قطعات بی‌كيفيت و معمای ايربگ‌ها

قطعات بی‌كيفيت و معمای ايربگ‌ها

چند روز پيش بود که بارديگر تصادف و واژگوني يکدستگاه خودروي پژوي 206 sd و بازنشدن ايربگ اين خودرو جريان‌ساز شد. خودرويي که در برخورد با گاردريل‌هاي اتوبان همت و پرت‌شدن به‌سمت ديگر بزرگراه با 4 خودوري ديگر نيز برخورد کرده و حال راننده آن نيز وخيم گزارش شده است.

به‌روزترین‌ها– در واقع موضوع کيفيت پايين و نقص قطعات ايمني تعبيه شده در خودروهاي توليد داخلي که در فضاي انحصار حاکم بر بازار و نبود تنوع محصولات با قرعه‌کشي به‌دست مصرف‌کننده مي‌رسد نخستين‌بار در سال گذشته و پس از برخورد بيش از ۵۰ دستگاه خودرو در جاده بهبهان و بازنشدن حتي يک ايربگ مطرح شد خودروهايي که با وجود قيمت‌هاي نجومي و ادعاي مکرر خودروسازان مبني بر برخورداري از کيفيت و استانداردهاي جهاني اما نخستين و پراهميت‌ترين فاکتور يعني ايمني در آ‌نها به‌دست فراموشي سپرده شده است. در آن زمان خودروسازان سعي کردند با بهانه‌هاي مختلف اين نقص را به گردن نوع و جهت برخورد و قديمي‌بودن خودروها بيندازند. حال با تکرار اين اتفاق در تصادف اخير خودروي پژو بازهم اين ذهنيت ايجاد شده که آيا ايمني و قطعات استفاده شده در خودروها از استاندارد لازم برخوردند موضوعي که کارشناسان از کاهش چشمگير کيفيت قطعات توليدي در خودروها خبر داده و معتقدند شرايط سخت اقتصادي به‌همراه قيمت‌گذاري دستوري باعث شده تا قطعات مورد استفاده در خودروهاي داخلي با افت کيفيت مواجه شوند.

اخبار داغ خودروهای خراب

براساس اين گزارش، انتشار اخبار و ويدئوهاي خرابي و استفاده از قطعات بي‌کيفيت در توليد خودروهاي داخلي به يکي از پرمخاطب‌ترين سوژه‌هاي اين روزهاي فضاي‌مجازي مبدل شده خودروهايي که نام ارابه مرگ به برخي از آنها اطلاق شده و به‌‌رغم تمامي اين مشکلات و از طريق قرعه‌کشي آن به‌دليل فضاي انحصار حاکم بر بازار به دست مصرف‌کننده مي‌رسد. اتفاقاتي همچون آتش‌سوزي خودورهاي صفر کيلومتر حتي روبه‌روي نمايندگي، بازگشت خودروهاي تازه تحويل به نمايندگي‌هاي براي تعويض قطعاتي که هنوز چند ده کيلومتر از عمرشان نگذشته، مشکلات متعدد برقي، به صداافتادن اتاق خودروهاي کم‌کارکرد و حتي بروز مشکلات اساسي موتوري همچون سوختن واشر سرسيلندر در کارکردهاي زير دو هزار کيلومتر مشکلاتي است که تنها به‌دليل ضعف‌هاي مونتاژي و به‌خصوص ضعف در کيفيت قطعات رخ مي‌دهد. در اين رابطه يک فعال قطعه‌سازي که تمايلي به فاش‌شدن نامش ندارد، مي‌گويد: خودروسازها هرگز به‌طور مستقيم از قطعه‌ساز درخواست توليد قطعات با کيفيت پايين را نمي‌کنند. اما مبلغ پرداختي از سوي خودروسازان به‌گونه‌اي است که حتي هزينه توليد قطعه‌سازان را پوشش نمي‌دهد. اين موضوع را در کنار عدم پرداخت به موقع و بدهي بالاي خودروسازان در نظر بگيريد، متوجه مي‌شويد که تنها راه پيش‌روي قطعه‌ساز کاستن از کيفيت است؛ به‌عنوان مثال براي آنکه هزينه توليد کاهش پيدا کند، قطعه‌سازان از طول و عرض ورق‌هاي فولادي محصولات خود مي‌کاهند؛ اين موضوع در خصوص کيفيت و ضخامت رنگ، بسته‌بندي قطعه و… نيز مصداق دارد. نتيجه چنين شرايطي توليد قطعه و خودروهاي بي‌کيفيت است. اين فعال صنعت قطعه‌سازي در پاسخ به اين سوال که بنابراين خودروسازان از اين افت کيفيت بي‌اطلاع هستند، افزود: بي‌اطلاعي و عدم آگاهي خودروسازان از افت کيفيت، کاملا بي‌معناست؛ چرا که اولا آنها به‌خوبي از شرايط بازار خبر دارند و با تعيين قيمت عملا به قطعه‌ساز مي‌گويد که قطعه بي‌کيفيت توليدکن. ثانيا مميزها و بازرس‌ها خودروسازان به تناوب از قطعه‌سازان بازديد مي‌کنند و از شرايط توليد باخبر هستند.

کاهش بازرسی در زمان تحريم‌ها

اين منبع آگاه در پاسخ به اينکه مگر بازرسي‌ها نسبت به سال‌هاي گذشته تغيير کرده است، گفت: پيش از تحريم‌ها و حضور شرکت‌هايي همچون پژو و رنو، بازرسي‌ها به‌شدت دقيق بود و کوچک‌ترين تخلف و اشتباهي را بازرسان اين شرکت‌ها نمي‌پذيرفتند. اما با خروج خودروسازان خارجي عملا بازرسان ايران خودرو و سايپا فقط براي رفع تکليف، به قطعه‌سازان مراجعه مي‌کنند. اين موضوع را با خاطره‌اي از بازرسي‌هاي قبل و بعداز تحريم‌ها بيش‌تر توضيح مي‌دهم. پيش از تحريم‌ها زماني‌که گفته مي‌شد قرار است مميزها و بازرسان مثلا رنو به کارخانه بيايند، يک هفته آماده‌باش بوديم که تمام مدارک ما تکميل باشد و زماني‌که بازرسان مي‌آمدند حتي به کوچک‌ترين اشکال هم دقت مي‌کردند. مثلا اگر قطر ورقه‌اي در حد صدم ميلي‌متر کم بود، اين ايراد گزارش مي‌شد و تمام قطعات دوباره بازرسي مي‌شد. اما حالا زماني‌که گفته مي‌شود بازرسان قرار است به کارخانه بيايند هيچ تفاوتي با روزهاي ديگر ندارد! بنابراين و براساس اين گزارش به‌نظر مي‌رسد که انکار کاهش افت کيفيت، اگر نگوييم دروغ تنها يک شوخي است؛ يک شوخي که جان مردم را تهديد مي‌کند. اين افت کيفيت ديگر مربوط به به صدا درآمدن اتاق و کيفيت پايين داشبورد نيست؛ افت کيفيت خودرو، حالا تهديدي براي امنيت جان شده‌ است. در اين شرايط ديگر مساله زاويه تصادف نيست بلکه شما نبايد تصادف کنيد و در صورت تصادف، مچاله مي‌شويد.

 منبع: آرمان ملی