شناسایی ۶۲ شرکت فراری از مالیات

شناسایی ۶۲ شرکت فراری از مالیات

رییس کل سازمان امور مالیاتی از شناسایی چند شرکت صوری با حدود ۱۳ هزار میلیارد تومان فرار مالیاتی خبر داد.

به‌روزترین‌ها– داوود منظور رییس کل سازمان امور مالیاتی با اعلام اینکه چند شرکت صوری حدود ۱۳ هزار میلیارد تومان فرار مالیاتی داشتند، گفت: معاملات صوری مسئله‌ای ملی است و حل آن نیز نیازمند عزمی ملی است. ناآگاهی مردم زمینه ساز سودجویی شرکت‌های صوری است. 

وی در دیدار مدیران سازمان امور مالیاتی با رییس قوه قضاییه با بیان اینکه معاملات صوری مسئله‌ای ملی است که حل آن نیز نیازمند عزمی ملی است بر ضرورت همکاری همه دستگاه‌ها به خصوص قوه قضائیه جهت حل ریشه‌ای مسئله شرکت‌های صوری و معاملات صوری در کشور تأکید کرد.

منظور با اشاره به ضرورت همکاری‌های مختلف در این زمینه اظهار داشت: شناسایی شرکت‌های صوری با کمک نیروی انتظامی و نهاد‌های نظارتی و تشکیل پرونده برای این شرکت‌ها با کمک دستگاه قضایی، یکی از اقدامات مهم سازمان امور مالیاتی در راستای کاهش فرار‌های مالیاتی از طریق شرکت‌های صوری محسوب می‌شود.

ثبت ۲۹۰ فقره جرم مالیاتی/ ۱۳ هزار میلیارد تومان فرار مالیاتی شناسایی شد

وی با بیان اینکه سازمان امور مالیاتی در سال جاری ۲۹۰ فقره جرم مالیاتی ثبت کرده که ۶۳ مورد از آن‌ها به صدور حکم منجر شده است، گفت: در چند فقره اول پرونده‌های فرار مالیاتی شرکت‌های صوری، حدود ۱۳ هزار میلیارد تومان فرار مالیاتی به تشخیص سازمان امور مالیاتی وجود داشته است.

رییس سازمان مالیاتی بیان داشت: اخیراً یکی از افراد سرشناسی که شرکت صوری در حوزه فولاد فعالیت داشت، به پرداخت ۳۰۰ میلیارد تومان مالیات تمکین کرده است؛ همچنین پس از رسیدگی‌های سازمان مالیاتی، برای فردی که دارای معاملات صوری در حوزه نساجی و فاقد پرونده مالیاتی در این زمینه بود، مبلغ ۷۰۰ میلیارد تومان مالیات در نظر گرفته شد.

منظور با بیان اینکه اطلاعاتی که سازمان امور مالیاتی از افرادی که فرار مالیاتی دارند به دست می‌آورد، عمدتاً با مشارکت نزدیک نهاد‌های نظارتی و قوه قضاییه و از طریق نیابت قضایی است، گفت: مجموعاً از اسفند سال گذشته تا امروز فرار‌های مالیاتی ۶۲ شخص حقوقی در حال رسیدگی است و از این ناحیه حدود ۳ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان مالیات پیش‌بینی شده است.

ناآگاهی مردم زمینه‌ساز سودجویی شرکت‌های صوری است

رییس سازمان امور مالیاتی با اشاره به اینکه ناآگاهی مردم زمینه‌ساز سودجویی شرکت‌های صوری است، گفت: در کنار برنامه‌های آموزشی و ضرورت آگاهی بخشی به جامعه، برخورد قضایی و حقوقی با شرکت‌های صوری و معاملات صوری به عنوان یکی از مهم‌ترین مسائل سازمان امور مالیاتی کشور با جدیت دنبال می‌شود. تردیدی نیست که بحث شرکت‌های صوری و کد فروش یکی از مهم‌ترین مسائل اقتصاد کلان و سازمان امور مالیاتی کشور است که باید به کمک تمامی دستگاه‌های مرتبط به‌ویژه نهاد‌های نظارتی و قوه قضاییه با جدیت از نظر حقوقی علیه این شرکت‌ها اقامه دعوی کرده و حکم قضایی صادر شود تا نتوانند به فعالیت خود ادامه دهند.

رییس قوه قضائیه: هوشمندسازی فرآیند‌های مالیاتی امری لازم است

در ادامه حجت‌الاسلام و المسلمین محسنی اژه‌ای رییس قوه قضائیه با قدردانی از اقدامات صورت گرفته در سازمان امور مالیاتی در راستای هوشمندسازی فرآیند‌های مالیاتی گفت: هوشمندسازی فرآیند‌های مالیاتی امری لازم است و متولیان امور مالیاتی کشور باید در امر اتصال کامل سامانه‌های هوشمند مالیاتی به سامانه‌های سایر دستگاه‌ها از جمله «سازمان ثبت» اهتمام بیشتری داشته باشند.

وی با بیان اینکه بعضی شرکتها صوری نیستند؛ اما فردی را مدیرعامل گذاشته‌اند که این فرد صوری است، گفت: صرف هوشمندسازی فرایند‌های مالیاتی نمی‌تواند به طور کامل جلوی برخی مفاسد و تقلبات و تخلفات مالیاتی نظیر استفاده از حساب‌ها و کارت‌های بازرگانی اجاره‌ای و شرکت‌های صوری یا شرکت‌هایی با مدیران صوری با هدف فرار‌های مالیاتی را بگیرد و در این زمینه‌ها نیازمند اتخاذ تدابیر و ابتکارات دیگری نیز هستیم.

 منبع: تسنیم