پوتین: روسیه علیه هیچ‌کس در بازارهای انرژی عمل نمی‌کند

پوتین: روسیه علیه هیچ‌کس در بازارهای انرژی عمل نمی‌کند

یک هفته پس از انتقاد واشنگتن از تصمیم اوپک پلاس برای کاهش بزرگ تولید نفت، رئیس جمهور روسیه اعلام کرد مسکو علیه هیچ کس در بازارهای انرژی عمل نمی کند و به دنبال توازن بین عرضه و تقاضا برای نفت است.

به‌روزترین‌ها– ولادیمیر پوتین در گفت و گو با شیخ محمد بن زاید آل نهیان، رئیس دولت امارات متحده عربی، گفت: هدف روسیه، ایجاد ثبات در بازارهای انرژی و تضمین متوازن بودن عرضه و مصرف نفت بوده است.

رئیس جمهور روسیه در دیدار با رئیس دولت امارات متحده عربی در سن پترزبورگ گفت: ما همچنین فعالانه در چارچوب اوپک پلاس کار می کنیم. می دانم موضع شما، اقدامات ما، تصمیمات ما علیه هیچ کس نیست؛ ما به دنبال آن نیستیم که اقداماتمان، مشکلاتی برای کسی ایجاد کند. هدف از اقدامات ما، ایجاد ثبات در بازارهای انرژی جهانی است تا مصرف کنندگان منابع انرژی و تولیدکنندگان و عرضه کنندگان به بازارهای جهانی، آرامش، ثبات و اطمینان را احساس کنند. بنابراین، عرضه و تقاضا متوازن خواهد شد.

جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا، هفته گذشته در واکنش به تصمیم اوپک پلاس، از دولت و کنگره خواست راه‌های افزایش تولید انرژی آمریکا را بررسی کرده و کنترل اوپک بر قیمتهای انرژی را کاهش دهد. این اقدام، نشان دهنده واکنش شدید بایدن و منعکس کننده تنش فزاینده بین آمریکا و عربستان سعودی در زمینه سیاست انرژی است.

پیش از این دیدار، وزارت خارجه امارات متحده عربی اعلام کرده بود هدف از این سفر، کمک به رسیدن به راهکارهای سیاسی موثر برای بحران اوکراین است.

کرملین روز یکشنبه از اوپک پلاس برای موافقت با کاهش تولید که موفق شد با هرج و مرج ایجاد شده توسط آمریکا در بازارهای انرژی جهانی مقابله کند، تمجید کرد.

وعده بایدن برای انتقام از عربستان سعودی

جو بایدن روز سه شنبه اعلام کرد برای روابط آمریکا با عربستان سعودی پس از تصمیم هفته گذشته اوپک پلاس برای کاهش تولید با وجود مخالفتهای آمریکا، تبعاتی وجود خواهد داشت.

یک روز پیش از این اظهارات، باب مندز، سناتور دموکرات و رئیس کمیته روابط خارجی سنا گفته بود آمریکا باید فورا تمامی همکارهایی که با عربستان سعودی دارد از جمله فروش تسلیحات را متوقف کند.

بایدن در مصاحبه با سن ان ان، درباره گزینه هایی که مد نظر دارد، صحبت نکرد.

کارین ژان پی‌یر، دبیر مطبوعاتی کاخ سفید اعلام کرد بازبینی سیاست انجام خواهد شد اما به زمان اقدامات یا اطلاعات درباره مقامی که این بازبینی را انجام می دهد، اشاره نکرد. وی گفت: آمریکا موقعیت را به دقت در هفته ها و ماههای آینده زیر نظر دارد.

اوپک پلاس پس از هفته‌ها لابی مقامات آمریکا، طرح کاهش بزرگ تولید را تصویب کرد. آمریکا عربستان سعودی را به تبانی با روسیه متهم کرده که مخالف طرح واشنگتن برای اعمال سقف قیمت برای صادرات نفت روسیه است.

مقامات آمریکایی محرمانه تلاش کردند عربستان سعودی که بزرگترین هم‌پیمان عرب واشنگتن است را متقاعد کنند ایده کاهش تولید نفت را کنار بگذارد اما محمد بن سلمان، ولیعهد این کشور قبول نکرد.

به گفته منابع آگاه، بن سلمان و بایدن در سفری که بایدن در ژوییه به جده داشت، بر سر قتل جمال خاشقچی، روزنامه نگار منتقد ریاض در سال ۲۰۱۸، درگیر شدند.

مقامات اطلاعاتی آمریکا اعلام کرده اند ولیعهد عربستان، عملیات دستگیری یا قتل خاشقچی که در داخل کنسولگری عربستان در استانبول کشته و مثله شد را تایید کرده است. اما بن سلمان منکر آن شده که از این اتفاق، اطلاع داشته است. بایدن در ژوییه به بن سلمان گفته بود تصور می کند که وی مسئول است.

جان کربی، سخنگوی امنیت ملی کاخ سفید اعلام کرد بایدن با کنگره همکاری خواهد کرد تا ببیند روابط با عربستان سعودی از این پس باید به چه صورت پیش برود.

بر اساس گزارش رویترز، ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد دولت بایدن، ایران که دشمن آمریکا و رقیب منطقه ای عربستان سعودی است را نادیده نخواهد گرفت.

 منبع: ایسنا