کاهش قیمت خودرو با ایجاد بازار رقابتی برای خودروسازان خصوصی

به‌روزترین‌ها– آقای لطف اله سیاهکلی می گوید: بخش های دولتی در حوزه تصدی گری، خوب عمل نمی کنند و این موضوع مختص به ایران نیست. بازارها با ورود دولت از حالت رقابتی به انحصاری تبدیل می شوند. باید دست دولتی ها از بازار خودرو کوتاه شده و بخش خصوصی با رقیب واقعی رقابت کند.

رئیس‌جمهور در جریان بازدید از ایران‌خودرو، فرمانی ۸ ماده‌ای را صادر کرد و  رفع بازار انحصاری و خصوصی‌سازی ایران‌خودرو و سایپا از جمله آن بود.

در فرمان ابراهیم رئیسی آمده که «واگذاری به بخش غیردولتی ظرف حداکثر ۶ ماه آینده تعیین‌تکلیف شود و معاون اول رئیس‌جمهور، مسئول نظارت و پیگیری حسن اجرای این ابلاغیه خواهد بود.» آنچه از فرمان رئیسی استنباط می‌شود این است که سهام ۲ خودروساز تا پایان شهریور ماه باید به بخش خصوصی واگذار شود، اما وزیر صمت تعبیر دیگری از خصوصی‌سازی شرکت‌های خودروساز دارد.

فاطمی امین با اشاره به آغاز ارزیابی سهام دو شرکت تاکید کرده که هرچند ۶/ ۷‌ درصد از سهام ایران‌خودرو و ۱۷‌ درصد از سهام سایپا برای سازمان گسترش است، اما به دنبال واگذاری این سهام نیستند، بلکه به دنبال این هستند که ۲۵‌ درصد سهام ایران‌خودرو که خودسهامداری است و ۴۰‌ درصد سهام سایپا که خودسهامداری است را واگذار کنند.

اظهارات او مشخص‌کننده آن است که دولت در عین حفظ سهام خود در دو شرکت خودروسازی، خواهان آن است که مدیریت را به بخش خصوصی واگذار کند.

این استراتژی فاطمی‌امین با فرمان رئیس‌جمهور منافات ندارد، چرا که دولت در عین حفظ سهام خود، مدیریت را به بخش خصوصی واگذار می‌کند؛ بنابراین می‌توان می‌گفت که خصوصی‌سازی به سبک دولت در شرکت‌های خودروساز اتفاق می‌افتد.

 منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا