آیا معایب داشتن کارت های بانکی زیاد را می‌دانید؟

به‌روزترین‌ها، مهدی صالحی طاهری| کارت بانکی تبدیل به یک ابزار مهم در زندگی روزمره افراد شده است. این کارت نه‌تنها امکان دسترسی آسان به پول الکترونیکی و انجام تراکنش‌های آنلاین را فراهم می‌کند، بلکه امنیت بیشتر و امکان ثبت و پیگیری هزینه‌ها را نیز به افراد می‌دهد. این ابزار مالی همچنین باعث آسان‌تر شدن دریافت حقوق و دستمزد می‌شود. در این مقاله به بررسی دلایل علاقه افراد به داشتن تعداد کارت بانکی زیاد خواهیم پرداخت و نقش آن در تسهیل امور مالی را بررسی خواهیم کرد.

بررسی دلایل تعدد کارت بانکی افراد 

افراد ممکن است به دلایل مختلفی کارت‌های بانکی زیادی داشته باشند. در زیر تعدادی از این دلایل آورده شده است:

منابع مالی مختلف

برخی افراد ممکن است درآمد و منابع مالی متنوعی داشته باشند. برای مدیریت بهتر مالی و استفاده از امکانات مختلف بانکی، افراد ممکن است که بیش از یک حساب بانکی و کارت بانکی اشته باشند.

رقابت بانک‌ها در برنامه‌های تخفیف و پاداش

برخی بانک‌ها و مؤسسات مالی برنامه‌های تخفیف و پاداش برای استفاده از کارت‌های خود ارائه می‌دهند. افراد ممکن است برای بهره‌مندی از این تخفیف‌ها یا سودها، کارت‌های بانکی اضافی دریافت کنند.

امنیت بیشتر

برخی به دلیل افزایش امنیت، کارت‌های بانکی مختلفی را برای انجام تراکنش‌ها به کار می‌برند. تا اگر یک کارت را گم کردند یا مشکلی پیش آمد، بتوانند از سایر کارت‌های خود استفاده کنند.

نیاز به کارت‌های مختلف

برخی افراد به دلایل مختلف نیاز دارند کارت‌های بانکی مختلف داشته باشند. مثلاً یک کارت برای استفاده روزانه، یک کارت برای خریدهای آنلاین، یک کارت برای مسافرت، یک کارت برای پس‌انداز و…

پیشرفت فناوری و نوآوری

با پیشرفت فناوری، ارائه‌دهندگان خدمات مالی به مشتریان خود امکانات متنوع‌تری ارائه می‌دهند و کاربران ممکن است کارت های بانکی را برای ارائه خدمات خاص بگیرند.

فرهنگ مصرف

در برخی جوامع، داشتن بیش از یک کارت بانکی به‌عنوان نماد وضعیت اقتصادی مطلوب محسوب می‌شود و افراد ممکن است برای افزایش اعتبار اجتماعی اقدام به دریافت کارت‌های بانکی متعدد کنند.

معایب داشتن کارت های بانکی زیاد چیست؟

از آنجایی‌که جامعه به‌سرعت پیشرفت می‌کند و به سمت بانکداری الکترونیک پیش می‌رود، برخی از ما نیاز به چندین حساب بانکی و کارت داریم پس داشتن چند کارت عابر بانک به‌خودی‌خود مشکلی ایجاد نمی‌کند. 

اما برخی بانک‌ها و شعبه‌ها برای انجام حتی خدمات ساده، ما را وادار به افتتاح حساب و درخواست کارت بانکی می‌کنند. از طرفی، بسیاری از شرکت‌ها از کارکنان خود می‌خواهند حساب بانکی در یک بانک خاص باز کنند تا به حقوق و مزایای خود دسترسی داشته باشند. با این روند بسیاری از کارت‌های بانکی پس از مدتی بی‌استفاده می‌مانند و در موارد زیادی، افراد رمز عبور و اطلاعات حساب و کارت خود را حتی فراموش می‌کنند.

آیا کاهش تعداد کارت های بانکی مختص هر فرد ممکن است؟

بیش از ۴۰۰ میلیون کارت بانکی در دست مردم است که ماهانه حدود ۱۲۰ میلیون از این تعداد فعال هستند، شاید هزینه کم برای صدور هر کارت بانکی یا کامل نبودن خدمات بانکی برخی از بانک‌ها موجب شده تا چنین وضعیتی پیش بیاید.

برای کاهش حجم  تعداد کارت‌های بانکی  و کاهش حجم درخواست کارت بانکی جدید و ارتقاء خدمات پرداخت، بانک‌ها باید سعی در کامل‌تر کردن خدمات و تسهیلات خود داشته باشند. 

البته شنیده‌ها حاکی از این است یک پروژه منحصربه‌فرد الکترونیکی در حال اجراست. این پروژه که در چارچوب شبکه شتاب و نظام پرداخت کشور اجرا می‌شود، به کاربران این امکان را می‌دهد تا با یک کد الکترونیکی منحصربه‌فرد، از تمامی خودپردازها و حساب‌ها پول برداشت کنند و از سایر خدمات بانکی نیز بهره‌مند شوند. این پروژه در حال حاضر در مراحل آزمون و اجراست و به‌زودی کاربران قادر خواهند بود از این سرویس نوین بهره‌مند شوند و تجربه بانکداری الکترونیک را به شکلی جدید تجربه کنند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا