آیا مازوت سوزی علت آلودگی هوا است؟

به‌روزترین‌ها؛ میترا شهبازی– این روزها که آلودگی هوا به‌خصوص در کلان‌شهرها و به ویژه‌تر تهران نفس شهروندان را به شماره انداخته، انگشت اتهام برخی‌ها به‌سوی مازوت سوزی و به‌خصوص در نیروگاه‌ها نشانه رفته است؛ متغیری که اما و اگرهای فراوانی در باره اثرگذاری آن در تشدید آلودگی مطرح است.

ساناز جعفرزاده، مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و بهره‌برداری تولید شرکت برق حرارتی در همین رابطه چندی پیش گفته بود که: نیروگاه‌های تهران نزدیک به ۱۰ سال است که مازوت دریافت نمی‌کنند و مازوت‌سوزی آنها را قویاً تکذیب می‌کنیم.

وی افزوده بود: بر اساس سند ترازنامه انرژی کشور ۷۳ درصد آلایندگی مربوط به بخش حمل‌ونقل است و سهم بخش نیروگاهی تنها هفت درصد است.

فقط ۱۶ نیروگاه امکان سوخت مازوت دارند

وزارت نیرو هم امروز در گزارشی اعلام کرد: اشاره به مازوت سوزی در نیروگاه‌ها و نقش آن در تشدید آلودگی هوای کشور به‌ویژه در کلان‌شهرها در حالی مطرح می‌شود که از سویی از ۱۴۱ نیروگاه کشور تنها ۱۶ نیروگاه امکان سوخت مازوت دارند و از سوی دیگر میزان مصرف گاز نیروگاه‌های کشور در سال جاری نسبت به سال گذشته افزایش داشته است.

بر اساس آمار و اطلاعاتی که به‌تازگی توسط وزارت نفت منتشر شده است، نه‌تنها تعداد محدودی از نیروگاه‌های سراسر کشور امکان مصرف مازوت را دارند، بلکه در سال جاری و نسبت به سال گذشته آن دسته از نیروگاه‌هایی که قابلیت مصرف مازوت دارند، مصرف سوخت مازوت خود را هم دیرتر شروع کردند و هم نسبت به سال گذشته کاهش دادند.

توضیح اینکه در سال جاری و در راستای کاهش حداکثری مصرف مازوت در نیروگاه‌ها، امکان گازسوز شدن یکی از واحدهای نیروگاه شازند که پیش‌تر با سوخت مایع کار می‌کرد نیز فراهم شد و مصرف مازوت این مجموعه نسبت به دوره مشابه سال قبل تا ۳۴ درصد کاهش پیدا کرده است.

بر اساس این گزارش تعدادی از نیروگاه‌های با قابلیت مازوت سوزی نیز هنوز از سوخت مازوت استفاده نمی‌کنند و با وجود محدودیت‌های فراوان در تأمین گاز نیروگاه‌ها، همچنان سوخت گاز آن‌ها تأمین می‌شود.

در مورد کلان‌شهر تهران نیز که بیشترین حجم آلاینده‌های جوی را در سال جاری تجربه کرده است، باید به این نکته اشاره کرد که نیروگاه‌های موجود در استان تهران شامل نیروگاه‌های طرشت، بعثت و ری هر سه از سوخت گاز استفاده می‌کنند و نیروگاه‌های دیگر شامل شهدای پاکدشت و پرند به دلیل ماهیت سیکل ترکیبی اساساً امکان مصرف مازوت ندارند؛ یعنی در کلان‌شهر مانند تهران برای یافتن منشأ و دلیل آلودگی هوا باید دیگر دلایل و عوامل مؤثر را جست‌وجو کرد.

با اینکه استفاده از سوخت مایع در نیروگاه‌ها در فصل زمستان باتوجه‌به رشد مصارف گاز در بخش خانگی اجتناب‌ناپذیر است و باوجود رشد تولید هر ساله گاز، بازهم کشور ناگزیر از جایگزینی مصرف سوخت مایع با گاز در برخی نیروگاه‌ها و صنایع عمده است.

بااین‌وجود در سال جاری تحویل گاز به نیروگاه‌ها بیش از ۱۲ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش‌یافته است که بیانگر کاهش نقش نیروگاه‌ها در ایجاد آلودگی هوا نسبت به سال‌های گذشته است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا