تبدیل هزینه های هنگفت خودروهای برقی به سرمایه ای سودآور؛ باتری ها به منبع درآمد جدیدی تبدیل می‌شوند

به‌روزترین‌ها| خودروسازان در حال بررسی ذخیره انرژی به عنوان راهی برای کمک به شرکت‌های برق و صرفه‌جویی در هزینه‌های مشتریان هستند، که یک مؤلفه گران‌قیمت را به یک دارایی صنعتی تبدیل کنند.

خودروهای برقی به دلیل گران بودن باتری‌ها، از مدل‌های بنزینی گران‌تر هستند. اما فناوری جدید می‌تواند این دستگاه‌های گران‌قیمت را به یک دارایی تبدیل کند که به مالکان مزایایی مانند کاهش قبض برق، کاهش اقساط لیزینگ یا پارکینگ رایگان دهد.

فورد موتور، جنرال موتورز، بی‌ام‌و و دیگر خودروسازان در حال بررسی این هستند که چگونه باتری‌های خودروهای برقی می‌توانند برای ذخیره انرژی تجدیدپذیر اضافی و کمک به شرکت‌های برق در مقابله با نوسانات عرضه و تقاضای برق استفاده شوند. خودروسازان با ایفای نقش واسطه بین مالکان خودرو و تامین‌کنندگان برق، درآمدزایی خواهند کرد.

میلیون‌ها خودرو می‌توانند به عنوان یک سیستم انرژی عظیم در نظر گرفته شوند که برای اولین بار به سیستم انرژی دیگری به نام شبکه برق متصل خواهند شد. ماتیاس پریندل، دانشیار سیستم‌های الکترونیک قدرت در دانشگاه کلمبیا، می‌گوید: «ما تازه در نقطه شروع قرار داریم. آنها در آینده بیشتر با یکدیگر تعامل خواهند داشت و می‌توانند از یکدیگر پشتیبانی یا یکدیگر را تحت فشار قرار دهند.»

یک صفحه نمایش بزرگ و تخت بر روی دیوار دفتر شرکت موبیلیتی هاوس در مونیخ، که مرسدس بنز و رنو از سرمایه‌گذاران آن هستند، یکی از راه‌هایی را نشان می‌دهد که خودروسازان می‌توانند در حالی که به ثبات شبکه کمک می‌کنند، درآمدزایی کنند.

نمودارها و اعداد روی این صفحه، تصویری لحظه‌ای از یک بازار انرژی اروپایی را نشان می‌دهند که در آن سرمایه‌گذاران و شرکت‌های برق، برق خرید و فروش می‌کنند. قیمت با توجه به افزایش یا کاهش عرضه و تقاضا، دقیقه به دقیقه تغییر می‌کند.

موبیلیتی هاوس زمانی که انرژی خورشیدی و بادی فراوان و ارزان است، برق خریداری می‌کند و آن را در خودروهای برقی که به سیستم آن متصل و در سراسر اروپا شارژ شده‌اند، ذخیره می‌کند. هنگامی که تقاضا و قیمت‌ها افزایش می‌یابد، این شرکت، برق را دوباره می‌فروشد. این یک استراتژی کلاسیک است: ارزان بخر، گران بفروش.

افراد در صنایع خودرو و انرژی سال‌هاست که درباره استفاده از باتری‌های خودرو برای ذخیره انرژی شبکه صحبت می‌کنند. با افزایش تعداد خودروهای برقی در جاده‌ها، این ایده‌ها ملموس‌تر می‌شوند.

رنو، خودروساز فرانسوی، فناوری موبیلیتی هاوس را به خریداران خودروی برقی R5 خود ارائه می‌دهد. این خودرو که رنو از ماه گذشته سفارش‌های آن را دریافت کرده است، از دسامبر با قیمت پایه ۲۹,۴۹۰ یورو (حدود ۳۲,۰۰۰ دلار) در فرانسه عرضه خواهد شد.

خریدارانی که این فناوری را انتخاب می‌کنند، یک شارژر خانگی رایگان دریافت کرده و قراردادی امضا می‌کنند که به رنو اجازه می‌دهد در زمان اتصال خودروها به شبکه، از برق آنها استفاده کند. مالکان R5 می‌توانند میزان برقی که به شبکه بازمی‌گردانند و زمان آن را کنترل کنند. در عوض، آنها تخفیفی در قبض برق خود دریافت خواهند کرد.

زیاد داغر، مدیر اجرایی رنو که مسئول این برنامه است، می‌گوید: «هرچه بیشتر خودرو را به شبکه متصل کنند، بیشتر درآمد کسب می‌کنند.» رنو تخمین می‌زند که شرکت‌کنندگان می‌توانند ۵۰ درصد از قبض برق خانگی خود را کاهش دهند.

رنو که این فناوری را ابتدا در فرانسه و سپس در آلمان، بریتانیا و دیگر کشورها عرضه خواهد کرد، در سود حاصل از تجارت انرژی موبیلیتی هاوس شریک خواهد شد.

اگر این خدمات موفقیت‌آمیز باشند، استدلال مالی برای خودروهای برقی، که ابزاری مهم در مقابله با تغییرات اقلیمی هستند، قوی‌تر خواهد شد.

آدام لنگتون، مدیر اجرایی بی‌ام‌و که در زمینه مسائل انرژی کار می‌کند، می‌گوید: «این واقعاً می‌تواند پذیرش خودروهای برقی را افزایش دهد.»

بی‌ام‌و در حال حاضر نرم‌افزاری ارائه می‌دهد که به مالکان اجازه می‌دهد خودروهای برقی خود را زمانی که انرژی تجدیدپذیر فراوان است، شارژ کنند. این به شرکت اجازه می‌دهد تا اعتبار کربنی کسب کرده و به مشتریانی که در برنامه شرکت می‌کنند، پرداخت کند.

نسل جدیدی از خودروهای برقی که بی‌ام‌و از سال آینده به نام Neue Klasse به فروش خواهند رسید که قابلیت دوطرفه خواهند داشت‌؛ به این معنی که خودروها علاوه بر استفاده از انرژی برای تأمین موتورهای خود، قادر به دریافت و بازگشت برق به شبکه خواهند بود.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا