اصول کاشت درختان لیمو

اگر یخبندان در منطقه شما رخ می دهد، صبر کنید تا یخبندان بهاره دیگر تهدیدی برای کاشت نباشد. فروش عمده لیمو در خارج از ایران به سختی و با قیمت بسیار بالایی انجام می شود.

گرما به بلوغ و شیرین شدن میوه لیمو کمک می کند، بنابراین درختان لیمو باید در یک منطقه گرم، آفتابی و محافظت شده از باد کاشته شوند – کاشت در امتداد ضلع جنوبی خانه یا سازه های دیگر هر سه ویژگی را فراهم می کند. در مواردی که شیرینی نگران کننده نیست (مثلاً با لیمو و لیموترش)، گرمای اضافی اهمیت کمتری دارد.

درختان لیمو به خاکی با زهکشی خوب نیاز دارند. اگر آنها در آب بیش از حد بنشینند، ریشه ها می توانند پوسیده شوند. اگر خاک زهکشی خوبی ندارد، درختان را روی یک تپه کوچک بکارید تا از غرقابی جلوگیری شود.

درختان لیمو خاک کمی اسیدی را ترجیح می دهند، بنابراین pH محل کاشت خود را آزمایش کرده و بر اساس آن اصلاح کنید.

درختان لیمو با اندازه استاندارد باید بین 12 تا 25 فوت و درختان لیمو کوتوله 6 تا 10 فوت از هم فاصله داشته باشند. فاصله دقیق بستگی به تنوع دارد. هر چه میوه بزرگتر باشد، فاصله بیشتر است.

اصول کاشت درختان لیمو

نحوه مراقبت از درختان لیمو

چند هفته پس از کاشت و در چند سال اول (قبل از سن میوه دهی)، درخت را با کود متعادل (مانند 10-10-10) تغذیه کنید. در مورد اصلاح خاک و آماده سازی خاک برای کاشت بیشتر بدانید. این شرایط برای درخت پرتقال نیز وجود دارد به همین علت است که قیمت روز پرتقال و لیمو با هم یکسان می باشد.

برای درختان تازه میوه‌دهی، مواد مغذی برای ادامه رشد شاخه‌ها و برگ‌ها و همچنین جایگزینی مواد مغذی از دست رفته در اثر تشکیل میوه فراهم کنید. کود “ترکیب لیمو” ایده آل است.

دستورالعمل های سازنده را بررسی کنید، از یک مهدکودک باغ بپرسید، یا با شرکت تعاونی محلی خود  در مورد اینکه چند بار و چه مقدار کود در طول هر سال رشد یک درخت مصرف کنید، مشورت کنید.

به دلیل ریشه های کم عمق لیمو، مالچ برای درختان لیمو توصیه نمی شود. اگر درختان در بستر باغچه ای قرار دارند که در آن از مالچ استفاده می شود، حداقل 12 اینچ زمین خالی بین تنه درخت و مالچ نگه دارید. علف ‌کش‌ های پیش رویشی ( نه پس از رویش) ممکن است به مقدار کم در اطراف درختان بالغ برای جلوگیری از جوانه زدن بذر علف‌های هرز استفاده شوند، اما وجین دستی ترجیح داده می‌شود. (در صورت استفاده از علف‌کش‌ها، حتماً دستورالعمل‌های مصرف و مقدار مصرف را به دقت دنبال کنید.

اصول کاشت درختان لیمو

برداشت لیمو به چه شکل انجام می شود؟

مدت زمان لازم برای رسیدن میوه به نوع لیمو و رقم آن بستگی دارد. بلوغ کامل برخی از پرتقال ها 15 ماه طول می کشد، در حالی که برخی دیگر فقط 8 تا 12 ماه طول می کشد. نا گفته نماند برداشت لیمو و نارنگی در یک بازه زمانی انجام می شود و به همین دلیل فروش نارنگی عمده همزمان با لیمو انجام می شود.

لیمو از درخت نمی رسند، بنابراین از چیدن زودهنگام آنها خودداری کنید. بهترین شاخص رسیدن به مزه است. میوه ها را با بریدن آنها با قیچی هرس یا با کشیدن ساقه میوه از درخت برداشت کنید.

اصول کاشت درختان لیمو

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا