مقایسه فن کویل با هواساز خانگی

مقایسه فن کویل با هواساز خانگی

فن کویل (FCU) و هواساز خانگی (AHU) هر دو از دستگاه های پرکاربرد سیستم تهویه مطبوع در آپارتمان ها و منازل مسکونی می باشند که در فصول سرد و گرم می توان از آن ها استفاده کرد.

به طور کلی با مقایسه فن کویل با هواساز خانگی می توان فهمید سیستم استفاده شده در AHU پیچیده تر است که در ادامه به توضیح بیشتری در خصوص هر دو دستگاه پرداخته می شود.

با توجه به اینکه تجهیزات فن کویل باید دوره ای تعمیر و نگهداری شوند، استفاده از دریچه فن کویل با کیفیت می تواند دسترسی به سیستم داخلی آن را آسان تر کند. از این رو توصیه می شود در فرایند تصمیم گیری برای انتخاب مدل و سپس نصب آن، از دریچه باکیفیتی استفاده شود تا عمر و بازدهی بیشتری را از دستگاه فن کویل شاهد باشید.

فن کویل (Fan coil) چگونه کار می کند؟

فن کویل ها از دو بخش فن و کویل تشکیل شده اند. فرایند کار در این سیستم این گونه است که هوا از محیط وارد دستگاه کرده و بعد از عبور فیلتر، وارد کویل می شود. عبور هوا از کویل ها به تغییر دمای آن منجر می شود. البته که آب جریان یافته در کویل های مسی و آلومینیومی دستگاه، در سردی یا گرم شدن هوا بی تاثیر نیست. بعد از این مرحله، هوای مطلوب از فن کویل خارج می شود و همین عمل دوباره تکرار می شود. فن کویل ها دارای سه مدل دیواری، سقفی و زمینی هستند.

عملکرد هواساز خانگی (AHU)

هواسازها دارای اجزای مختلفی هستند که کویل آب، فیلتر تصفیه هوا، رطوبت زن، محفظه تامین و تولید هوا و کانال هایی برای هدایت هوای ایجاد شده از جمله اجزای آن می باشد. در فرایند کارکرد هواسازها، آب سرد از چیلر و آب گرم از پکیج و موتورخانه تامین می شود. وقتی دستگاه را روشن می کنیم، جریان آب به کویل ها می رسد و فن کار خود را با دمیدن روی کویل ها آغاز می کند و در نهایت هوای موجود از طریق کانال ها به بیرون ارسال می شود.

عملکرد هواساز خانگی (AHU)

مقایسه فن کویل با هواساز خانگی از لحاظ نحوه عملکرد

عملکرد این دو دستگاه با یکدیگر متفاوت است که این تفاوت به نحوه توزیع و حجم هوای تولید شده توسط دو دستگاه برمی گردد. هواساز، هوا را از طریق کانال مخصوصی دریافت می کند و به طور یکسان به بخش های مختلف هدایت می کند. اما دستگاه فن کویل، هوای مورد نیاز را از محیط دریافت می کند. هواساز ها قابلیت تنظیم دما و رطوبت هوا را دارند در حالی که فن کویل ها نقشی در تنظیم رطوبت هوا ندارند. از این رو برای مناطقی با آب و هوای شرجی، استفاده از هواساز بیشتر توصیه می شود. در پروژه های بزرگ این دو سیستم تهویه مطبوع را به صورت ترکیبی و همراه با هم نصب و اجرا می کنند.

محل مناسب برای نصب FCU و AHU

دستگاه های هواساز خانگی معمولا در خارج از ساختمان و در فضای باز نصب می شوند. ولی فن کویل ها به راحتی می توانند در داخل ساختمان و به طور مستقل برای هر اتاق نصب شوند. در نگاه کلی و در مقایسه فن کویل با هواساز خانگی باید گفت نصب فن کویل ها بسیار آسان تر است.

نوع فیلتراسیون در فن کویل و هواساز خانگی

اگر بخواهیم تفاوت دیگری را بین هواساز ها و فن کویل ها بیان کنیم، باید به قدرت فیلترهای هر دو دستگاه اشاره کنیم. قدرت جذب و فیلتراسیون فیلترهای فن کویل، بسیار بیشتر از فن کویل است. فیلترهای استفاده شده در فن کویل معمولا ساده تر هستند و قدرت کمتری دارند.

نوع فیلتراسیون در فن کویل و هواساز خانگی

تفاوت ابعادی فن کویل و AHU

به طور معمول هواسازهای خانگی دارای ابعاد بزرگتری نسبت به فن کویل هستند. پس اگر برای نصب، دارای محدودیت فضا هستید و نمی توانید فضای بیشتری را برای وسیله سرمایشی یا گرمایشی منزل خود اختصاص دهید، از فن کویل استفاده کنید.

تفاوت های دیگر فن کویل با هواساز خانگی

  • سیستم هواساز نسبت به سیستم فن کویل ها پیچیدگی بیشتری دارد.
  • ظرفیت بالای هواسازها برای ایجاد هوای مطبوع باعث شده براحتی برای مصارف صنعتی و فضاهای بزرگ تر استفاده شود.
  • در هواسازها هوای مورد نیاز برای انتقال دما، به هوای بیرون نیاز دارند، اما فن کویل ها برای گردش هوا، از هوای درون فضای داخلی استفاده می کنند.
  • ·         فن کویل ها به این دلیل که در داخل ساختمان نصب می شود، صدای بیشتری را در محیط پخش می کنند.
  • هوای ورودی AHU ها از هوای تصفیه شده محیط بیرون تامین می گردد ولی فن کویل ها از هوای در گردش محیط استفاده می کنند.
  • یکی از دلایل محبوبیت فن کویل ها عدم نیاز آنها به کانال کشی است، اما با توجه به سیستم کار هواساز، کانال کشی باید انجام شود.
  • در فن کویل ها تنظیم دما و توزیع آن تنظیمات جداگانه ای دارد. یعنی شما می توانید دمای فن کویل یک اتاق از یک ساختمان را با فن کویل اتاق دیگر مجزا از همدیگر تنظیم کنید، بدون اینکه برای هر کدام از دستگاه ها اختلالی ایجاد شود. اما هواسازها معمولا برای یک مجتمع آپارتمانی به صورت سیستم مرکزی استفاده می شوند.
  • هواساز ها قابلیت تنظیم دقیق میزان رطوبت و دمای هوای مطبوع را دارند. پس اگر در محل مورد نظر نیاز به میزان دقیقی از دمای هوا و رطوبت می باشد، انواع هواسازها را به شما پیشنهاد می کنیم. در غیر این صورت، فن کویل گزینه مناسبی برای منزل شما خواهد بود.
  • فن کویل ها برای قطع و وصل جریان سیال مجهز به شیر فلکه هستند.

سخن آخر، فن کویل یا هواساز؟!

فن کویل و هواسازخانگی از جمله تجهیزات سیستم تهویه مطبوع می باشند که با توجه به دو منظوره بودن آنها برای هر دو حالت سرمایشی و گرمایشی استفاده می شوند. هر دوی این دستگاه ها برای مجتمع های آپارتمانی گزینه بسیار مناسبی هستند. در مقایسه فن کویل با هواساز خانگی باید به سادگی سیستم کار فن کویل و آسانی نصب آن اشاره کرد. نکته مهم برای افزایش بازدهی این دستگاه، استفاده از تجهیزات باکیفیت مانند دریچه فن کویل مرغوب است که کار تعمیر و نگهداری آن را راحت تر می کند.