شیوع بیماری ام اس با تغییرات آب‌ و هوایی

به‌روزترین‌ها| تغییرات آب و هوایی ممکن است علائم بیماری مالتیپل اسکلروزیس (MS) را تشدید کند، همچنین بروز، شیوع و شدت سایر اختلالات عصبی عمده را افزایش دهد.

براساس گزارش منتشر شده در لانست نورولوژی در ژوئن 2024، در دهه‌های اخیر ارتباط اثرات تغییر آب و هوایی بر اختلالات عصبی و روانی به دلیل کمبود داده‌ها و توجه کم به تاثیر آن بر ژنتیک افراد و جمعیت دشوار بوده است. هرچند شواهد گردآوری شده با پیش‌بینی‌های تحلیلگران و اپیدمیولوژیست‌های GlobalData همسو است که افزایش شیوع و شدت بیماری MS را پیش‌بینی می‌کنند.

درمان‌های اصلی MS بر کندکردن پیشرفت بیماری و درمان‌های تغییردهنده‌ی روند بیماری (DMT) متمرکز است. GlobalData برآورد می‌کند فروش DMT‌های MS تا سال 2030 به 30.1 میلیارد دلار با نرخ رشد سالانه مرکب 4.7 درصد از سال پایه 2020 خواهد رسید. تشدید MS ناشی از تغییرات آب و هوایی نیاز به توسعه DMT‌های نوآورانه و موثرتر را ایجاب می‌کند، زیرا تشدید علائم با نوسانات دمایی بیشتر می‌شود.

در حال حاضر استراتژی‌های مشخصی برای مدیریت بیماری‌های عصبی در بستر تغییرات آب و هوایی وجود ندارد. شواهد نشان می‌دهد حتی در شهرهایی که برای مقابله با دماهای شدید آمادگی بیشتری دارند، احتمال بروز اثرات سوء بر سلامت بالاتر است.

این مسئله نیاز فوری به تحقیق و توسعه سیاست‌گذاری را برجسته می‌کند. هرچند توجه به مدل‌های پیشرو، سیستماتیک و متمرکز بر بیماری برای چگونگی تاثیر تغییرات آب و هوایی بر سیستم عصبی مرکزی امری ضروری است. اما این مدل‌ها باید با مداخلات درمانی نوین و موثرتر همراه شوند تا استراتژی جامعی برای مدیریت MS در راستای تغییرات اقلیمی شکل گیرد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا