مردم چقدر سپرده در بانک‌ها دارند؟

مردم چقدر سپرده در بانک‌ها دارند؟

میزان سپرده‌ها و تسهیلات بانکی تا پایان شهریور امسال نسبت به سال گذشته معادل ۳۵.۶ و ۳۴.۴ درصد افزایش یافته است.

به‌روزترین‌ها– براساس گزارش بانک مرکزی از وضعیت کل مانده سپرده‌ها و تسهیلات ریالی و ارزی بانک‌ها و مؤسسات اعتباری به تفکیک استان در پایان شهریور ماه سال جاری، مانده کل سپرده‌ها به رقم ۶۳۴۹.۱ هزار میلیارد تومان رسیده است که نسبت به مقطع مشابه سال قبل و پایان سال گذشته معادل ۳۵.۶ و ۱۴.۸ درصد افزایش را نشان می‌دهد.
 
همچنین، بالاترین مبلغ سپرده‌ها مربوط به استان تهران با مانده ۳۳۷۶.۵ هزار میلیارد تومان و کمترین مبلغ مربوط به استان کهگیلویه و بویراحمد معادل ۱۷.۷ هزار میلیارد تومان است. 

علاوه براین، مانده کل تسهیلات در این زمان ۴۶۴۲.۵ هزار میلیارد تومان است که نسبت به مقطع مشابه سال قبل و پایان سال گذشته معادل ۳۴.۴ و ۱۲.۱ درصد افزایش داشته است.

طبق این گزارش، بیش‌ترین مبلغ تسهیلات نیز مربوط به استان تهران با مانده ۲۷۷۰.۲ هزار میلیارد تومان و کمترین مبلغ مربوط به استان کهگیلویه و بویر احمد معادل ۱۷.۶ هزار میلیارد تومان است.

نسبت تسهیلات به سپرده‌ها بعد از کسر سپرده قانونی ۸۱.۴ درصد است که نسبت به مقطع مشابه سال قبل و پایان سال قبل، به ترتیب ۰.۴ و ۱.۸ واحد درصد کاهش را نشان می‌دهد که نسبت مذکور در استان تهران ۹۰.۲ درصد و استان کهگیلویه و بویراحمد ۱۱۲.۲ درصد است.

در این گزارش، یکی از علل مهم بالا بودن رقم تسهیلات و سپرده‌ها در استان تهران استقرار دفاتر مرکزی بسیاری از شرکت‌ها و مؤسسات تولیدی سایر استان‌ها در استان تهران بیان شده و عمده فعالیت‌های بانکی آنها از طریق شعب بانک‌ها و مؤسسات اعتباری استان تهران انجام می‌شود.

 منبع: ایسنا