ و گوشت‌قرمز و تن ماهی هم باعث کوتاه‌شدن بخش بزرگی از مردم از تهیه این محصولات می‌شود و هزینه‌های آنها را افزایش می‌دهد. با این حال اینها تنها هزینه‌هایی نیستند که خانواده باید برای ورود به سال نو و جشن گرفتن نوروز هزینه کند. در کنار مخارجی که برای تهیه سفره هفت سین و شام سال نو باید هزینه کنند؛ خرید پوشاک جدید برای اعضای خانواده معمولا از جمله اقداماتی است که برای استقبال از نوروز صورت می‌گیرد، اما با رشد فزآینده قیمت‌ها امسال براساس اعلام اتحادیه پوشاک؛ خرید پوشاک به کمترین میزان خود نسبت به سال‌های گذشته رسیده است و این نشان از گرانی بیش‌ از حد این کالا و کاهش توان مردم برای خرید دارد. براساس قیمت‌های امروز پوشاک حداقل قیمت شلوارلی ۳۵۰، پارچه‌ای ۴۰۰، پیراهن مردانه ۴۰۰ تا ۵۵۰، تیشرت ۲۵۰ تا ۳۰۰ هزارتومان است. قیمت لباس زنانه و بچگانه هم به حدی بالا و تنوع دارد که در هردسته قیمتی می‌توان لباس پیدا کرد. ولی در این حوزه هم می‌توان از حداقل ۲۵۰ هزارتومان لباس بچگانه و زنانه پیدا کرد.

  مردم از دولت انتظار دارند

هرچند که با افزایش فشارهای اقتصادی و رشد فزآینده تورم؛ خانواده‌های زیادی تحت فشارهای اقتصادی قرار می‌گیرند و این فشار باعث کاهش کیفیت برگزاری نوروز می‌شود، اما بهبود این وضعیت در دست مردم نیست. دولت باید در زمینه بهبود اقتصاد گام‌های جدی و موثری را بردارد. سال ۱۴۰۱ سالی است که مردم از دولت انتظار دارند تا با احیای برجام، رفع تحریم‌ها و توسعه اقتصادی به کاهش موانع کسب‌وکارها کمک کند تا وضعیت درآمدی و معیشتی بهبود پیدا کند. اقتصاد سال آینده باید به‌سمت بهبودی برود، اقشار آسیب‌پذیر در کشور در حال افزایش هستند و این برای کشوری که سرشار از امکانات و منابع است و می‌تواند از فرصت‌های داخلی و خارجی برای رشد رفاه اقتصادی و اجتماعی بهره ببرد؛ وجهه خوبی ندارد و از این‌رو دولت سیزدهم با توجه به وعده‌هایی که داده وظیفه سنگینی در این حوزاه دارد. در حال حاضر کنترل تورم و ثبات نرخ ارز مهمترین اقدامی است که دولت و تیم اقتصادی آن باید برای بهبود شرایط اقتصادی انجام دهند و همین ۲ مورد می‌تواند زمینه بهبود سایر بازارها و بخش‌ها را فراهم کند که اگر این اتفاق بیفتد شاید سال آینده بخش بزرگی از جامعه بتوانند در وضعیت بهتری زندگی کرده و سطح رفاه بیشتری داشته باشند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا