اولین گام برای سرمایه‌گذاری بلندمدت

به‌روزترین‌ها؛ میترا شهبازی| با وجود ریزش‌های شدیدی که بورس طی یکسال اخیر تجربه کرده، اما کماکان می‌توان این بازار را محل مناسبی برای سرمایه‌گذاری بلند‌مدت در نظر گرفت. اولین گام برای سرمایه‌گذاری در بورس، دریافت کد بورسی است. کد بورسی یا همان کد معاملاتی، شناسه‌ای منحصربه‌فرد است که برای هر شخص متفاوت است. این کد ترکیبی از حروف و اعداد است که شامل سه حرف و پنج عدد است. درگذشته کد بورسی هر فرد شامل سه حرف اول نام خانوادگی متقاضی به همراه پنج عدد انتخابی بود. به‌عنوان‌مثال فردی به نام مهدی‌زاده می‌توانست کد بورسی مانند مهد۱۲۳۴۵ داشته باشد؛ اما اخیراً سه حرف اول کد بورسی می‌تواند شامل حروفی به غیر حروف نام خانوادگی فرد باشد.

دریافت کد بورسی

برای دریافت کد بورسی باید از طریق یکی از کارگزاری‌های مجاز بورس اقدام کنید. کارگزاری‌های بورس نهادهایی هستند که مجوزهای لازم برای خرید سهام و فروش آن را از سازمان بورس دریافت کرده‌اند و برای معامله در بورس از طریق آن‌ها باید اقدام کنید. کارگزاری فارابی به‌عنوان یکی از برترین کارگزاری‌های بورس، خدمات دریافت کد بورسی را به‌آسانی ارائه می‌دهد. جهت دریافت کد بورسی می‌توانید به سایت کارگزاری فارابی مراجعه کنید. علاوه بر ثبت‌نام کارگزاری، شما باید در سامانه سجام نیز ثبت‌نام کنید. در سایت کارگزاری فارابی، ثبت‌نام کارگزاری و سامانه سجام یکپارچه است، به عبارتی می‌توانید با ثبت‌نام در کارگزاری فارابی، ثبت‌نام سجام را نیز همزمان انجام دهید. 

احراز هویت غیرحضوری سجام

گام بعدی برای دریافت کد بورسی، فرایند احراز هویت است. احراز هویت در گذشته فقط به‌صورت حضوری امکان‌پذیر بود. با شیوع ویروس کرونا، راهکارهایی جهت انجام احراز هویت غیرحضوری سجام و ثبت‌نام کارگزاری فارابی صورت گرفت. به‌این‌ترتیب دیگر نیازی نیست برای انجام احراز هویت و دریافت کد بورسی به شعب کارگزاری فارابی مراجعه کنید، بلکه می‌توانید از طریق سایت این کارگزاری فرایند احراز هویت خود را به‌صورت آنلاین و غیرحضوری انجام دهید.

پس از دریافت کد بورسی، کارگزاری‌ها اطلاعات حساب معاملاتی شما را نیز ارسال می‌کنند. این اطلاعات شامل نام کاربری و رمز عبور سامانه معاملاتی کارگزاری است. فرد می‌تواند از طریق سامانه معاملاتی کارگزاری خود برای خرید سهام یا فروش آن اقدام کند. کارگزاری فارابی از سامانه معاملاتی منحصربه‌فردی استفاده می‌کند که تمامی نیازهای یک معامله‌گر حرفه‌ای بورس را پاسخ می‌دهد.

سامانه معاملات سهام

در سامانه معاملاتی فارابیکسو، ابزارهای متنوعی برای خرید سهام و فروش آن وجود دارد. به‌عنوان‌مثال می‌توانید از طریق نمودارهای قیمت سامانه فارابیکسو و به‌کارگیری علم تحلیل تکنیکال، بهترین قیمت برای خرید سهام و فروش آن را بیابید. علاوه بر این کارگزاری فارابی از ابزار ویژه‌ای به نام «هات لیست» نیز در این سامانه استفاده می‌کند. هات لیست به شما کمک می‌کند بورس را در کسری از ثانیه رصد کرده و بهترین‌ها را برای خرید سهام برگزینید. 

برای خرید سهام یا فروش سهام می‌توانید در روزهای کاری هفته و از ساعت  ۹ صبح الی ۱۲.۳۰ ظهر اقدام کنید. توجه داشته باشید که می‌توانید از ساعت ۸:۴۵ الی ۹ نیز سفارش خود را در سامانه معاملاتی کارگزاری فارابی ثبت کنید، ولی این سفارش تا قبل از ساعت ۹ تنها به‌منزله یک سفارش است و معامله‌ای صورت نمی‌پذیرد.

دامنه مجاز قیمت

تمامی سهم‌های بورس، دارای دامنه مجاز قیمت برای سفارش خرید و فروش هستند. به عبارتی شما نمی‌توانید در یک روز کاری، سفارشی بالاتر از دامنه مجاز قیمت آن روز یا پایین‌تر از دامنه مجاز قیمت آن روز ثبت کنید.

برای خرید سهام دقت داشته باشید که اولویت خرید همواره با افرادی است که در دامنه مجاز قیمت روز، سفارشی با قیمت بالاتر ارائه می‌کنند. به‌عنوان‌مثال فرض کنید قیمت پایانی سهمی در روز گذشته ۱۰۰۰ ریال بوده است. دامنه مجاز قیمت این سهم در شرایط عادی ۵ درصد مثبت یا منفی است؛ بنابراین شما در روز جاری بیشترین قیمتی که برای خرید سهام می‌توانید سفارش دهید عدد ۱۰۵۰ ریال است. از طرفی کمترین قیمت سفارش روز برای فروش سهام نیز عدد ۹۵۰ ریال است. 

در پایان ذکر این نکته نیز ضروری است که باید توجه داشته باشید خرید سهام و فروش آن به شانس و اقبال فرد ارتباطی ندارد. بورس بازاری تحلیلی است که با استفاده از آموزش و یادگیری روش‌های تحلیلی آن می‌توانید به بازدهی مطلوبی در این بازار برسید. توصیه می‌شود تا زمانی که تجربه و تخصص کافی برای خرید سهام یا فروش آن را پیدا نکرده‌اید از روش‌های غیرمستقیم سرمایه‌گذاری در این بازار مانند صندوق‌های سرمایه‌گذاری و سبدگردانی های مجاز استفاده کنید.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا