بهبود نظام توزیع بنزین و کاهش قاچاق با اجرای طرح ساماندهی کارت‌های سوخت

بهبود نظام توزیع بنزین و کاهش قاچاق با اجرای طرح ساماندهی کارت‌های سوخت

بر اساس یکی از بند های قانون بودجه امسال به منظور بهبود نظام توزیع سوخت و کاهش قاچاق مالکان وسایل نقلیه باید برای سوخت گیری از کارت شخصی خود استفاده کنند.

به‌روزترین‌ها– بر اساس بند ح تبصره ۱۴ قانون بودجه ۱۴۰۲ به­ منظور بهبود نظام توزیع بنزین و نفت گاز در کشور و کاهش قاچاق سوخت، وزارت نفت از طریق شرکت تابعه ذی‌ربط مکلف است تدبیری اتخاذ نماید که تا پایان شش ماه ابتدایی سال، حداقل ۹۰ درصد خودرو‌های بنزین‌­سوز و ۹۵ درصد خودرو‌های نفت گازسوز (گازوئیل سوز)، صرفاً از کارت‌های سوخت مختص خودرو استفاده کنند.

بند قانونی که پس از انتشار آن در فضای رسانه برخی‌ها شروع به گمانه زنی در خصوص افزایش نرخ بنزین و گازوئیل کردند؛ موضوعی که با واکنش مسئولان مواجه شد و در این زمینه آقای محمد صادقی مدیر سامانه هوشمند سوخت گفت: هیچ برنامه‌ای برای افزایش قیمت فرآورده‌های نفتی در وزارت نفت و دولت وجود ندارد و هیچ افزایش نرخی برای بنزین مطرح نیست.

شایعه افزایش نرخ بنزینی که پیش از این هم آقای اوجی وزیرنفت در واکنش به آن گفته بود، نرخ بنزین قرار نیست افزایش پیدا کند.

حالا چند روزی است که طرح ساماندهی کارت‌های سوخت اجرا شده است؛ طرحی که به شکل آزمایشی در برخی از جایگاه‌های سوخت پیش از این اجرایی شده بود موضوعی که آقای اسدالله قلی زاده رئیس صنف جایگاه‌داران کشور در رابطه با آن گفت: تعداد کارت‌های آزاد سوخت تا ۷۰ درصد در جایگاه‌ها کمتر می‌شود به طوری که متقاضیان حتما برای سوخت گیری باید از کارت شخصی خود استفاده کنند.

به ازای هر سکو ۲ کارت سوخت وجود دارد

طرحی که آقای محمد صادقی مدیر سامانه هوشمند کارت سوخت در رابطه با جزئیات آن مطرح کرد: در حال حاضر کمبودی در کارت سوخت جایگاه‌ها وجود ندارد به طوری که به ازای هر سکو دو کارت سوخت اختصاص دارد تا مردم به هر دلیلی که کارت سوخت شخصی در اختیار ندارند بتوانند از کارت جایگاه استفاده کنند.

او در ادامه مطرح کرد: مردم همچنان می‌توانند از ۶۰ لیتر بنزین هزار و ۵۰۰ تومانی و ۱۵۰ لیتر بنزین سه هزار تومانی در هر ماه استفاده کنند و اگر کافی نبود، از کارت جایگاه‌داران بهره گیرند.

محدودیتی در استفاده از کارت‌ سوخت جایگاه‌ها وجود ندارد

در همین راستا نیز شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: هیچ محدودیتی در استفاده از کارت‌های شخصی سوخت و همچنین کارت‌های جایگاه وجود ندارد و برای مالکان خودرو‌ها در کلیه جایگاه‌های سوخت کشور، امکان استفاده از هر دو نوع کارت به هر میزان میسر است.

آقای رضا نواز سخنگوی صنف جایگاه داران سوخت هم می‌گوید: کارت‌های موجود در جایگاه‌ها سقف برداشت روزانه دارند و جایگاه داران نمی‌توانند فقط با کارت‌های سوخت به مردم سوخت تحویل دهند.  کارت‌های جایگاه‌داران هر ۲۴ ساعت یک بار شارژ می‌شود و از مردم درخواست می‌شود که اگر کارت سوخت شخصی دارند، حتما از آن استفاده کنند و همراه خود داشته باشند.

به گفته آقای محمد صادقی در ۲۷ فروردین، طبق آخرین آمار در سال گذشته حدود ۳ میلیون و ۹۰۰ هزار کارت سوخت در کشور تحویل داده شد و نزدیک به ۶۰ هزار کارت برای پاکت‌گذاری در اختیار پست گذاشته شده است. همچنین ۲۷۰ هزار کارت نیز در نوبت قرار دارند که به‌صورت ماهانه تحویل داده می‌شوند.

او افزود: در کل درخواست‌های تولید کارت دو دسته بوده، دسته اول پس از تولید خودرو در کارخانه است که اصطلاحاً کارت‌های نوشماره نامیده می‌شود، اطلاعات وسایط نقلیه نوشماره از طریق پلیس راهور فراجا مستقیماً برای صدور کارت هوشمند سوخت ارسال می‌شود. مشخصات خودرو‌های نوشماره به کارخانه صدور کارت هوشمند سوخت ارائه و تولید کارت سوخت انجام و سپس به سایت پاکت‌گذاری ارسال می‌شود.

صادقی گفت: در مرحله پاکت‌گذاری آخرین آدرس مالک استخراج می شود که این نکته حائز اهمیت و مورد  توجه مالکان خودرو است که آدرسی که روی پاکت چاپ می‌شود همان آدرس موجود در برگ سبز خودرو بوده که لازم است رانندگان آدرس خود را به روز کنند. به روز کردن آدرس برگ سبز هم در مراکز پلاک‌گذاری انجام خواهد شد.

کارت سوخت

به گفته این مقام مسئول، افراد برای جلوگیری از سوء استفاده احتمالی کارت هوشمند سوخت، نسبت به رمزگذاری روی کارت سوخت اقدام و در صورت فراموشی رمز کارت سوخت شخصی برای رمزگشایی به نواحی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی در استان محل سکونت و در مسافرت‌ها به اولین ناحیه استان مقصد مراجعه کنند. برای جلوگیری از سوء استفاده‌های احتمالی، افراد باید از در اختیار گذاردن رمز کارت سوخت خود  و یا از در اختیار گذاشتن کارت سوخت شخصی خود به دیگران جدا خودداری کنند.

افرادی که کارت هوشمند سوخت تاکنون دریافت نکرده اند چه اقدامی انجام دهند؟

در نهایت پیرو اطلاعیه شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران افراد در صورت مفقودی کارت سوخت با مراجعه به دفاتر پلیس + ۱۰ نسبت به ثبت درخواست صدور المثنی اقدام نمایند. همچنین افرادی هم که هنوز کارت هوشمند سوخت خود را دریافت ننموده‌اند، به سایت post.ir و epolice.ir مراجعه، یا با سامانه پاسخگوئی ۰۹۶۲۷ تماس حاصل کنند.

اما به گفته مسئولان و نمایندگان مجلس یکی از دلایل اجرایی شدن این طرح جلوگیری از قاچاق سوخت است موضوعی که آقای مصطفی نخعی عضو کمیسیون انرژی مجلس با تاکید بر آن بیان کرد: هدف از تصویب این قانون، جلوگیری از قاچاق سوخت است.

به گفته او، با توجه به یکسان بودن نرخ بنزین آزاد در کارت‌های سوخت شخصی و کارت‌های اضطراری جایگاه ها، مردم رغبتی به استفاده از کارت شخصی ندارند و گروهی با سوء استفاده از این شرایط، کارت‌های مردم را که ممکن است گم کرده یا برخی اجاره داده باشند، جمع آوری کرده و با استفاده از آن ها، بنزین را قاچاق می‌کنند.

طبق آخرین اعلام ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز در سال گذشته (۱۴۰۱) قاچاق بنزین در کشور رشد ۲۵۰ درصدی و قاچاق گازوئیل ۶۹ درصد افزایش داشته است که به گفته مسئولان و کارشناسان یکی از اهداف اجرایی شدن این طرح جلوگیری از قاچاق سوخت کشور است.

 منبع: باشگاه خبرنگاران جوان