کاهش ارزش یورو زمستان را برای خانواد‌ه‌های اروپایی سرد‌تر می‌کند

کاهش ارزش یورو زمستان را برای خانواد‌ه‌های اروپایی سرد‌تر می‌کند

کارشناس اقتصادی گفت:اگر این روند کاهش ارزش یورو در مقابل دلار ادامه دار باشد قطعا خانوار‌ها اروپایی به ویژه سطح متوسط بیشترین آسیب را خواهند دید.

به‌روزترین‌ها– آقای بهزاد خسروی کارشناس اقتصادی در خصوص کاهش ارزش یورو در مقابل دلار و پیامد‌های این کاهش و اثرات آن بر اقتصاد اتحادیه اروپا نکاتی را بیان کرد.
سوال:مهم‌ترین دلیل کاهش ارزش یورو در مقابل دلار چیست؟
خسروی:بعد از شکل گیری جنگ روسیه و اوکراین اتفاقات مختلفی رخ داد که این مورد نیز از سیاست‌های تکنیکی آمریکا بود تا با یک تیر چند نشان را بزند در ابتدا این که روسیه را از لحاظ جهانی و اقتصادی زمین گیر کند و دیگر این که اروپا را درگیر شرایط سخت کند که در حال حاضر نیز این موضوع در حال رقم خوردن است.
اگر بخواهیم مهم‌ترین عامل کاهش ارزش یورو در مقابل دلار را مطرح کنیم قطعا باید از جنگ روسیه و اوکراین نام برد که عواقب آن تاثیر زیادی بر روی حاملان انرژی به ویژه گاز گذاشته است.
سوال:چگونه این جنگ توانست بر ارزش یورو اثر گذار باشد؟
خسروی:بعد از این که جنگ رخ داد قیمت حاملان انرژی در اروپا افزایش یافت و به تبع آن قیمت تمام شده بسیاری از کالا‌ها و صنایع مرتبط با آن افزایش پیدا کرد و بعد نیز بورس در اروپا با سرعت آهسته به سمت کاهش حرکت کرد و این روند ادامه دارد به این صورت ارزش یورو به سمت کاهش رفت.
سوال:اتحادیه اروپا برای جبران کاهش ارزش یورو در مقابل دلار چه اقدامی را در نظر دارد؟
خسروی:اقدامایی که اروپا برای جبران این کاهش در نظر دارد قاعده بر این است که نرخ بهره را برای کشور‌های خودشان افزایش دهند تا بتوانند کمکی به بازگشت قدرت یورو کنند.
سوال:آیا افزایش بهره می‌تواند کمک کنند باشد و این که چه تبعاتی در پی خواهد داشت؟
خسروی:این موضوع در کوتاه مدت شاید بتواند تا حدودی جواب دهنده باشد، ولی در میان مدت و بلند مدت اثرات بسیار منفی را بر اقتصاد اروپا خواهد گذاشت.

به این دلیل که زمانی که نرخ بهره افزایش پیدا کند ریسک سرمایه گذاری افراد افزایش پیدا می‌کند و بر همین اساس سرمایه گذاری کمتری صورت می‌گیرد که این موضوع سبب می‌شود حجم اقتصاد اروپا کاهشی شود.

چیزی حدود ۱۰ درصد حجم اقتصاد کشور آلمان کوچک‌تر شده است و اگر بخواهیم این آینده زمستانی را درنظر بگیریم قطعا بحران اقتصادی برای اروپا به ویژه کشوری مانندآلمان بیشتر خواهد شد و قطعا ارزش یورو نسبت به دلار کاهش بیشتری پیدا خواهد کرد.

اما نکته مهم‌تر،زمانی که کشور‌های اروپایی بخواهند انرژی را تامین کنند به سبب این که نرخ انرژی بر اساس دلار حساب می‌شود برای تامین انرژی با توجه به این کاهش ارزش یورو باید مبلغ بیشتری هم بپردازند.
سوال:از کاهش ارزش یورو در مقابل دلار کدام کشور بیشترین آسیب اقتصادی را خواهد دید؟ چرا؟
خسروی:آلمان بیشترین آسیب را خواهد دید چرا که اقتصادی‌ترین کشور در اتحادیه اروپا است و دوم این که آلمان بیشتر از سایر کشور‌ها به گاز روسیه وابسته است.
سوال:در شرایط کاهش ارزش یورو اقتصاد خانواده‌های اروپایی تا چه میزان تحت تاثیر قرار خواهد گرفت؟
خسروی:اکنون شاهد هستیم که قیمت‌های حاملان انرژی در برخی از کشور‌های اروپا برای مردم عادی ۱۰ تا ۱۵ برابر شده است. سوبسید‌هایی (یارانه) که دولت‌ها نیز برای کمک در نظر گرفته اند دوام دار نخواهد بود.
طبیعتا این موضوع بر روی تورم اثر گذار خواهد بود و اکنون شاهد هستیم که در کشور‌های اروپایی نرخ تورم افزایش چشمگیری داشته و اثر زیادی بر اقتصاد خانواده‌ها گذاشته است بر اساس صحبت‌های روزانه با دوستان مقیم در کشور‌های اروپا همه این مورد را تایید می‌کنند و حتی در برخی مواقع ،کالا‌هایی وجود دارد که نمی‌توانند هر مقدار که بخواهند دریافت و خریداری کنند و اگراین روند کاهش ارزش یورو ادامه دارد باشد قطعا خانوار‌ها به ویژه سطح متوسط بیشترین آسیب را خواهند دید
قطعا بعد از جنگ جهانی دوم اروپا هیچ گاه با چنین بحرانی مواجه نبوده است.

 منبع: باشگاه خبرنگاران جوان